عبدالله عبدالله: متوجه دندان‌هایم می‌باشم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 5 جدی 1396 - ۰۴ جدی ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به اظهارات اخیرِ عطامحمد نور می‌گوید که در استعفای آقای نور دخیل نبوده، بلکه خود آقای نور ۱۰۰ درصد در استعفایش مسوول است.
دکتر عبدالله که دیروز دوشنبه، ۴ جدی در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که پانزده روز پیش با استعفای آقای نور موافقتش را mandegar-3اعلام کرده که در این زمینه، رهبری حزب جمعیت اسلامی نیز موافق بودند.
دکتر عبدالله بیان داشت که در زمان انتخابات «مجموعۀ بزرگی» از او حمایت کرده‌اند که در این میان، سهم مردم در برنده شدن او بیشتر بوده و او به مردم متعهد است.
رییس اجرایی گفت: «وعده و تعهد ما برای مردم افغانستان این است که همیشه منافع کلان کشور را مدنظر داریم و در این راستا کار می‌کنیم. در این شکی نیست که در زمان انتخابات یک مجموعۀ بسیار بزرگ از ما حمایت کرد‌ه‌اند؛ از جمله حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت مردم افغانستان، حزب اسلامی افغانستان، ائتلاف ملی، اما مهم‌تر از همه مردم افغانستان در انتخابات سهم فعال گرفتند».
او با اشاره به این‌که اگر موافق‌نامۀ حکومت وحدت ملی تطبیق می‌شد، امروز مشکلات افغانستان کمتر می‌بود، اظهار داشت: «برای اولین‌بار پانزده روز پیش با پذیرش استعفای والی بلخ موافقت کردم. در این زمینه رهبری جمعیت اسلامی هم موافق بود و وعده دادند که مسایل را به شکلی حل کنند که کسی که استعفا داده است، بیاید و بگوید که استعفایش باید پذیرفته شود».
آقای عبدالله بدون این‌که از کسی نام ببرد، می‌گوید که در جریان سه سال گذشته، «کسانی» می‌خواستند که او را از ریاست اجرایی عزل کرده و خود را به ریاست اجرایی بگمارند، اما کار آنان بی‌نتیجه ماند.
رییس اجرایی با تأکید به این‌که سیاست‌مدارانِ باید مسوولانه سخن بگویند، می‌گوید که اخلاق نیکوی شهید استاد ربانی و شهید مسعود موجب شد که حزب جمعیت اسلامی به عنوان یک جریان مهم سیاسی در کشور به شمار بیاید.
او در پیوند به ضعیف و ناتوان خواندنِ خودش از سوی «شماری از سیاست‌مدران» اظهار داشت: «انعطاف‌پذیری ضعف نیست؛ درحالی که شماری از طرف‌داران و منتقدانم آن را ضعف من تلقی کرده و اضافه می‌کنند که کار حکومت‌داری و بودن در قدرت، فراز و نشیب‌های را در خود دارد».
دکتر عبدالله در واکنش به اظهارات آقای نور مبنی بر این‌که «عبدالله در برابر من دندان‌های خود را تیز کرده است و من دندان‌هایش را می‌شکنم» گفت: «ضمن مصروفیت‌های دیگری که دارم، حالا باید متوجه دندان‌های خود هم باشم که کسی آن‌ها را نکشد. البته برای‌تان اطمینان می‌دهم که متوجه صحت خود هستم و از دندان‌های خود تنها برای وظیفۀ که خداوند داده است، استفاده کنم».
آقای عبدالله می‌افزاید که تشکیل حکومت وحدت ملی یک حرکت تاریخی بود و باتوجه به شرایط افغانستان، یگانه گزینه و گزینۀ برتر بود. رییس اجرایی اما بیان داشت که در جریان سه سال گذشته، حکومت فرصت‌هاى زیادى را از دست داده است.
با این‌همه، اما آقای عبدالله در رابطه به جنجال‌های اخیرِ پیش‌آمده بین ارگ و عطامحمد نور می‌گوید، باید به این‌ مشکل‌، راه‌حل پیدا شود و باید به شکل مسالمت‌آمیز حل شود، تا به گفتۀ او: سلامتی و ثبات نظام از بین نرود.
رییس اجرایی در عین حال می‌گوید که از هیچ‌کسی نفرت ندارد و «تفرقه‌افکنی» در بین شهروندان به مانند «زهر» است که آسیبِ آن را مردمِ افغانستان خواهد رسید.
این گفته‌های داکتر عبدالله به دنبال آن ابراز می‌شود که عطا محمد نور چند روز پیش در نشستی در شهر مزار شریف گفت، آقای عبدالله از نشانی حزب جمعیت به عنون رییس اجرایی گماشته شده و توانایی گرفتن حق مردم را ندارد و این حزب صلاحیت دارد تا او را برکنار و کسی دیگر را به جایش معرفی کند.
آقای نور هم‌چنان در این نشست، عبدالله را به تفرقه‌افکنی بین سران حزب جمعیت اسلامی و به بی‌احترامی به خانوادۀ قهرمان احمد شاه مسعود متهم کرده و او را مارآستین خوانده بود.
گفتنی است که پس از تایید شدن منظوری استعفای آقای نور از سوی محمداشرف غنی، جنجالِ سیاسی بزرگ در کشور رقم خورده و عطامحمد نور، می‌گوید که رییس حکومت وحدت ملی در تصمیم خود تجدید نظر کند، در غیر آن، هیچ‌گاهی از مقامش کنار نخواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :