در پی قربانی‌شدن ۵۰ تن در کابل مطرح شد: امنیت مراکز دینی و فرهنگی را جدی بگیرید

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 9 جدی 1396 - ۰۸ جدی ۱۳۹۶

برخی از نهادهای داخلی و بین‌المللی در واکنش به حملۀ تروریستی به یک مرکز فرهنگی در کابل می‌گویند که دولت روی تأمین امنیت مراکز فرهنگی و دینی بیشتر توجه کند.
این نهادها باور دارند که تروریستان هیچ مرز مشترک با انسان را مراعات نمی‌کنند و دست به قتل عام می‌زنند.
mandegar-3روز پنج‌شنبه (۷ جدی) در سه انفجار در داخل ساختمان مشترک مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا در کابل، دست کم ۵۰ نفر کشته و ۹۰ نفر زخمی شدند. وزارت داخله گفته که همه قربانیان این رویداد غیرنظامی هستند.
این حمله بر یک نشست علمی و پژوهشی برای بحث درباره هجوم چهار دهه پیش، ارتش شوروی به افغانستان صورت گرفته است که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفته است.
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل (یوناما) و دیده‌بان حقوق بشر هم با نشر خبرنامه‌هایی حمله بر مرکز فرهنگی تبیان را محکوم کرده اند و آن را کار دشمنان بشتریت دانسته‌اند.
سفارت‌های آمریکا و بریتانیا در کابل نیز با محکوم کردن این حمله به قربانیان آن ابراز تسلیت کرده‌اند.
کمیته مصونیت خبرنگاران هم این حمله را محکوم کرده و نوشته است:»این کمیته از نهادهای ملی و بین المللی دفاع از حقوق بشر به‌شکل جدی می‌خواهد تا این موضوع را به‌گونه جدی پیگری نموده و اقدامات جدی در برابر گروه‌هایی که با این جانیان درتماس‌اند و آنان را تمویل و تجهیز می‌نمایند صورت گیرد.»
ریاست جمهوری و ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز با نشر خبرنامه‌هایی این رویداد را محکوم کرده‌اند.
در خبرنامه‌یی که از طرف ارگ نشر شده آمده است که این گروه‌ها باهدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی گردیده‌اند که چنین حرکت‌ها، خلاف همه ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود.
هم‌چنان، ریاست اجرایی هم با پخش خبرنامه‌یی عاملان این رویداد را «دشمنان آرامش و امنیت افغانستان» خوانده است.
در اعلامیه همچنین آمده است که حمله به مراکز فرهنگی و رسانه‌یی به معنی حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است. تروریستان می‌خواهند با چنین حملات بزدلانه، تروریستی و جنایت کارانه، ارزش‌های مشترک کشوری را صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند.
در همین‌ حال، شورای علمی، فرهنگی و اجتماعی طلاب بامیان – مقیم کابل نیز با انتشار پیامی، حمله تروریستی بر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری «آوا» را به شدت محکوم کرده‌اند.
در پیام این نهاد آمده است: «بار دیگر دست جلادان خون آشام و ددمنشان از آستین بیرون آمد و عده‌یی‌ از مؤمنان و مردم عزیز ما را در خون نشاند. آنان با این عمل وحشیانه و جنایت نابخشودنی باز هم ثابت کرد که نه پایبندی به آئین الهی دارد و نه فرهنگ و ارزش های انسانی را می شناسند».
از سویی هم، موسسه فرهنگی رشاد با محکوم کردن این حملۀ تروریستی، گفته که حمله‌یی هولناک و بی رحمانه تروریست‌های وحشی بر دفتر مرکز فرهنگی تبیان در کابل که بیشتر از صد نفراز جوانان را مظلومانه شهید و زخمی نموده‌اند، جنایت دیگری است که به کارنامه سیاه این دشمنان خطرناک اسلام افزوده شد.
سید هادی بلخی مسوول نهاد رشاد ضمن تقبیح شدید این جنایت بشری، مراتب همدردی خود را با خانوادهای این شهدای مظلوم، مجروحین و مسوولان مرکز فرهنگی تبیان، اعلام کرده از دولت که امنیت مراکز فهنگی و دینی را جدی‌تر بگیرد.
از سوی دیگر، در پیام موسسه فرهنگی خدماتی ثقلین آمده است: «خبر حملات تروریستی امروز، قلب هر انسانی را اندوهگین کرده و باعث تأثر و تأسف ساخت. این بار، تروریستان بی رحم، دست به جنایت هولناکی زدند که تقابل آشکار با علم، فرهنگ، تمدن و آزادی بیان به شمار می رود».
هم‌چنان، فرهاد دریا هنرمند نام‌آشنای کشور در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است که مرگ‌های ارزان …زندگی‌های ارزان‌تر …
آقای فرهاد گفته که بس‌که هر روز خاک وطن از خون کشته‌های پشته‌شده رنگین می‌شود، خبررسانی در بارۀ تلفات انسانیِ یک فاجعه – یک انفجار در افغانستان از خبر عاجل یا breaking news به خبر روزمره نزول کرده‌است.
گفتنی است که در بیشتر از دوسال گذشته حملات گروه داعش به مراکز اهل تشیع افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.