آگاهان در پیوند به سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل: چالش‌ها فروکش خواهد کرد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 26 جدی 1396 - ۲۵ جدی ۱۳۹۶

هیأت شورا امنیت سازمان ملل متحد در دیدار با سران حکومت وحدت ملی گفته‌اند که می‌خواهیم اصلاحات و انکشاف واقعی را در این کشور مشاهده کنیم، تا از همکاری‌های خویش اطمینان حاصل کنیم.
mandegar-3ارگ و سپیدار می‌گویند که در این دیدار روی اوضاع منطقه‌یی، همکاری در زمینه‌های صلح، چالش‌های و دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی و غیر متمرکز سازی نظام صحبت‌های صورت گرفت است.
هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه (۲۲ جدی ) وارد کابل شد و در دیدار جداگانه با سران حکومت وحدت ملی تأکید کرده اند که می‌خواهند اصلاحات و توسعه‌یی واقعی افغانستان را ببینند.
در همین حال، برخی آگاهان باور دارند که سفر هیأت سازمان ملل متحد با تنش‌های داخلی افغانستان رابطۀ ارگانیک دارد.
ارگ با نشر خبرنامه‌یی گفته که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد، در بارۀ اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌های منطقه‌یی، مبارزه با پدیده‌های تروریسم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع پروسه صلح، آماده‌گی‌ها برای انتخابات، اصلاحات در عرصه حکومت‌داری، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل متحد در افغانستان، به‌خصوص در زمینه‌های امنیتی و انکشافی و روی مجموع پیشرفت‌ها طی سه‌سال اخیر، بحث و تبادل نظر کردند.
سپیدار نیز گفته که رییس اجرایی در دیدار با هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه به مسایل منطقه‌یی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، رسیده‌گی به پناه‌گاه‌های تروریستان، تخطی‌های مرزی در شرق کشور، تعزیرات علیه گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان صحبت کردند.
در خبرنامۀ ریاست اجرایی آمده که رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره به دست آوردها و چالش‌های حکومت وحدت ملی گفته است که در سه سال گذشته‌، فرصت‌هایی را در زمینۀ اصلاحات و حکومت‌داری بهتر از دست داده‌ایم.
رییس اجرایی بر غیرمتمرکزسازی نظام اداری و بروکراتیک در کشور تأکید ورزید و گفت که تمرکز بیش از حد تصامیم در مرکز، دشواری‌هایی را به وجود آورده است.
هم چنان، هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیوند با پروسۀ مردم‌سالاری، اصلاحات و حکومت‌داری خوب، برنامه‎های اقتصادی و توسعه‌یی حکومت وحدت ملی با سران حکومت بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.
خیریت عمروف سفیر قزاقستان در سازمان ملل متحد و رییس دوره‌یی شورای امنیت سازمان ملل که در رأس این هیأت قرار داشت، گفت که آنان آمده‌اند تا با اقشار مختلف جامعۀ افغانستان دیدار نمایند و در نتیجه با تحلیل وضعیت، در زمینۀ همکاری‌ها و کمک‌های شان با افغانستان برنامه‌ریزی کنند.
نیکی هیلی نماینده دایمی ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد که عضو این هیأت بود، امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت منطقه مهم تلقی کرده، گفته که هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد بخاطر حمایت‌ بیشتر از افغانستان، به کابل سفر کرده‌است. وی از شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم نیز قدردانی کرد.
هیلی افزود: ایالات متحده امریکا با مردم افغانستان کار می‌کند و ما می‌خواهیم اصلاحات و انکشاف واقعی را در این کشور مشاهده کنیم، تا از همکاری‌های خویش اطمینان حاصل کنیم.
هم‌چنان، دکتر لطیف نظری، آگاه روابط بین‌الملل با اشاره به سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان در گفت‌وگو با رونامۀ ماندگار می‌گوید: در حال حاضر که اوضاع افغانستان در شکننده‌گی محض قرار دارد، در صورتی ارادۀ سیاسی هیأت مذکور تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ قرار نگیرد، می‌تواند به حل چالش‌های موجود کمک کند.
آقای نظری می‌‌گوید: سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارتباط «ارگانیک» با تنش‌های داخلی افغانستان به‌ویژه میان ارگ و عطا محمد نور والی بلخ دارد.
آقای نظری اظهار داشت: تا زمانی‌که ارادۀ برای حل‌ چالش‌های کنونی وجود نداشته باشد، این سفرها نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، در حالی که نماینده‌‌گی‌‌های سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا در افغانستان هستند، اما هیچ اقدام عملی برای حل چالش‌ها اخیر انجام نداده‌اند حتا برخی از این نهادها به طرف‌ داری یک جانب قضیه متهم شده‌اند.
این آگاه روابط بین‌الملل، در قسمت از سخنانش با اشاره به وضعیت صلح در کشور، نیز گفت: در حالی که روند صلح نیز در حالت از ابهام در کشور قرار دارد، هیأت مذکور در این رابطه نیز بررسی‌ها و بحث‌های خواهند داشت.
آقای نظری باور دارد که با افزایش تنش‌ها میان امریکا و پاکستان در رابطه به حمایت آن کشور از گروه‌های تروریستی در افغانستان، پاکستان‌ها تمام تلاش خود را برای تحت فشار قرار دادن حکومت کابل و راهبرد جدید امریکا در سال آینده به کار می‌برد و سال آینده سال پر تنش برای افغانستان خواهد بود. تمام این تحولات سبب شده تا هیأت شورای امنیت سازمان ملل به افغانستان سفری داشته باشد تا اوضاع را از نیزدیک به بررسی بگیرد.
به گفتۀ او، برداشت‌های عمومی درسازمان ملل متحد این است که امریکا به تنهایی نمی‌تواند به چالش‌های کنونی افغانستان رسید‌گی کند، بناَ مجموعی از کشورها تلاش می‌کنند تا در روند سیاسی افغانستان و برای ایجاد صلح و امنیت در این کشور مساعی مشترک خود را به‌خرچ دهند.
اوگفت: اگر این مشارکت مورد توجه قرار گیرد و کشورهای قدرت‌مند منطقه‌ مانند چین و روسیه در کنار امریکا برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان همکاری داشته باشند یک اقدام نیک و به نفع افغانستان است.
آقای نظری بیان داشت: در صورتی که هیأت سازمان ملل متحد تنش‌ها و مشکلاتی اجتماعی را در افغانستان مورد بررسی علمی و کارشناسانه قرار دهد و ریشۀ مشکلات را دریابند، به بحث توزیع قدرت و مشارکت همۀ طرف‌ها در این کشور رای مشترک دهند، چالش‌های کنونی فروکش‌ خواهد کرد.
آقای نظری حاطر نشان کرد که مهم‌ترین اصل تنش‌‌زایی در افغانستان نبود قدرت مشترک و متمرکز بودن بیش از حد قدرت است، زیرا در حال حاضر قدرت در دست یک گروه قبضه شده است. اما هیأت سازمان ملل متحد اگر به این گزینۀ توجه کند و چالش‌های را به‌شکل علمی ریشه‌یابی کند با مشروعیت بین‌المللی می‌تواند ریشه همۀ تنش‌ها در این کشور قطع کند.
سفر هیأت سازمان ملل متحد چند روز پس از آن صورت گرفت که مک‌مستر، مشاور امنیت ملی امریکا در یک نشست ویژه در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد معلومات داد و گفته‌های او مورد استقبال نمایندۀ روسیه در سازمان ملل، قرار گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.