رییس حکومت : انتخابات باید در زمان معین شده برگزار شود/ کمیسیون انتخابات: برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده‌گی می‌گیریم

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 18 حمل 1397 - ۱۸ حمل ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید، همانگونه که تأخیر در انتخابات برای احزاب سیاسی پذیرفتنی نیست، برای حکومت و مردم نیز قابل قبول نمی‌باشد و باید انتخابات در زمان معینه آن برگزار شود.
mandegar-3همزمان بااین، رییس کمیسیون انتخابات گفته است که آنان برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده‌گی دارند.
این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شوند که به تازه‌گی کمیسیون انتخابات زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را ۲۸ میزان نشانی کرده است.
آقای غنی، شام روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، با شماری از رهبران و نماینده‌گان احزاب سیاسی در ارگ دیدار و پیرامون چه‌گونگی برگزاری انتخابات آینده بحث و گفت‌وگو کرده است.
در این دیدار، رهبران و نماینده‌گان احزاب سیاسی، پیشنهادات شان را در مورد برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی در زمان تعیین شده، نظارت همه‌جانبه و سراسری از روند انتخابات، فراهم کردن زمینه رأی‌دهی برای تمامی شهروندان واجد شرایط، گشایش گسترده مراکز رأی‌دهی و برخی مسایل حقوقی مرتبط به انتخابات، با آقای غنی شریک ساخته اند.
در این حال، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی با استقبال از این طرح احزاب سیاسی گفت که این یک گام تاریخی و ارزنده است که احزاب سیاسی افغانستان با تفاهم و اتفاق، روی مسایل مهم ملی کشور بحث می‌کنند.
به گفتۀ آقای غنی: انتخابات شفاف، سراسری و عادلانه، خواست مردم افغانستان است و از اینکه احزاب سیاسی در فضای تفاهم روی آن بحث کرده و پیشنهادات شان را به حکومت ارایه می‌کنند، قابل ستایش است.
او، تفاهم احزاب و حکومت را در مسایل ملی یکی از اهداف اساسی دانسته و آن را در خصوص نظارت از روند برگزاری انتخابات ارزنده خواند و از احزاب سیاسی و مردم خواست تا سهم شان را در این راستا ادا کنند.
رییس حکومت وحدت ملی در این دیدار خطاب به مسوولان احزاب و جریان‌های سیاسی گفته است: همانگونه که تأخیر در انتخابات برای احزاب سیاسی پذیرفتنی نیست، برای حکومت و مردم نیز قابل قبول نمی‌باشد و باید انتخابات در زمان مشخص شدۀ آن برگزار شود.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید احتمال دارد در اول جوزا روز ثبت نام‌های نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان و شورای‌های ولسوالی‌ها آغاز شود.
مسوولان کمیسیون انتخابات که در مجلس نماینده‌گان صحبت میکردند، گفته اند: دوازده هزار کارمند برای روند ثبت نام رأی دهنده‌گان از سوی این کمیسیون به کار گماشته شده اند و قراراست در دور بعدی بیش از بیست هزار تن دیگر نیز استخدام شوند.
رییس کمیسیون انتخابات وعده می‌سپارد که به هیچ‌کسی اجازده مداخله در کار انتخابات را نخواهد داد.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «تعهد داریم که رأی مردم نزد ما یک امانت است و این امانت را منحیث یک امانت نگه‌داری می‌کنیم».
آقای صیاد با اشاره به مداخله در روند کاری شان اما گفت که اجازه‌ نمی‌دهد که استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات زیر پرسش برود.
رییس کمیسیون انتخابات همچنان می‌گوید که اعضای این کمیسیون صادقانه کار می‌کنند، اجازه تقلب و فساد را نمی‌دهند و برای جلوگیری از تقلب در تهیه فهرست رأی دهنده‌گان، رأی دهنده‌گان را براساس شناس‌نامه‌های شان در دیتابیس این کمیسیون ثبت می‌کنند تا کسانی‌که دوبار رأی دهند شناسایی شوند.
آقای صیاد می‌گوید، در صورتی‌که متقلبان شناسایی شوند زیر پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.
کمیسیون مستقل انتخابات همچنان از آغاز آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز خبر داد.
آقای صیاد گفت که از همین اکنون یک کمیسیون موظف شده است که برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است پس از انتخابات مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی برگزار شود، آماده‌گی بگیرد. او گفت: «ما آماده‌گی خود را داریم».
ثبت نام رأی دهنده‌گان قرار است در دو مرحله و از ۲۵ حمل امسال آغاز شود و ادارۀ مرکزی ثبت احوال نفوس مکلف است تا ده میلیون شناس‌نامۀ کاغذی برای شهروندان کشور توزیع کنند تا واجدان شرایط بتوانند کارت رأی‌دهی را از کمیسیون مستقل انتخابات دریافت کنند.
آقایان غنی و عبدالله برگزاری انتخابات پارلمانی را در جریان امسال از اولویت‌های کاری حکومت وحدت ملی گفته‌اند.
همچنان، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که برگزاری انتخابات شفاف و سراسری حق مردم افغانستان است و در زمینۀ رفع نگرانی‌های مجلس کمیسیون اختصاصی مجلس با کارمندان تخنیکی انتخابات کار خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.