اظهارات مقام طالبان با اشارۀ پاکستان صورت گرفته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 22 حمل 1397 - ۲۱ حمل ۱۳۹۷

برخی آگاهان در رابطه به اظهارات ملا عبدالسلام ضعیف، می‌گویند که گروه طالبان به چند شاخۀ مختلف تقسیم شده‌ است و پاکستان در رابطه به صلح افغانستان نظر واحد ندارد.
mandegar-3این درحالی‌ست که ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر رژیم طالبان در پاکستان به روزنامۀ تایمز گفته است که دولت پاکستان برخی از سران گروه طالبان را بازداشت کرده است و می‌خواهد از این طریق بالای آنان فشار وارد کند تا به روند صلح بپیوندند.
این عضو رژیم طالبان، می‌گوید که گروه طالبان تا هنوز به بستۀ پیشنهادی محمد اشرف غنی پاسخ ارایه نکرده‌اند، او گفته که گروه طالبان نمی‌خواهند زیر بار پاکستان و یا کشور دیگری بروند، طالبان می‌خواهند مشکلات خود را با ایالات متحدۀ امریکا حل کنند. این گروه گفت‌وگو با دولت افغانستان را رد کرده و خواهان گفت‌وگوی مستقیم با دولت امریکا هستند.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در نشست پروسۀ صلح کابل که نماینده‌های بیش از ۲۰ کشور در آن حاضر بودند، بستۀ پیشنهادی را برای گروه طالبان پیشکش کرد که دولت افغانستان گروه طالبان را به عنوان یک جریان سیاسی قبول کرده و در صورت پیوستن به روند صلح می‌توانند وارد مبارزه‌های سیاسی در افغانستان شوند. ظاهراَ طالبان به این بسته پاسخ نداد‌ه‌اند.
برخی منابع گفته‌اند که هیچ یک از مقام‌های طالبان در پاکستان بازداشت نشده‌اند. منابع گفته‌اند که اظهارات تازۀ سلام ضعیف با اشاره اسلام آباد و در راستای منابع پاکستان صورت گرفته است.
در این حال، یک عضو مجلس نماینده‌گان، می‌گوید که گروه طالبان به چند دستۀ مختلف تقسیم شده‌اند و برخی از چهره‌های با نفوذ طالبان مخالف دید‌گاه پاکستان در امور این گروه هستند.
دکتر جعفر مهدوی، عضو کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس نماینده‌گان؛ با اشاره به سخنان ملا ضعیف می‌گوید: افغانستان در روند صلح با گروه منسجمی روبرو نیست، گروه طالبان در حال حاضر به چند دسته تقسیم شده‌اند که روند گفت‌وگوهای صلح را با چالش مواجه کرده است. در میان طالبان برخی از چهره‌های با نفوذ وجود دارد که مخالف نقش پاکستان در میان این گروه هستند.
آقای مهدوی باور دارد که دولت پاکستان نیز در رابطه به همکاری در روند صلح افغانستان به چند دسته تقسیم شده‌‌، حکومت نظامی پاکستان، حکومت مردمی پاکستان و گروه‌ها و مدرسه‌های دینی که قرأت‌های افراطی از دین دارند و گروه‌های تروریستی در این مکان آموزش می‌بینند. این نهادها از نفوذ گسترده در جامعۀ پاکستان برخوردار هستند.
به گفتۀ او، روند صلح در افغانستان نیز ار روند بین‌ “شهروندی” بیرون شده است، کشورهای منطقه‌ به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم در روند صلح افغانستان دخیل هستند و سیاست‌های متناقضی را نیز در رابطه به افغانستان روی دست دارند. این روند بیشتر برای افغانستان چالش آفرین بوده است.
او گفت که با در نظر داشت تحولات اخیر در کشورهای منطقه، روند صلح افغانستان با یک پیچیده‌گی مواجه شده است. ما اکنون با یک گروه منسجم طالبان که در دهه‌های پیشین بودند روبرو نیستیم، بلکه با یک سیاست پیچیده‌یی متأثر از مداخله‌ سازمان‌های استخباراتی منطقه‌ و فرا منطقه‌یی، هم‌چنان گروه‌های سیاسی درگیری در داخل افغانستان مواجه هستیم.
این عضو مجلس گفت: تنها مذاکره با گروه طالبان و پاکستان، نمی‌تواند سبب تأمین صلح در کشور شود. چون در حال حاضر صلح افغانستان ابعاد مختلف دارد که تنها طالبان و پاکستان محور آن را تشکیل نمی‌دهند. تمام قدرت‌ها منطقه‌یی در این روند به نحوی دخیل هستند.
او گفت که تا هنوز افغانستان نتوانسته یک اجماع منطقه‌یی را در رابطه به روند صلح افغانستان ایجاد کند. سیاست‌های کشورهای منطقه در مورد صلح افغانستان تا هنوز هیچ جنبۀ عملی نداشته است، تنها گفته‌ها در حد خبرنامه‌ها باقی مانده است. در داخل افغانستان نیز زد و بندهای سیاسی و ضعف حکومت‌ سبب شده تا به یک اجماع ملی دست نیابیم.
آقای مهدوی می‌گوید که در حال حاضر افغانستان به میدان تقابل قدرت‌های منطقه‌یی و جهانی مبدل شده‌ است، در یک طرف این پرونده امریکا، هند، عربستان سعودی با کشورهای همسوی خود قرار دارد. در طرف دیگر پرونده روسیه، پاکستان، ایران و چین قرار دارند. سیاست‌‌های متبحر این کشورها در منطقه، افغانستان را دچار چالش‌های جدید کرده است.
او گفت: اگر در این فرصت افغانستان بتواند یک فضای تفاهم را میان روسیه و امریکا ایجاد کند، شاید امیدواری‌های به میان بیاید، درغیر صورت اوضاع فعلی بدتر خواهد شد.
ا و اظهار داشت که چالش افغانستان – پاکستان بیشتر تاریخی است تا زمانی که پاکستان روی اهداف خود دو باره تجدید نظر نکند این چالش راه‌حل ندارند.
این در حالی است که شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان؛ روز جمعه ۱۷ حمل در دیدار از کابل در رابطه به مبارزه با تروریسم، موضوع مهاجران، چالش‌ها در گذرگاه مرزی دیورند، حمایت از روند صلح، انتقال انرژی آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان با سران حکومت وحدت ملی بحث و تبادل نظر کردند.
پیش از این روزنامۀ واشنگتن پٌست، با بیان این‌که شورای رهبری طالبان در کویته پاکستان طرف‌دار گفت‌وگو با دولت افغانستان نیست. گفته که ملا هیبت‌الله رهبر طالبان نیز در این مورد خاموش است. بناَ این نشان می‌دهد، کابل- واشنگتن و طالبان به توافق صلح نمی‌رسند. این روزنامۀ بی‌باوری‌های درونی را یکی از چالش‌ها دانسته و افزوده که غنی در برابر دوجبهه، (نارضایتی‌ها درونی و ادامه جنگ با گروه تروریستی طالبان) قرار گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.