رهبران سیاسی و نهادهای بین‌المللی: با حضور در ثبت نام و انتخابات به تقلب و تخلف نه بگوید/ مردم: ما دیگر به انتخابات‌های گوسفندی اعتماد نمی‌کنیم

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 29 حمل 1397 - ۲۸ حمل ۱۳۹۷

میزان ثبت نام شهروندان به انتخابات پیش‌رو براساس آمار‌های به‌دست آمده در ۳۴ ولایت کشور نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۶۰۰۰ تن اعم از زنان و مردان ثبت نام کرده اند، یعنی در هر ولایت ۱۷۶ تن به مراکز ثبت نام مراجعه کرده اند.
mandegar-3نهادهای ناظر برانتخابات و رهبران سیاسی این وضعیت را بسیار نگران‌کننده خوانده و آن را ناشی از تقلبات گسترده و سازمان‌یافته انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ می‌دانند و تاکید دارند که باید برای کسب اعتماد مردم و تشویق آنان برای حضور در انتخابات نیاز است تا به صورت گسترده و همه‌گانی تلاش شود و رهبران سیاسی مردم را به حضور در روند ثبت نام و شرکت در انتخابات تشویق کنند.
به گفته آنان: حکومت باید به مردم اطمینان دهد که تقلبات سال ۹۳ تکرار نخواهد شد و هیچ مقام خارجی برای انتخابات افغانستان تصمیم نخواهد گرفت؛ اما اگر حکومت بی‌تفاوت بوده و مردم را از عدم تقلب و تخلف و استقلالیت کمیسیون مطمین نسازد، مردم در انتخابات حضور نخواهند یافت و بدون شک روند دموکراسی نوپا در افغانستان به شدت صدمه خواهد دید.
واما واکنش‌های مردم نسبت به روند ثبت نام در انتخابات در صفحات اجتماعی این گونه است: مردم به عبدالله رای دادند، خارجی‌ها سلطان غنی را انتصاب کردند. برگشتاندن اعتماد ملی به این زودی‌ها دشوارترین کار است. تا نظام از تقلب‌گران پاک‌سازی نشود، مردم دیگر به انتخابات‌های گوسفندی اعتماد نمی‌کنند
سید وهاب اوفیانی: کارت رای دهی را به دلیل عدم اعتماد به مدیران انتخابات نمی‌خواهم حاصل کنم، من رای نمی‌دهم و در نتیجه شریک بازی دزدان نمی‌شوم؛ به این دموکراسی دروغین اعتراض دارم!
صدیق زلیق: در چندین انتخابات با امیدواری اشتراک کردیم، اما با تقلب رای ما را ضایع کردند، این بار چه باید کرد؟
دستیگیر هژبر: برخی‌ها شک وتردیدها نسبت به سناریوی اغواگرانه ی بنام «انتخابات»را که اقشار ولایه‌های مختلف مردم در پانزده سال پسین تجربه کرده اند به معنای « مشکل داشتن با نفس پدیده‌ی انتخابات» وتبارز اراده‌ی آزاد شهروندان در یک فرایند دموکراتیک وشفاف می پندارند.
این عزیزان باید دریافته باشند که بادریغ برای نظام سرمایه داری جهانی و وابسته گان مزدور شان در کشورهای پیرامون مفاهیم مقدس مانند انتخابات، دموکراسی، آزادی‌های مدنی و…. ارزش صرفن ابزاری دارد و وسیله یست برای فریب افکارعامه وتوجیه اقتدار جابرانه‌ی رژیم‌های ضد مردمی؛ بنابران اگر دیدگاه‌هایی مبتنی برافشای سرشت اصلی چنین ترفندها این‌جا و آن‌جا بازتاب می‌یابد به هیچ وجهه به معنای پشت کردن به یک روند شفاف ودموکراتیک مراجعه به افکار عمومی نیست.
برخی‌ها هم از وکلا دل خوشی ندارند و این گونه واکنش نشان داده اند.
لیلا جعفری فعال مدنی : ۸ سال قلدری،قانون شکنی،کمیشن‌کاری،بی خبری ازمردم، زر اندوزی، لت و کوب کردن پولیس و ملت، بند کردن سرک‌های عمومی، درس تلخی بود از سوی وکلای مثلن پارلمان به شهروندان افغانستان.
صابر فهیم : اول این‌که بسیار مشکل است اعتمادم نسبت به فرایند انتخابات اعاده شود، فرضن اگر اعتمادم برگشت، تا زمانی‌که از یک کاندیدای پارلمان کتباً تعهدنگیرم که:
۱. حین رفت و برگشت به پارلمان جاده‌ها را نمی‌بندم؛
۲. پس از برنده شدن شما را فراموش نمی‌کنم و راهم را جدا نمی‌سازم؛
۳. در استجواب و استیضاح کابینه رشوه نمی‌گیرم؛
۴. برای کسب قراردادها با وزیرها معامله نمی‌کنم؛
۵. وکیل که شدم جاده و کوچه‌ام را دیوار سمنتی نمی‌گیرم؛
۶. موترم را بالای مردم نمی‌رانم؛
۷. برای پاکستان، ایران، روس و … هیچ کسی دیگر جاسوسی نمی‌کنم.
والله و بالله اگر رای بدهم.
بااین حال گروه طالبان به تازگی پیشنهادی رییس حکومت وحدت ملی را که از طالبان خواسته بود در انتخابات پیش‌روی شرکت کنند را رد کرده و گفتند که انتخابات آینده افغانستان یک انتخابات جعلی است و افراد طالبان شرکت نمی کنند.
این گروه تاکید کرده که انتخابات در افغانستان، جعلی است و انتخابات با تصمیم اصلی خارجی‌ها برگزار می‌شود. امارت اسلامی از مردم می‌خواهد که به‌جای مشارکت در پروسه جعلی و نمایشی انتخابات با آن مقاطعه کنند.»
طالبان تاکید کردند که انتخابات در افغانستان از سوی آمریکایی‌ها و برای فریب دادن مردم برگزار می‌شود.
و اما رهبران سیاسی از مردم می‌خواهند که با شرکت در روند ثبت نام و حضور در انتخابات به تقلب و تخلف نه بگونید و اجازه ندهند که افراد ناشایست و وابسته به حکومت وارد پارلمان شوند.
در همین حال نهادهای بین‌المللی و نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از مردم می‌خواهد در روند ثبت نام و انتخابات شرکت کنند.
آقای تاداموچی یماموتو نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان از آغاز ثبت نام برای انتخابات به اساس تذکره‌ استقبال کرد.
آقای تاداموچی یماموتو در یک نشست با داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از آغاز ثبت نام رأی دهندگان به اساس اصلاحات جدید استقبال و ابراز رضایت کرد و آن را گام مهم در راه برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار در افغانستان خواند.
آقای یماموتو همچنان در صحبت‌های خود از همکاری نمایندگی سازمان ملل در روند برگزاری انتخابات اطمینان داد و برگزاری انتخابات با اعتبار را گامی در راه ثبات خواند.
قابل ذکر است که روند ثبت نام رأی دهندگان روز شنبه هفته جاری ۲۵ حمل/ فروردین، در سراسر افغانستان آغاز شد. محمد اشرف غنی در لیسه امانی و داکتر عبدلله عبدالله در لیسه نادریه با ثبت نام خودشان در انتخابات؛ از مردم خواستند که در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها شرکت کنند.
براساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها به‌تاریخ ۲۸ میزان/ مهر سال جاری خورشیدی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.