« امامانی که نماز جنازۀ نیروهای امنیتی را نمی‌خوانند خلاف اسلام عمل می‌کنند»

گزارشگر:یک شنبه 17 سرطان - ۱۶ سرطان ۱۳۹۷

شماری از ملا امامان شهر کابل می‌گویند که دولت باید با آنعده از ملاامامانی که نماز جنازۀ سربازان امنیی را نمی‌خوانند، برخورد جدی کند و آنان را از مساجدی که در ساحات دولت فعال است برکنار سازد.
mandegar-3مولوی حبیب الله احسان، یکی از ملا امامان شهر کابل به روزنامه ماندگار گفت که نخواندن جنازه نیروهای امنیتی کشور به هیچ عنوان صبغۀ دینی ندارد و هرکسی که مانع خواندن نماز جنازۀ یک مسلمان می‌شود، در واقع مانع انجام یکی از فریضه‌های الهی شده است.
اظهارات این عالم دین در حالی صورت می‌گیرد که طلوع نیوز، گزارش داده است که شماری از ملاامامان مساجد، نماز جنازۀ نیروهای امنیتی را نمی‌خوانند. نیروهای پولیس در ولسوالی سمکنی پکتیا می‌گویند که بسیاری از امامان مساجد در این ولسوالی حاضر به خواندن نماز جنازۀ نیروهای دولتی نمی‌شوند.
احمد جابر چکری، معاون فرمانده پولیس ولسوالی سمکنی به طلوع نیوز گفته که امامان مساجد خواندن نماز جنازۀ نیروهای امنیتی را ناروا می‌دانند.
دوستم محمد، یک نیروی پولیس که چهارده سال می‌شود، در ولسوالی سمکنی وظیفه اجرا کرده، می‌گوید که چهار پسر کاکایش در صفوف نیروهای امنیتی بودند و پس از کشته شدن، امامان مساجد حاضر به خواندن نماز جنازه‌ی آنان نشدند.
البته این تنها مورد در این ولسوالی نیست. بارها در برخی نقاط دیگر کشور هم چنین اتفاقی افتاده است؛ در مورادی مردم خود بدون حضور ملاامام محله شان نماز جنازه نیروهای امنیتی کشور را خوانده‌اند.
با این حال شمیم خان کتوازی، والی پکتیا هشدار داده که در برابر تمامی آن امامان که حاضر نیستند نماز جنازۀ جان‌باخته‌گان نیروهای دولتی را بخوانند، گام‌های جدی برداشته خواهد شد. آقای کتوازی به امامان مساجد ۱۰ روز وقت داده که نماز جنازۀ نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را بخوانند، در غیر آن از وظیفۀ برکنار و با آنان برخورد قانونی می‌شود.
مولوی سعید، امام مسجد حج اوقاف ولسوالی سمکنی علت حاضر نشدن امامان را برای خواندن نماز جنازۀ نیروهای دولتی ترس این امامان از طالبان خوانده است.
اما مولوی حبیب‌الله احسان می گوید که اخلاق اسلامی به مسلمان اجازه نمی‌دهد که جنازه مسلمان دیگری را نخوانند و او را کافر قلم داد کنند. به گفته او در تاریخ اسلام جنگ‌های زیادی میان مسلمانان اتفاق افتاده است با اینکه طرف‌های مسلمانان اتهام های سنگینی به همدیگر خود وارد می‌کرده‌اند اما هر گز هیچ مسلمانی مانع خواندن جنازه مسلمان دیگری نشده‌است.
این عالم دین با اشاره به جهاد مردم افغانستان در برابر شوروی و حکومت‌های کمونیستی گفت که در آن زمان مجاهدین اگر به مرده یک سرباز دولتی سر می‌خوردند جنازۀ او را خوانده دفن می‌کردند و در هیچ موردی دیده نشده است که علما جنازۀ سربازان داخلی در دولت‌های کمونیستی را نخوانده باشند و یا مجاهدین مانع خواندن نماز جنازه آنان شده باشند و اسلام هم چنین اجازه‌یی را نمی‌دهد.
این عالم دین می گوید که علما نباید زیر فشار طالبان دست به اقداماتی بزنند که در اسلام جواز ندارد. این عالم دین از دولت می‌خواهد که باید در چنین مواردی اقدامات لازم را انجام دهند و اجازه ندهند که کسی در ساحات حاکمیت دولت به جنازه نیروهای امنیتی این گونه اهانت کند.
ملا امامان مساجد در ولسوالی سمکنی در حالی نماز جنازۀ سربازان امنیتی را نمی‌خوانند که علمای اسلام به خصوص علمای عربستان سعودی اخیرا جنگ طالبان در افغانستان را باطل اعلام کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.