در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ چه اتفاقی رخ داد؟

- ۲۴ سرطان ۱۳۹۷

نوشته: اوغوزهان ارتوغرول/سفیر کبیر جمهوری ترکیه در افغانستان، به ماندگار

————————————

هواپیما های جنگی شب ۱۵ جولای ۲۰۱۶ مراکز پولیس ترکیه را مورد حمله قرار داد و در این حمله ده ها پولیس که مسئولیت حفاظت جان مردم را داشتند شهید شدند. همان هواپیما ها ساختمان مجلس ترکیه را که در جریان جلسه بودند بمباردمان کردند. ریاست جمهوری ترکیه و ساختمان ستاد mandegar-3ارتش ملی بمباردمان شد و همان شب تقریبا تمام نهادهای دیموکراتیک در کشور به طور همزمان مورد حمله قرار گرفتند. از همه درد آورتر اینکه، افراد که غیرنظامیان را به رگباربسته بودند و این حملات وحشیانه راانجام دادند اتباع ترکیه بودند.
خوب، آن شب در ترکیه چی رویدادی در حال شکل گیری بود؟ خلاصه اینکه، اعضای خفته یک سازمان تروریستی، حکومت مشروع جمهوری ترکیه را که توسط انتخابات دیموکراتیک به اقتدار رسیده بود، خواستند با کودتا ۱۵ جولای ۲۰۱۶ آنرا سرنگون کنند. کسانیکه این کودتا را رهبری میکردند وابسته به سازمان تروریستی فتح الله گولن (FETÖ) بوده که در داخل قوای مسلح ترکیه لانه کرده بودند.
مردم ترکیه با درک اینکه دیموکراسی در ترکیه به خطر مواجه شده است، بتاریخ ۱۵ جولای در مقابل عمل کودتاگران عکس العمل نشان داده بلافاصله با پخش خبر کودتای نافرجام از طریق رسانه های جمعی، مردم به جاده ها ریختند. در نتیجه حملات کودتاگران، بالای مردم که از حق دیموکراتیک خود دفاع می کردند ۲۴۶ شهروند ترکی شهید شدند. از این جمله ۱۷۹ نفر آنها افراد غیر نظامی و بی گناهی بودند که شجاعانه در مقابل تانک ها از خود مقاومت نشان دادند. در این حادثه بیش از دو هزار شهروند ترکی زخم برداشتند. بالاخره مردم ترکیه اجازه ندادند که به نظام دیموکراتیک شان مداخله صورت گیرد بناءً این کودتا به ناکامی انجامید.
تمام اعضای احزاب سیاسی زیرچتر پارلمان ترکیه جمع شده این عمل کودتاگران را با صدور اعلامیه مشترک محکوم کردند. دیموکرسی ترکیه یک بار دیگر تکامل خویش را به اثبات رسانید و رژیم دیموکراتیک ترکیه از مرز نابودی نجات داده شد. بعد از گذشت دو سال در نتیجه ارائه ی ثبوت محکمه و اعترفات منسوبین FETÖ ثابت شد که این کودتای خاینانه از طرف سازمان تروریستی FETÖ انجام شده است.
فتح الله گولن از مدت ۳۰ سال بدین سو مریدان خویش را بخاطر نفوذ در اردو ترکیه، سیستم قضایی و داخل بوروکراسی دولتی تشویق می نمود. تصویریکه در سال ۱۹۹۷توسط کمره مخفی ثبت شده است نشان میدهد که گولن برای مریدان خود چنین هدایت میدهد «بدون جلب توجه تا موی رگ های دولت نفوذ کنید». گولن پلان های شیطانی و منفور خود بطور مخفیانه بخاطر سرنگون ساختن حکومت ترکیه که در نیتجه انتخابات دیموکراتیک بوجود آمده بکاربرده است. اوبخاطر عملی ساختن این پلان ها مکاتب، موسسات و شرکت های وسیعی را تاسیس و از طریق آن به ادارات دولتی بشکل مخفیانه نفوذ کرده است. FETÖ، جهت دست یابی به امکانات مالی بخاطر فعالیت های مخربانه خویش، در بسیاری از کشور های جهان مکاتب تاسیس کرده و هنوز هم فعالیت های شان در این مکاتب ادامه دارد .
FETÖ، با تاسیس مکاتب افغان-ترک از ۲۲ سال بدین سو در افغانستان نیز فعالیت دارد.
منسوبین سازمان تروریستی FETÖ، از سال های متمادی، زیر نام اینکه بهترین شرایط آموزشی را برای دانش آموزان افغانستان مهیا می سازد، در ولایات مختلف افغانستان فعالیت نموده و بخاطر فعالیت های غیر قانونی شان در ترکیه و دیگر ممالک جهان منابع مالی تامین نموده است.
مردم افغانستان، تخریب ناشی از ترور و روش های تخریب گرایانه ی تروریست ها را بخوبی درک کرده و اضرار آنرا بهتر از همه میدانند. چنانچه بعد از انجام کودتای نافرجام ۱۵ جولای؛ افغانستان از جمله کشور های بود که از لحاظ همدلی با ترکیه در صدر جدول قرار داشت. این یک عمل تصادفی نیست. اساس دوستی و برادری ملت های افغان-ترک صد ها سال قبل بنا نهاده شده است، مردم و حکومت های دو کشور در سخت ترین شرایط با همدیگر همکار و همنوا بوده است.
به تعقیب حادثه ۱۵ جولای، تفاهمنامه ی بین دولت های افغانستان و ترکیه، بخاطر حذف ساختار FETÖ از افغانستان به امضاء رسید. در این تفاهمنامه جهت توقف منابع مالی FETÖ در افغانستان و بخاطر همکاری بیشتر ترکیه به سیستم آموزشی افغانستان، موافقت صورت گرفت تا مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه انتقال یابد.
نظر به تفاهمنامه که در فبروری۲۰۱۷ فی مابین وزارت های معارف دو کشور به امضاء رسیده در اپریل ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شد، مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه انتقال یافت. اکنون کارهای مرحله تسلیم دهی این مکاتب جریان دارد. طبق یادداشت تفاهمنامه روی موارد ذیل توافق صورت گرفت، از جانب ترکیه، ۱) بلند بردن کیفیت تدریس در مکاتب متذکره، ۲) ۲۰ فیصد تخفیف در فیس سالانه، ۳) افزودن به تعداد مکاتب الی ۲۸ باب در ۱۰ سال آینده ، ۴) فراهم ساختن بورسیه های تحصیلی ترکیه به اطفال شهیدا افغان و فارغان موفق مکاتب بنیاد معارف ترکیه، ۵) استخدام فارغان مطابق به ریشته های تحصیلی شان در مکاتب مذکور بعدازبرگشت به افغانستان، ۶) مهمتر از همه، تعهد برگشت عایدات بدست آمده بشکل کمک به سکتور تعلیم و تربیه افغانستان.
رهبر و همکاران FETÖ در افغانستان با شایعات دور از حقیقت و بی اساس مانند: مکاتب افغان- ترک بسته میشود، ترکیه توان فرستادن معلمین ترکی را به افغانستان ندارد، گرفتاری معلمین، آموزش جوانان افغان در نیمه راه گذاشته میشود؛
می کوشند اذهان اولیای شاگردان را مخشوش سازند.
جمهوری ترکیه ازبدو تاسیس، قسمیکه افغانستان را در عرصه های مختلف کمک نموده است، در زمینه انتقال مکاتب و بهتر ساختن وضعیت آن نیز به تعهد خود کاملا‌ پابند بوده و جهت عملی ساختن تعهدات خویش منتظر انتقال مکاتب می باشد.
ترکیه هم درامر مبارزه با FETÖ و هم برای عملی ساختن تعهدات خود با دولت افغانستان، احترام کامل به ارزش های افغانستان داشته و با رعایت حاکمیت قانون حرکت می کند. با انتقال مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه، فرصت آن مساعد میشود تا جمهوری ترکیه همکاری های خویش را در عرصه ی تعلیم و تربیه الی ۱۰ ها سال آینده بشکل مفید انجام دهد .
در۷ اگست ۲۰۱۶میلیون ها انسان که از اقشار مختلف بخاطر یاد بود از روز دیموکراسی و شهدا در یک کردهمایی در ترکیه تجمع کرده بودند بیرق های ترکیه و افغانستان در اول صف این کردهمایی در کنار هم به اهتزاز در آمده بود.
این منظره با گذشت دو سال از کودتای نا فرجام، نشان داد که ملت افغانستان و ترکیه مشترکا علیه تروریزم مبارزه نموده و قوت واقعی همبستکی را به نمایش گذاشتند و همچنان ثابت ساختند که پایه های دوستی افغان-ترک تا چه اندازه استوار بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.