واکنش‌ها به طرح واگذاری مناطق برای طالبان

گزارشگر:داود مکارم/ سه شنبه 9 اسد 1397 - ۰۸ اسد ۱۳۹۷

پس از آغاز مذاکرات میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان، دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور خواستار واگذاری مناطق دوردست و کم‌جمعیت به طالبان و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی افغانستان از این مناطق شده‌است. رسانه‌های غربی گزارش ‌داده‌اند که این رویکرد کاخ سفید، تغییر چشم‌گیری در سیاست ایالات متحده امریکا درقبال گفت‌وگوهای صلح افغانستان وارد خواهد کرد. چون گروه طالبان پیش از این تأکید داشتند که برای حاضر شدن پای میز مذاکره، این گروه می‌خواهد ابتدا و به شکل مستقیم با امریکا گفت‌وگو کند. پیش از این نیز مایک پمپئو، وزیر خارجۀ mandegar-3امریکا در سفرش به کابل گفته بود که کشورش حاضر است در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان شرکت کند.
نیویورک تایمز در گزارشی به نقل ازچندین مقام ارشد افغانستانی و امریکایی نوشته‌است که هدف ازتغییر رویکرد امریکا، نزدیک کردن مواضع گروه طالبان خوانده شده‌است که سرانجام باید منتج به مذاکرات گسترده‌تر و رسمی برای پایان چندین دهه جنگ درافغانستان شود. مقام‌های بلندرتبۀ امریکایی درچند هفتۀ گذشته چندین‌بار به افغانسان و پاکستان سفر کردند تازمینۀ گفت‌وگوهای مستقیم ایالات متحده امریکا با طالبان را فراهم کنند. نیویورک تایمز گزارش داده که بخشی از این تلاش‌ها روی ترغیب رهبران دولت افغانستان متمرکز بوده تا با آن‌ها اطمینان داده شود که گفت‌وگوهای مستقیم میان امریکا و طالبان جای‌گزین مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان نیست بل‌که زمینه‌ساز مذاکرات رسمی صلح میان دو طرف خواهد بود.
در ضمن این تلاش‌ها، به آتش‌بس عید سعید فطر میان نیروهای دولت افغانستان و طالبان، افزایش فشار به پاکستان برای توقف پناه دادن به رهبران گروه‌های تروریستی و نشست نماینده‌گان علمای جهان اسلام درعربستان برای مشروعیت‌زدایی جنگ طالبان، اشاره شده‌است.
شورای عالی صلح افغانستان در پیوند به مذاکرات با طالبان گفته که موضع جدید امریکا می‌تواند برای روند صلح در افغانستان مفید واقع شود؛ اما هشدارداده که مذاکرات مستقیم میان امریکا و طالبان به معنی این نیست که دولت افغانستان، مردم و نهادهای جامعۀ مدنی در این روند نقشی نداشته باشند. عطاءالرحمن سلیم، معاون این شورا درگفتوگو با بی‌بی‌سی گفته که این شورا سه کنفرانس مهم اندونزی، کابل و مکه را به منظور آوردن فشار بیشتر به طالبان و حامیان آن‌ها برگزارکرده‌است.
محمد رادمنش، سخن‌گوی وزارت دفاع ضمن تایید واگذاری مناطق دوردست به طالبان، گفته است که با بیرون شدن نیروهای امنیتی دولت از«مناطق غیرضروری» نیروهای محلی جای‌گزین آن‌ها شده‌اند. او می‌گوید که با بیرون شدن این نیروها ازمحلات دوردست، آن‌ها در مناطق مهم و استراتژیک جابه‌بجا خواهند شد. وزارت دفاع چهار ماه پیش از ایجاد ارتش محلی- مرکب از سربازان پشین ارتش و پولیس- خبر داده بود که سربازان با تضمین بزرگان محل و افسران آن با تضمین قول اردوها استخدام خواهند شد.
احمد سعیدی، تحلیل‌گرمسایل سیاسی کشور در صفحۀ فیس بوک خود، طرح واگذاری مناطق دوردست و کم جمعیت را دارای عواقب خطرناک و در مغایرت با قانون اساسی و ضد منافع مردم افغانستان دانسته و تاکید کرده که این طرح ناامنی‌ها را زیاد و قلمرو فعالیت مخالفان را گسترش خواهد داد. او گفته است که با تطبیق این طرح، دولت به شهرها محدود خواهد شد. به عقیدۀ این آگاه امور سیاسی، طرح پیش‌نهاد شده نشان دهندۀ حمایت غیرمستقیم امریکایی‌ها از طالبان است و مردمی که در مناطق کم‌جمعیت زنده‌گی می‌کنند ازمکتب، شفاخانه ودیگرسهولت ها وبه‌خصوص دختران از رفتن به مکتب‌ها محروم خواهند شد.
وحیده مژده، از دیگر کارشناسان امور سیاسی، انتشار این طرح از سوی رسانه‌های غربی را تلاش غیرمستقیم دولت امریکا می‌داند که برای سنجش واکنش‌های مردم، گروه طالبان و دیگر طرف‌های درگیر در افغانستان به احتمال آغاز مذاکرات مستقیم میان امریکا و طالبان صورت می‌گیرد. او گفته‌است، مذاکرات مستقیم که شامل بحث بر سرنوشت نیروهای خارجی در افغانستان نیز شود، می‌تواند مذاکرات صلح را به یک روند جدی برای پایان جنگ در افغانستان تبدیل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.