مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید!

- ۱۹ جدی ۱۳۹۱

بخش نخست

خیلی از مردان با سوزش پشت جناغ سینه، اسهال، درد معده، یبوست و… دست‌وپنجه نرم می‌کنند و طبق آمار، حدود ۲۵درصد از مردان بالغ، از درد و مشکلات گوارشی رنج می‌برند.
داکتر استیوارت اسپچلر، مدیر بخش گوارش شفاخانه مرکزی دالاس و استاد دانشگاه جنوب غربی تگزاس می‌گوید: تقریباً تمام مردان حداقل یک‌بار در زنده‌گی‌شان مشکلات گوارشی را تجربه کرده‌اند. برخی مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) در زنان شایع‌تر است، اما در کلْ مشکلات گوارشی در مردان شایع‌تر است؛ برای همین مردان باید مشکلات شایع گوارشی را به خوبی بشناسند. در این مطلب به ۴ مشکل شایع گوارشیِ مردان و راه‌هایی برای درمان آن‌ها اشاره می‌شود.
نگذارید سینه‌تان بسوزد
بازگشت اسید از معده به داخل مری (رفلاکس) می‌تواند درد سوزاننده و درد تیز پشت جناغ سینه و احساس ترشی در ناحیه سینه، احساس مزه بد در دهان و گاهی برگشت غذا به داخل مری و دهان را ایجاد ‌کند. معمولاً برگشت اسید به مری را سوزش معده یا سوزش سینه می‌نامند. این بیماری ناشی از دریچه فوقانی تنبل یا از کار افتاده معده است. این دریچه عضلانی، معده را از مری جدا می‌کند و در واقع قرار است فقط اجازه عبور یک‌طرفه را بدهد. اما داکتر اسپچلر می‌گوید: از کار افتادن این دریچه عضلانی، یا باز شدن نابه‌هنگامِ آن باعث می‌شود تا اسید داخل معده به سمت بالا و داخل مری برود و باعث آسیب دیدن سلول‌های جدار مری شود. وجود اسید در داخل مری که برخلاف معده ساختار محافظت از اسید معده را ندارد، باعث بروز علایم می‌شود. خوردن غذای زیاد و سنگین، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و سگرت و الکول و همین‌طور دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن، این حال را بدتر می‌کند.
برای آن‌که دچار درد شدید ناشی از برگشت اسید نشوید، بهتر است از غذاهای پرچرب و تند، انواع چاکلت، کافئین و الکول دور بمانید. در ضمن یادتان باشد که حداقل فاصله بین شام و خواب باید ۲ ساعت باشد. اگر مرتب دچار برگشت اسید به مری شوید، می‌توانید از داروهای آنتی‌اکسیدان مثل آلومینیوم ام‌جی‌اس جویدنی یا شربت سوسپانسیون یا از داروهای کاهش‌دهنده اسید مثل رانیتیدین و فاموتیدین و یا امپرازول استفاده کنید که هیچ‌کدام از آن‌ها نیازی به تجویز پزشک ندارند؛ اما اگر بیشتر از دو بار در هفته دچار علایم شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر مبتلا به بیماری ریفلاکس (GERD) باشید و این بیماری را درمان نکنید، خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در شما افزایش می‌یابد. با درمان دارویی و استفاده از توصیه‌های پزشکان و تغییراتی در سبک زنده‌گی می‌توانید تا حدود زیادی این مشکل را حل کنید.
نگذارید معده‌تان سوراخ شود
زخم‌های معده یا دئودتوم قسمت بالایی روده کوچک که درست بعد از معده است، می‌توانند دردهای شدید را موجب شوند. بروز زخم معده در مردان شایع‌تر از زنان است و این موضوع در مورد زخم‌های دئودتوم دوازدهه هم صادق است. داکتر مایک آبدرون، متخصص گوارش از شفاخانه سدار لس‌آنجلس می‌گوید: شیوع زخم‌های معده و دئودتوم در مردان حدوداً دوبرابر بیشتر است. شایع‌ترین علامت این زخم‌ها هم درد افزایش‌یابنده در ناحیه شکم است که می‌تواند انسان را از خواب بیدار کند. این زخم‌ها به وسیله گروهی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود، البته برخی مسایل مثل مصرف داروهای مسکن مثل آسپیرین و ایبوپروفن هم شرایط را برای ابتلا به این بیماری‌ها مهیا می‌کند. اگر احساس می‌کنید به زخم معده مبتلا هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر این زخم‌ها درمان نشوند، اسید معده و ترشحات دیگر داخل معده می‌تواند سوراخی در معده ایجاد کند که یک خطرِ واقعی محسوب می‌شود. درمان دارویی می‌تواند این مشکل را حل کند، اما به درمان‌های طولانی‌مدت نیاز است. بهترین توصیه‌ها برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، تقسیم کردن وعده‌های غذایی به تکه‌های کوچک و خوردن غذای معمول ۳ وعده‌یی در مثلاً هفت یا هشت یا وعده‌های بیشتر است. بهتر است هرگز از داروهای آسپیرین و ایبوپروفن و داروهای هم‌خانواده آن‌ها هم استفاده نکنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.