مشاوران امریکایی نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان: فرماندهان ارتش افغانستان ناتوان هستند

- ۲۷ اسد ۱۳۹۷

کاپیتان جو فونتانا، فرمانده ارتش امریکا و مشاور نظامیان افغانستان، می‌گوید که چالش اصلی در میان نیروهای نظامی افغانستان؛ ضعف مدیریتی فرماندهان نیروهای امنیتی – دفاعی این کشور است.
کاپیتان فونتانا که اکنون در حال کار روی مشکلات است که چند سال می‌شود، مشاوران نظامی امریکا در افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. می‌گوید که همان مشکلاتی که یک دهۀ پیش زمانی که ائتلاف تحت رهبری ناتو آموزش نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان را شروع mandegar-3کرد، وجود داشت. یعنی ضعف تدارکات، سازماندهی ضعیف و چسپیدن فرماندهان به ایست‌های بازرسی که در مقابل هر حمله‌ای بشدت آسیب‌پذیر هستند، در حال حاضر نیز وجود دارد.
کاپیتان فونتانا که تجربۀ کار در ولایت‌های زابل و قندهار همچنین در کشور عراق را دارد، از روحیۀ جنگاورانۀ سربازان افغانستان با تحسین یاد می‌کند با این وجود می‌افزاید که ارتش این کشور با مشکلات بی‌پایانی در موضوع تدارکات، تعمیر و نگهداری تجهیزات و پشتیبانی نیروها مواجه است؛ مشکلاتی که سال‌هاست مانع از آن شده تا یک نیروی متحد و توانا بتواند روی پاهای خود ایستاد شود.
او می‌گوید: «آنها از هیچ چیزی نمی‌هراسند و بخوبی مبارزه و تیراندازی می‌کنند.اما نقطه ضعف آنها در تدارکات و نبود دستور ماموریت است.»
مشاوران آمریکایی سعی دارند به فرماندهان نیروهای افغانستان در طراحی عملیات کمک کنند. آنها تلاش می‌کنند با تحت فشار قرار دادن فرماندهان نظامی، آنها را مجبور به خروج از ایست‌های بازرسی کنند که از آن تکان نمی‌خورند. اما این تلاش‌ها نتیجه بخش نبوده است. زیرا؛ بخش عمدۀ کار آنها در پاسخ به درخواست‌های فرماندهان در موضوعاتی مانند تعمیر موترهای یا تامین مهمات همچنین فشار آوردن به واحدهای نظامی برای انجام وظایف عادی‌شان؛ مثل تمیز کردن و نگهداری اسلحه‌هایشان خلاصه شده است؛ یعنی چیزهایی که اصول پایه در یک سازمان نظامی محسوب می‌شود و برای کارکرد درست یک واحد نظامی ضروری است، اما در افغانستان نهادینه نشده است.
بطور مثال، کاپیتان فونتانا در جریان یکی از بازدیدهای خود از یک ایست بازرسی در ولایت وردک، نزدیک به چهل دقیقه به سخنان یک فرمانده نظامی نیروهای افغانستان گوش داد که مشغول شرح مشکلاتی دربارۀ گرفتن مهمات برای سربازانش بود. این مشکلات در حالی مطرح می‌شد که مشخص نبود چه کسی مسوول دریافت و ذخیره سازی مهمات در این ایستگاه است. این شیوۀ اداره، روند فعالیت‌ها را آهسته و گاه خسته کن می‌سازد.
تیم بولیارد، از دیگر مشاوران نظامی حاضر در افغانستان می‌گوید: «هر گردانی که می‌رویم، فارغ از اینکه در چه نقطه‌ای از افغانستان قرار دارد، همه با همین مشکلات دست به گریبانند.»
پس از سال‌ها آموزش نظامیان افغانستان، مستشاران نظامی آمریکایی حال به این نتیجه رسیدند که باید به این نیروها دیدگاه بهتری دربارۀ قدرت واقعی ارتش این کشور ارایه داده و برای رسیدن به این هدف، باید صبر و تلاش بیشتری به خرج دهند.
آنها همچنان؛ باید به کمک مترجم‌ها فرماندهان را متقاعد کنند که ایست‌های بازرسی را که حاضر به خروج از آنها نیستند رها کرده و تلاش کنند تا به جای تکیۀ صرف به حملات هوایی جنگنده‌های آمریکا علیه مهاجمان، راه‌‎حل‌های خود را نیز طراحی کنند.
کاپیتان فونتانا می‌گوید: «به نظر می‌رسد راحت‌ترین راه برخورد با این فرماندهان، آن باشد که هنگامی که به منطقۀ آنها پرواز می‌کنم، مهمات در هلی کوپتر به همراه داشته باشیم و همه را به آنها تحویل دهم. با این شیوه به موفقیتی نمی‌رسیم. ما آنها را به امریکا وابسته کرده‌ایم و این کار اشتباهی است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.