شوخی شوخی موفقیت از آنِ شماست!

گزارشگر:9 قوس 1392 - ۰۸ قوس ۱۳۹۲

mandegarشوخ‌طبعـی و اخلاقِ خوش به ۱۰ دلیل زیر می‌تواند کلید موفقیت در کارها باشد:
۱ـ مردم از کار کردن با شما لذت می برند
مردم دوست دارند با افرادی کار کنند که از آن‌ها خوش‌شان می‌آید. همۀ ما ساعات زیادی از زنده‌گی‌مان را در محل کار سپری می‌کنیم و دوست نداریم در این ساعات به ما بد بگذرد. شوخ‌طبعی مثبت و خوب، بهترین راه برای به‌دست آوردن دل دوستان و اثرگذاری بر افراد است. شوخی کنیـد ولی شوخی‌های‌تان نباید آزاردهنده باشد.
۲ـ شوخ‌طبعی یک استرس‌کُش قوی است
در واقع شوخ‌طبعی، تغییری ادراکی در دیدگاه شما به موارد استرس‌زا ایجاد می‌کند و واکنش عاطفی و واکنش جسمی است که وقتی می‌خندید، شما را آرام می‌کند.
۳ـ تمدن‌زا است
مزاح هم به کارمندان و هم به مدیران، امکان نزدیکی بیشتر به‌هم را می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها بفهمند که همه‌گی در واقع به دنبال چیزهای یک‌سانی هستند.
۴ـ به دیگران آرامش و راحتی می‌دهد
شوخی کردن راهی برای گذشتن از موانع تنش‌زا است. پژوهش‌ها ثابت می‌کنند که مزاح و شوخی در محل کار یک برطرف‌کنندۀ عالی موانع است. افرادی که در پاسخ به تعارض‌ها می‌خندند، از تفکر همگرا و فکر کردن به تنها یک راه‌حل به سوی تفکر واگرا و در نظر گرفتن چند راه‌حل می‌روند.
۵ـ افرادی که شوخ‌طبع هستند، خوش‌برخوردتر اند
هرچه خوش‌برخوردتر باشید، به‌ویژه در مقام یک لیدر، افراد دور و برِ شما صداقت و آزادی بیشتری خواهند داشت. و هرچه افراد آزادتر و صادق‌تر باشند، تیم‌ها خلاق‌تر و موفق‌تر می‌شوند.
۶ـ خلاقیت ایجاد می‌کند
شوخ‌طبعی یکی از لازمه‌های کلیدی در تفکر خلاقانه است و به افراد کمک می‌کند که با ایده بازی کنند، نقد درونی خود را کاهش دهند و با دید جدیدی به مسایل بنگرند. شوخی و خلاقیت هر دو دربارۀ نگریستن به چالش‌ها با دیدی جدید و ایجاد روابط جدیدی است که تابه حال به آن‌ها فکر نکرده بودید. شوخی محیطی پرثمر برای نوآوری فراهم می‌کند و افراد وقتی راحت باشند، الهام بیشتری می‌یابند.
۷ـ به اعتمادسازی کمک می‌کند
با استفادۀ صحیح و مؤثر از شوخی و مزاح می‌توانید اعتمادسازی کنید؛ زیرا شوخی اغلب شخصیت واقعی افراد زیر نقاب حرفه‌یی‌شان را آشکار می‌کند. افرادی که حس شوخ‌طبعی مثبت و سالمی دارند، محبوب‌تر هستند و قابل اعتماد شناخته می‌شوند. شوخ‌طبعی نشانه‌یی از هوش محسوب می‌شود و همۀ این ویژه‌گی‌ها و این‌که شوخی یخ‌ها را می‌شکند و دیوارها را خراب می‌کند، می‌تواند به ایجاد روابط بهتر در محل کار کمک کند؛ به‌ویژه این‌که این روزها داشتن روابطِ زیاد به موفقیت کمک زیادی می‌کند.
۸ـ روحیه را بهتر می‌کند
شوخی کردن روحیه را بالا می‌برد و گوشه‌گیری، بازده کاری را کم می‌کند. کارمندان دوست دارند با کسانی که شوخ‌طبع هستند، کار کنند. همۀ ما شوخی و خنده در محل کار را دوست داریم و دوست نداریم احساس خدمت اجباری کنیم.
۹ـ شرکت شما را متمایز می‌کند
مزاح و شوخی باعث می‌شود که شرکت شما متمایز باشد و فراتر از خدمات به مشتریانش رفتـار کند. اگر دوست دارید از دیگران متمایز باشید، شوخی و مزاح همراه با خدمات‌تان را فراموش نکنید تا در کارتان مؤثرتر و موفق‌تر باشید.
۱۰ـ بهره‌وری را افزایش می‌دهد
شوخ‌طبعی، فضایی سرزنده و شاد ایجاد می‌کند و تعامل‌ها و توفان مغزی، ایده‌های نو را تشویق می‌کند و همۀ این‌ها به بهره‌وری بیشتر می‌انجامند. اگر با شوخی و خنده در محیطی شاد و جوانانه قرار داشته باشید، علاقۀ بیشتری به کارتان خواهید داشت. اخلاق کاری شما بهتر می‌شود و اشتیاق شما به دیگران نیز سرایت می‌کند. پس شوخ‌طبعی یک فاکتور برد ـ برد هم برای خودتان و هم برای کارفرمای‌تان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.