کارشناس ارشد امریکایی: امریکا خواهان حفظ پایگاه‌هایش است

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

امریکا خواهان حفظ پایگاه‌های نظامی‌اش در افغانستان برای مدت طولانی است و معتقد است سرنوشت جنگ افغانستان تاحدود زیادی به اوباما مربوط خواهد شد.
کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی بروکینگز گفت: حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان برای رایزنی با مقامات امریکایی به واشنگتن سفر کرده است. باید در ملاقات کرزی با مقامات امریکایی به مسایل مهمی ازقبیل شمار نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان پرداخته شود. قرار است نیروهای نظامی امریکایی تا سال دو هزار و چهارده از افغانستان خارج شوند. کاملا روشن است که اگر قرار باشد نظامیان امریکایی پس از سال دو هزار و چهارده در افغانستان باقی بمانند نمی توانند همان ماموریت و نقشی را برعهده داشته باشند که در حال حاضر دارند. شماری از فرماندهان ارتش امریکا خواهان خروج تدریجی نظامیان امریکایی از افغانستان هستند و اینکه در نهایت، تعدادی از این نیروها در این کشور باقی بمانند نه اینکه به صورت ناگهانی شمار زیادی از نظامیان امریکایی از افغانستان خارج شوند. باید راهبرد آتی امریکا در افغانستان مشخص شود. باید نقش امریکا و کشورهای دیگر در کمک به افغانستان در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نیز در گفت‌وگوهای کرزی با مقامات امریکایی به بحث گذاشته شود. باید به سابقه برگزاری انتخابات در افغانستان توجه داشت.
در انتخابات ریاست‌جمهوری سال دو هزار و نه که حامد کرزی برای بار دوم سکاندار هدایت افغانستان شد، شاهد تقلب‌های گسترده در انتخابات بودیم. این تقلبات رابطۀ امریکا و افغانستان را نیز به شدت صدمه زده بود. کرزی تلاش‌های زیادی کرد تا پیروزی خود را در انتخابات برای امریکایی‌ها مشروع کند و اتهامات مطرح درباره تخلفات انتخاباتی را رد کند.
وی در ادامه افزود: «امریکا و افغانستان هنوز هم اختلاف‌هایی دارند. باید راهی برای حل این اختلاف‌ها پیدا شود. امریکا و کشورهای دیگر باید ببیند که چه کمکی می توانند به افغانستان کنند. اگر این کشورها درباره برگزاری انتخابات افغانستان نقش مثبتی ایفا نکنند، در آینده در وضعی قرار می‌گیرند که خواهی نخواهی باید با مشکلات افغانستان مواجه باشند. در این صورت، عمل به وعده‌هایی که امریکا به افغان‌ها درباره کمک‌های مالی و نقش نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان داده است بسیار دشوار خواهد بود.»
وی درباره نگاه اوباما به افغانستان گفت: «باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به خوبی می‌داند که جنگ افغانستان بخشی از میراث او به شمار می‌رود. اوباما جنگ افغانستان را درنقطه مقابل جنگ عراق قرار داده و گفته است این جنگ ضروری است و امریکا در افغانستان هوشمندانه عمل می‌کند. اوباما چهار سال در مسند قدرت بوده است و سرنوشتی که جنگ افغانستان پیدا می کند تاحدود زیادی به اوباما مربوط خواهد شد. وزرای امور خارجه و دفاع در دولت قبلی اوباما آمده و رفته اند اما اوباما در مسند قدرت باقی مانده است. اوباما می‌خواهد نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان خارج شوند اما درعین حال اهداف حداقلی امریکا در افغانستان تحقق پیدا کند. این اهداف برای منافع امریکا مهم است. اوباما فرمانده کل قوا است و تحقق این اهداف برایش بسیار حایز اهمیت است. بنابراین، باید گفت اوباما مایل است افغانستان در مسیری مشخص حرکت کند. در این میان باید به خواسته های کرزی نیز توجه داشت. رییس جمهور افغانستان باآنکه می داند به امریکا نیاز دارد از ادامه وابستگی به واشنگتن خسته شده است. کرزی نگران آینده افغانستان است. او به خشونت‌ها در افغانستان توجه دارد. او می‌پرسد چرا امریکا نمی‌تواند درمقابله با شبه نظامیان فعال در افغانستان عملکرد بهتری داشته باشد. کرزی برای اثبات موقعیت خودش در افغانستان می خواهد نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان خارج شوند اما درعین حال به خوبی می‌داند که این کار برای کشورش مشکل آفرین خواهد بود. درعین حال کرزی نمی‌خواهد نیروهای نظامی امریکایی درصورت حضور در افغانستان پس از سال دو هزار و چهارده، مصونیت داشته باشند. دراین صورت، امریکا مجبور خواهد شد نیروهای خود را درست به همان صورتی که از عراق خارج کرد از افغانستان نیز بیرون بیاورد.»
وی در ادامه افزود: «امریکا می‌خواهد پایگاه‌های نظامی اش در افغانستان برای مدت طولانی به منظور تحقق اهداف منطقه‌یی اش فعال بماند. امریکا به داشتن دوستان افغان نیازمند است. افغانستان درموقعیت راهبردی قرار ندارد اما منافع امریکا از منظر مقابله با تروریستها در افغانستان و پاکستان در حفظ روابط با کابل نهفته است. این منافع امریکا همچنان به قوت خود باقی است. البته در این میان باید به مسایل امریکا با کشورهایی همانند چین و روسیه و ایران نیز توجه داشت که با مسائل افغانستان ارتباط پیدا می کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.