سیگار: توافـق صلح با حکمتیـار بر روند صلـح تاثیر نداشتـه است

گزارشگر:یک شنبه 11 سنبله 1397 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۷

دفتر سر بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، روز جمعه هفتۀ گذشته گفته که توافق با گلبدین حکمتیار، [رهبر شاخۀ غیررسمی] حزب اسلامی «تاثیر قطعی» برای روند مذاکرات صلح با سایر گروه‌ها به‌شمول طالبان نداشته است.
در گزارش سیگار آمده است که شماری از مقامات افغانستان به‌شمول محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، ابراز امیدواری کرده بودند که توافق صلح با گلبدین حکمتیار، شرایط را برای توافق صلح با سایر گروه‌های مسلح در آن کشور فراهم کند.
mandegar-3اما سیگار به نقل از وزارت خارجۀ ایالات متحده گزارش داده است که واشنگتن باور دارد که توافق صلح با گلبدین حکمیتار بر سایر گروه‌ها به‌شمول طالبان «تاثیر قاطعی» نداشته است.
اما در گزارش سیگار آمده است که وزارت خارجۀ ایالات متحده، توافق صلح با آقای حکمتیار را هنوزهم مهم تلقی می‌کند، زیرا یک‌جاشدن این حزب به روند صلح شاید سایر گروه‌های مسلح به‌خصوص آن‌عده از گروه‌هایی که نقش سیاسی آقای حکمتیار را پس از یک‌جاشدن به روند صلح مشاهده می‌کنند، ترغیب به روند صلح کند.
از سویی هم ریاست اجرایی می‌گوید: آمدن حزب اسلامی و پیوستن این گروه به پروسۀ صلح؛ نتوانست خواست‌ها و توقعات مردم و حکومت را برآورده سازد.
امید میثم معاون سخن‌گوی ریاست با اشاره به این موضوع گقته است که توقع، انتظار و خوشبینی‌های را که مردم نسبت به این توافق‌نامه داشت با آمدن آقای حکمتیار متأسفانه تغییرات قابل توجهی را ما شاهد نیستیم.
در همین‌حال، اما همایون جریر، عضو ارشد حزب اسلامی می‌گوید: حکومت نتوانست از توانایی‌های این حزب در جهت تامین صلح و ثبات استفاده درست نماید.
کارشناسان نیز باور دارند که که حزب اسلامی نتوانست دیگر گروه‌ها را به پروسۀ صلح تشویق کرده و جنگ در کشور را کاهش بدهد.
محمد ا شرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در هشتم ماه میزان سال ۱۳۹۵ خورشیدی، توافق‌نامۀ صلح را با گلبدین حکمتیار رهبر شاخۀ غیررسمی حزب اسلامی امضا کرد.
پس از امضای توافق صلح و ورود آقای حکمتیار به کابل، رهبر حزب اسلامی در مسایل انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، مسایل قومی و زبانی در کشور موقف‌گیری کرده است، موقف‌گیری‌هایی که سبب خشم شهروندان و برخی از رهبران سیاسی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.