دو خبرنگار در میانمار به هفت‌سال زندان محکوم شدند

گزارشگر:سه شنبه 13 سنبله 1397 - ۱۲ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3دو خبرنگار رویترز که دربارۀ کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار تحقیق می‌کردند، از سوی ارتش به اتهام نقض اسرار حکومتی روز دوشنبه به ۷سال زندان محکوم شدند.
رویترز اتهاماتی را که منجر به محکومیت دو خبرنگار این خبرگزاری در میانمار شده است، «کاملا ساخته‌گی» توصیف کرد.
رویترز در بیانیه‌‌یی اعلام کرد: این دو خبرنگار قابل تحسین هم‌اینک نیز بابت اتهامات کاملا ساخته‌گی که به مجبورکردن آن‌ها به سکوت و ارعاب مطبوعات اختصاص دارد، نزدیک به ۹ماه در زندان بودند.
این دو خبرنگار دربارۀ کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار تحقیق می‌کردند.
محکمۀ میانمار اعلام کرد: دو خبرنگار رویترز روز دوشنبه به جرم این‌که در گزارش‌های خود دربارۀ بحران روهینگیا‌ قوانین مربوط به اسرار دولتی میانمار را نقض کرده‌اند، به‌ هفت سال زندان محکوم شدند.
ای لویینYe Lwin، قاضی محکمۀ میانمار در جلسۀ محاکمۀ این دو خبرنگار گفت: وا لونه Wa Lone و کیاو سوئه او Kyaw Soe Oo به دلیل آن‌که قوانین مربوط به اسرار حکومتی را نقض کرده‌اند، هرکدام به تحمل هفت‌سال حبس محکوم می‌شوند.
والونه ۳۲‌ساله و کیاو سوئه او ۲۸ ساله که از دسامبر سال ۲۰۱۷ در میانمار در بازداشت به سر می‌بردند، دربارۀ کشتار مسلمانان روهینگیا به‌دست ارتش میانمار تحقیق می‌کردند.
محاکمۀ این دو خبرنگار وجهه آنگ سان سو چی ریییس حزب حاکم میانمار را که برندۀ جایزه نوبل صلح نیز هست بیش‌تر از پیش خدشه‌دار کرد.
سازمان ملل آزادی این دو خبرنگار رویترز را در میانمار خواستار شده است.
کنوت اوستبی Knut Ostby نمایندۀ سازمان ملل در میانمار اندکی پس از قرائت حکم محکمه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ما به درخواست‌مان برای آزادی این دو خبرنگار ادامه می‌دهیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.