احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود: هفـدهمین سـالروز شهـادت قهرمان ملـی تحت عنـوان «وفـاق ملی در پرتو عـدالت اجتـماعی» برگـزار مـی‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنیه 18 سنبله - ۱۷ سنبله ۱۳۹۷

احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، روز پنج‌شنبه ( ۱۶سنبله) در یک نشست خبری در رابطه به برنامه‌های «هفدهمین سال‌گشت شهادت قهرمان ملی کشور» در دفتر آجندای ملی به‌رسانه‌ها گفت: پیام ما در هفدهمین سال‌روز شهات قهرمان ملی، « وفاق ملی در پرتو عدالت اجتماعی» است.
mandegar-3
او گفت: چنان‌چه مسعود شهید دست‌یافتن به‌وحدت ملی و یک حکومت مردمی را در پرتو تحقق عدالت اجتماعی می‌دانست، ما نیز بر این باور هستیم تا زمانی که در چارچوب عدالت اجتماعی به وفاق ملی نرسیم، رسیدن به حکومت ملی و مردمی ممکن نیست.
آقای مسعود با اشاره به ناهنجاری‌های اخیر در کشور گفت: در حکومت فعلی تعریف خاصی از دوست و دشمن وجود ندارد و تلاش‌ها و مصارف هنگفت چندین‌ساله برای صلح «وِل‌خرچی» بیش نبوده است.
آقای مسعود با اشاره به برنامه‌های تنظیم‌شده به‌مناسبت هفدهمین سال‌روز قهرمان ملی کشور، اظهار داشت که هفتۀ شهید و سال‌روز قهرمان ملی را با ختم و خیرات آغاز کردیم. در جریان گرامی‌داشت از سال‌روز شهادت قهرمان ملی برنامه‌های اهدای خون برای نیروهای امنیتی–دفاعی، گُل‌گذاری در پای‌ منار مقاومت، مراسم رسمی دولتی در تالار لویه‌جرگه شب‌شعر، فرهنگ و… تنظیم شده است. او هم‌چنان، از شهروندان کشور خواست تا در روز شنبه به‌پیشواز از هفتۀ شهید، برای نیروهای امنیتی کشور خون اهدا کنند.
به گفتۀ او، شهید مسعود دیروز در برابر کسانی مبارزه می‌کرد که این گروه‌ها امروز در برابر حکومت و مردم ما قرار دارند و همه‌روزه از شهروندان ما قربانی می‌‌گیرند.
آقای مسعود از تمام شهروندان کشور تقاضا کرد تا در مراسمی که به‌پیش‌واز از هفتۀ شهید و سالگ‌شت قهرمان ملی راه‌اندازی می‌شود به‌شکل گسترده شرکت کنند تا برنامه‌ها با شکوه‌‌تر برگزار شود.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که نهادهای درونی حکومت در حالت بی‌ثباتی قرار دارند و رهبران حکومت نتوانستند که به این چالش‌ها رسیده‌گی کنند، افزود که تا زمانی‌که زیر یک‌ چتر واحد (وفاق ملی) حکومت ملی و مردمی را تشکیل ندهیم و از موضع قدرت با دشمن وارد گفت‌وگو نشویم، نمی‌توانیم به امنیت و ثبات دست یابیم.
هم‌چنان، آقای مسعود در قسمتی از سخنان خود با اشاره به حملات اخیر غرب کابل که جان‌ ده‌هاتن از شهروندان را گرفت، گفت: کسانی‌که دیروز در برابر جبهۀ مقاومت ایستاده بودند، امروز در برابر دولت و ملت ما می‌جنگند و از جوانان، زنان و کودکان قربانی می‌گیرند.
آقای مسعود با اشاره به رژه‌های کاروان‌هایی‌که در روز هجدهم سنبله در جاده‌ها راه‌پیمایی می‌کنند، گفت: این برنامه شامل بنیاد شهید نمی‌شود، اما افزود که راه‌پیمایی حق هرشهروند است؛ ولی از کاروان‌هایی‌که در جاده‌ها می‌برآیند خواهش می‌کنیم که سبب اذیت و آزار مردم نشوند؛ زیرا شخصیت آمر صاحب شهید پر از اخلاق نیکو بود و نباید با اعمال خود سبب محزونی روان او شویم.
او هم‌چنان، تاکید کرد که در روز گرامی‌داشت از سال‌گشت قهرمان ملی نباید شلیک صورت گیرد؛ باید در این روز سوگوار بود.
او وضعیت امنیتی کشور را حساس خوانده بیان داشت که شهروندان کشور به رغم شکننده‌گی اوضاع امنیتی با هم‌دلی و یک‌پارچه‌گی به پیش‌واز هفتۀ شهید رفته و از قهرمانی‌ها و رشادت‌های شهدای دوران جهاد و مقاوت افغانستان تجلیل کنند.
مسعود با اشاره به انتخاب شعار «وفاق ملی در پرتو عدالت اجتماعی» در جریان هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی بیان داشت که وحدت ملی و عدالت اجتماعی دو منش فکری-سیاسی شهید مسعود را شکل می‌داد بر این اساس برای تحقق وحدت ملی در پرتو عدالت از روزهای ملی تجلیل به‌عمل خواهد آمد.
آقای مسعود در قسمتی از سخنان خود با اشاره به چالش‌های صلح گفت: رهبری حکومت وحدت ملی که نوید «صلح آیسکریم» را برای شهروندان می‌داد، اما همه شاهد بودیم که پس این‌که هزارتن از طالبان که وارد شهرها شده بودند با اشارۀ باداران‌شان دوباره شهر را ترک کردند، این نشان می‌دهد که صلح و جنگ در دست حکومت افغانستان نیست.
او گفت: دلجویی‌هایی را حکومت برای طالبان و سایر گروه‌های دهشت‌افگن انجام داده است، هیچ نتیجه‌بخش نبود. این کار سبب افزایش حملات تروریستی شد که تلفات نظامی و ملکی در پی‌ داشت.
آقای مسعود با اشاره به این‌که در حکومت فعلی تعریف خاص از دوست و دشمن وجود ندارد، گفت: حکومت با چالش‌های سخت درونی روبروست، وقتی‌که حکومت نتواند مشکلات را میان شورای امنیت، ارگ و ریاست اجرایی، امنیت ملی و وزارت خارجه حل کند چه‌گونه می‌تواند به سایر مشکلات مردم رسیده‌گی کند.
آقای مسعود در پاسخ به پرسش‌ یک خبرنگار که گفت: افزایش حملات هدف‌مند که تقریبا یک کتلۀ خاص را مورد هدف قرار می‌دهد، چه‌گونه بررسی می‌کند؟ گفت: دست‌های بزرگ‌ بیرونی در پشت این قضایا است و با انتقال برخی از گروه‌های دهشت‌افگن به کشور، می‌خواهند افغانستان را کاپی سوریه بسازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.