از هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی گرامی‌داشت شد

گزارشگر:گزارشگران / ابوبکر صدیق و ناجیه نوری/ دوشنبه 19 سنبله 1397 - ۱۸ سنبله ۱۳۹۷

از هفدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی احمدشاه مسعود و آغاز هفتۀ شهید، دیروز (۱۸ سنبله) در کابل و برخی ولایت‌های کشور با برگزار محافل رسمی، ختم قرآن و تقسیم خیرات گرامی‌داشت شد.
در مراسمی‌که در خیمۀ لویه‌جرگه در کابل برگزار شده بود، رهبران سیاسی، فرماندهان جهادی، اعضای کابینه و شورای ملی، مسوولان ارشد نهادهای دولتی و هزاران تن از هواداران شهید مسعود اشتراک داشتند.
mandegar-3محمد سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی گفت: در حالی ما از هفتۀ شهدا و هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی، تجلیل می‌کنیم که مردم در این ایام از نگاه امنیتی در شرایط دشوار، نفس‌گیر و طاقت‌فرسا به سر می‌برند و همه روز نیروهای امنیتی و مردم بی‌گناه ما به خاک و خون کشانده می‌شوند.
آقای دانش افزود که جان‌فشانی‌هایی که برای مبارزه از طرف شهدای افغانستان صورت گرفته درج تاریخ شده و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
به گفتۀ او، اگر به هربهانه‌یی انتخابات برگزار نشود، راه‌های مسالمت‌آمیز زنده‌گی به‌ روی همه بسته خواهد شد. امروز شهروندان در عبادت‌گاه، ورزشگاه، تفریح‌گاه و همه مراکز تجمعی کسب و کار با حملات سیستماتیک در مناطق مختلف کشور از سوی «دشمن» هدف قرار می‌گیرند.
او افزود که طرح تامین امنیت این مکان‌ها از سوی حکومت روی دست گرفته شده و به‌زودی نهایی و به مرحلۀ اجرا گذاشته می‌شود.
آقای دانش، نقش مردم را در هم‌کاری با نیروهای امنیتی در تامین امنیت مهم تلقی کرده، افزود که با تطبیق این طرح مردم در آسایش و انکشاف زنده‌گی خواهند کرد.
معاون دوم حکومت وحدت ملی گفت: «تحکیم وفاق ملی و وحدت ملی یگانه راه کامیابی و پیروزی این سرزمین است، اما متاسفانه دشمنان بیرونی در تبانی با برخی حلقات درونی وحدت ملی ما را نشانه گرفته و با پرداختن به مسایل قومی، زبانی، سمتی و مذهبی، نفاق را دامن می‌زنند.»
آقای دانش گفت که حکومت بدون تردید از تمام توان خود برای برگزاری انتخابات شفاف استفاده می‌کند.
او از احزاب سیاسی و شهروندان کشور خواست که با حکومت صادقانه هم‌کاری کنند تا زمینۀ برگزاری انتخابات شفاف فراهم شود. وی افزود که وضعیت فعلی کشور مناسب نیست، اما مردم نباید بعد از هر حمله دشمن را فراموش کنند و با تندی بالای حکومت بتازند.‌
—————
مزاحمت به مردم در اخلاق شهید مسعود نبود
داکترعبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم از کاروان‌های گشت‌زنی خواست که برای مردم مزاحمت خلق نکنند.
او گفت:»تجلیل از این روز به جوانان ما اهمیت خاصی دارد، اما تجلیل با بستن راه‌ها، شیلک‌های هوایی و اذیت مردم خواست آمرصاحب شهید نیست و اگر آمر صاحب زنده می‌بود به هیچ‌کس اجازه نمی‌دادند که سبب ناراحتی مردم شوند.
او تاکید کرد: آمر صاحب آدم با تدبیر و آینده‌نگر بود و برایش رضایت خداوند و مردم بسیار مهم بود، او جنگ، پیروزی و شکست را تجربه کرده بود، آدم با احساس بود، اما احساساتی نبود.
داکتر عبدالله با اشاره به رویدادهای اخیر گفت: شما هم خود را برحق می‌دانید و ما هم خود را برحق می‌دانیم، بنابر این خوب است که رای را به مردم بگذاریم و اجازه دهیم که آنان انتخاب کنند.
رییس‌ اجرایی می‌گوید: هرکسی حق دارد که به‌طرف انتخابات برود، ما هم با مشورۀ مردم تصمیم خواهیم گرفت نه به فرمایش چند نفر.
—————
مسعود مبارز راستین
هم‌چنان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در این محفل با اشاره به مبارزات قهرمان ملی کشور، گفت: مسعود گفته بود که اگر به‌ اندازۀ کلاه‌اش جای‌ بماند، مبارزه می‌کند همه دیدیم که مبارزه کرد.
آقای کرزی با اشاره به کاروان‌هایی که در شهر گشت و گذار می‌کنند، گفت: «به جوانانی‌که امروز در شهر کابل شلیک هوایی می‌کنند، توصیۀ من این است که سال آینده بیایید که خانه به خانۀ مردم افغانستان گل تقسیم کنیم و خوشحالی ببریم.
او گفت که سال‌روز شهادت قهرمان ملی را در سال آینده با خوشحال ساختن مردم تجلیل کنیم؛ زیرا غم در کشور دیگر بس است.»
————–
نیروهای امنیتی – دفاعی در راه شهید مسعود قرار دارند
در عین حال، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در پیامی به‌مناسبت هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی و آغاز هفتۀ شهید، گفت: جانبازی‌های قهرمان ملی به‌عنوان الگو برای نسل پس از او باقی مانده است.
در این پیام آمده است که مسعود بزرگ الگوی مبارزات راستین افغانستان است که ارزش‌های وحدت ملی را خوب شناخته است.
در پیام تذکر یافته است که راه‌ مبارزات مسعود بزرگ امروز برای نیروهای امنیتی– دفاعی کشور باقی مانده است و ادامه دارد. نظام امروزی، بیرق و حق‌ رای از برکت ‌شهدای ما است.
هم‌چنان، در این پیام گفته شده که برای بازمانده‌گان شهدای نیروهای امنیتی–دفاعی کشور در ۴۰محل شهرک‌های رهایشی ساخته می‌شود و بیش از ۴۰هزارتن از بازمانده‌گان نیروهای امنیتی به دانشگاه‌های خصوصی معرفی شده‌اند.
————–
شهید مسعود ستارۀ تابناک مبارزه
زینب موحد، یکی دیگر از سخنرانان این محفل گفت: شهید مسعود ستارۀ تابناک مبارزه بود که به ‌قول عبدالله عزام، بالاتر از ناپلیون بناپارت در برابر دشمنان کشورش ایستاده‌گی نشان داد.
بانو موحد بیان داشت: آزادی‌یی که امروز نصیب‌ ما شده است، مدیون مبارزات و جان‌فشانی‌های قهرمان ملی و سایر شهدای افغانستان است.
او گفت، شهید مسعود از آوان جوانی شمشیر مبارزه به‌دست گرفت و جرقه‌های استبداد ویگران‌گر را خاموش کرد.
او افزود که ما اقبال بیداری ملت مان را در دست‌ شهید مسعود و یارانش می‌دیدیم.
بانو موحد با اشاره به مرتبۀ شهات از دیدگاه اسلام، گفت: شهید به کسی گفته می‌شود که جان خود را برای آزادی سپر کرده و در راه ‌خدا فدا کرده باشد.
——————
نظام امروزی نتیجۀ مبارزات شهدای ماست
در همین حال، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، با بیان این‌که شهید مسعود برای آزاده‌گی مبارزه کرد، گفت: مبارزۀ قهرمان ملی برای جلوگیری از تسلط ارتجاع سیاه منطقه‌یی به کشور بوده است.
آقای ابراهیمی افزود، شهید مسعود برای آزادزیستن، جان خود را فدا کرد. مبارزات او سبب آزادی چندین کشور دیگر و شکست دیوار برلین شد.
به گفتۀ او، شهید مسعود با یارانش با ابتدایی‌ترین امکانات توانست، بزرگترین قشون را شکست دهد. امروز اگر ما دارای یک‌ نظام سیاسی و قانون اساسی هستیم، همه از برکت مبارزات و جان‌فشانی‌های شهدای ماست.
او گفت که شهید مسعود تمام عمر پربارش را صرف مبارزه کرد و برای هیچ‌کسی سرخم نمی‌کرد.
——————
آرمان شهدا فراموش شد
عبدالهادی ارغندوال که در هفدهمین سال‌روز قهرمان ملی و هفتۀ شهید، صحبت می‌کرد، گفت: راه‌ و مسیری را که شهدای ما در پیش داشتند ما به‌خوبی تعقب نکردیم و پیش خود از این کار خجل هستیم.
آقای ارغندوال گفت که شهدای ما در رأس شهید مسعود قهرمان ملی کشور، برای آزادی جان‌ خود را نثار کردند، اما ما در این مسیر به‌شکل جدی پیش‌نرفتیم. او گفت که با ساختن ایتلاف‌های بزرگ و کوچک نمی‌توان به‌جایی رسید، تنها راه‌ حل همبسته‌گی و وحدت ملی است ما می‌توانیم از این طریق به‌چالش‌ها فایق آییم.
به گفتۀ او، صلاحیت فعلی کشور در دست ما نیست و تصمیم‌گیری‌ها به دستان دیگران قرار دارد. اما با تمام این موضوعات در این وضعیت حساس ما نیازمند وحدت و هم‌دیگرپذیری هستیم.
—————–
مسعود مرد با تدبیر بود
در همین حال، در پیام جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌ حکومت وحدت ملی که در این برنامه به خوانش گرفته شد، احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور یک مرد با تدبیر و با اراده خوانده شده ‌است.
در این پیام جنرال دوستم از مردم عذرخواهی کرده می‌گوید: در این‌جا من از مردم عزیزم عذرخواهی می‌‌کنم که نتوانستم به وعده‌هایی‌که در دوران انتخابات داده بودم، عمل کنم و دلایلش را شما خود به درستی می‌دانید.
جنرال دوستم گفت: در این مملکت مجازات و مکافات وجود ندارد و کار به اهل کار سپرده نمی‌شود و فقط زمینه برای آدم‌های چاپلوس، استفاده‌جو و نیرنگ‌باز مهیا می‌باشد.
او تاکید کرد: «ما شاهد هستیم که چشم وطن‌پرستان چون نظام‌الدین قومندان،» پلستر» می‌شود و سرباز‌هایش که در دفاع از مردم و میهن قرار گرفته بودند، به گلوله بسته می‌شوند و به حریم خانه‌های‌شان حمله صورت می‌گیرد و حتی مانند نظام قومندان، دست و پابسته از هلیکوپتر آویزان می‌گردد».
او می‌گوید: از پشت این تریبیون این‌جانب جنرال دوستم و دیگر اعضای ایتلاف بزرگ ملی اعلان می‌کنیم که در برابر این قضایا بی‌تفاوت نیستیم، ذره ذره آن‌را حساب می‎کنیم و جواب می‌خواهیم تا در برابر سرنوشت ملت ما چنین بازی‌های مغرضانه صورت نگیرد.
جنرال دوستم خطاب به محمد اشرف‌غنی می‌گوید: جناب رییس صاحب جمهور در قبال این همه کشته‌ها، ترور و انفجارها بی‌تفاوت نمانید و روی آن مسوولانه تصمیم بگیرید؛ ورنه با طوفان خطرناک عدالت‌خواهی مردم مواجه خواهید شد و ایتلاف بزرگ ملی تصمیم دیگری اتخاذ خواهد کرد. بدانید که وطن‌پرستان و مجاهدین در برابر آن بی‌تفاوت نمی‌مانند.
——————–
دشمن وحدت ملی ما را هدف قرار داده
در همین حال عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی در این مراسم گفت: روح قهرمان ملی، استاد ربانی، سایر شهدای راه جهاد و شهدای نیروهای امنیتی ما شاد باشد.
استاد سیاف گفت: کسانی‌که به جهاد مردم افغانستان افتخار نمی‌کنند و به‌جای تجلیل سنگ‌اندازی می‌کنند، باید از حریفان ما بپرسند که ما کی‌ها بوده‌ایم و چه‌ها کرده‌ایم.
او با اشاره به گفت‌‌وگوهای صلح با طالبان از تشکیل هیات ملی برای مذاکره با گروه طالبان خبر داد و گفت: اگر تفرقه در بین اقوام راه‌ پیدا کند، ذلیل خواهند شد که درآن زمان، کسی ما را به نرخ توت هم نخواهد خرید.
این رهبر جهادی می‌‌گوید: ما خواهان صلح باعزت در کشور هستیم که عزت و آبروی افغان‌ها/ افغانستانی‌ها باشد و باعث قطع جنگ در کشور گردد.
او گفت: به‌خاطر رسیدن به این هدف، یک هیات ملی را تشکیل می‌دهیم که در آن تمام بزرگان افغانستان به شمول هیات دولتی حضور خواهند داشت و هدف شان مذاکره با گروه طالبان می‌باشد.
آقای سیاف افزود: با تشکیل این هیات، هیچ بهانه‌یی برای طالبان باقی نمی‌ماند تا با این هیات مذاکره نکنند؛ زیرا در این هیات، رهبران جهادی، مذهبی و دولتی همه حضور خواهند داشت.
استاد سیاف با اشاره به رویدادهای خونین اخیر گفت: دشمنان، وحدت ملی ما را هدف قرار داده و در تلاش تفرقه‌افگنی بین اقوام هستند.

مسعود در برابر دشمنان مردم افغانستان قرار داشت
در همین حال استاد محمد محقق معاون دوم ریاست‌ اجرایی در این مراسم گفت: احمدشاه مسعود هم در زمان جهاد و هم در زمان مقاومت در برابر دشمنان مردم افغانستان مبارزه کرد.
استاد محقق با انتقاد از عمل‌کردهای حکومت افغانستان در مورد گفت‌و‌گوهای صلح گفت: یا صلح کنید یا جنگ کنید، طالبان می‌‌گویند: ما کشور را از چنگ اشغال‌گران نجات می‌دهیم و تاکید بر جنگ دارند، اما حکومت می‌گوید بیایید که «آیس‌کریم» بخوریم.
معاون دوم ریاست‌ اجرایی در مورد انتخابات گفت: حکومت در صدد مهندسی انتخابات و برگزاری انتخابات گوسفندی است؛ اما داعش و طالب در فکر اشغال افغانستان‌اند.
او تاکید کرد: ما قبلاً گفته بودیم که برای برگزاری یک انتخابات شفاف باید بایومتریک شود؛ اما حکومت می‌گوید که فرصت کم است.
استا محقق افزود: ما برگزاری یک انتخابات شفاف و بدون تقلب را از طریق بایومتریک قبول داریم و اجازه نمی‌دهیم که با تقلب وارد میدان شوند.
او با اشاره به عمل‌کردهای ارگ گفت: وحدت ملی با کنارزدن دیگران تامین نمی‌شود، اکنون هم رهبران جهادی و هم احزاب کنارزده شده‌اند؛ باید بدانید که وحدت ملی با تحقیر دیگران به دست نمی‌آید.
از سویی هم، برخی از کاروان‌ها دیروز در جاده‌های شهر کابل گشت‌زنی و شلیک‌های هوایی کردند. وزارت صحت ادعا کرده است که بیش از ده‌تن در این شلیک‌ها زخمی شده‌اند. اما احمد مسعود فرزند قهرمان ملی و احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، پیش از این گفته‌اند که طرف‌دار هیچ‌گونه گشت‌زنی با اسلحه نیستند. نهادهای امنیتی برخی از شرکت‌کننده‌گان این کاروان‌ها‌ را بازداشت کرده و مدعی‌اند که این کاروان‌ها با شلیک‌های هوایی سبب اختلال نظم عامه می‌شوند.
هفده‌سال پیش در ۱۸سنبله شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی توسط دوتن از ترورستان عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده‌بودند و بم‌ را در دوربین‌ها جاسازی کرده بودند، به‌شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.