وزارت خارجۀ امریکا: خلیل‌زاد با طالبان گفت‌وگو می‌کند

گزارشگر:یک شنبه 1 میزان 1397 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3زلمی خلیل‌زاد به نماینده‌گی از امریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان شرکت می‌کند.
وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد مشاور وزارت خارجۀ این کشور به نماینده‌گی از امریکا در گفت‌وگوهای صلح با طالبان اشتراک می‌کند.
مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد را به‌منظور اولویت‌دادن به گفت‌وگوهای صلح به‌عنوان نمایندۀ ویژۀ آن کشور در امور روند مصالحه افغانستان گماشته و او به نماینده‌گی از امریکا در نشست‌های صلح، شرکت خواهد کرد.
آقای پمپیو در پیامی که به کارمندان وزارت خارجه امریکا فرستاده، گفته است که زلمی خلیل‌زاد تلاش‌های واشنگتن را دربارۀ چه‌گو‌نه‌گی پشتیبانی از گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان و زمینه‌سازی این گفت‌وگوها رهبری خواهد کرد و در این گفت‌وگوها شرکت خواهد داشت.
مایک پمپیو از خلیل‌زاد به‌عنوان بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف نام برده و گفته است که او در افغانستان زاده و بزرگ شده است و تجربۀ کار در آن کشور را نیز دارد.
وزیر خارجۀ امریکا افزوده که مطمئن است زلمی خلیل‌زاد توانایی به موفقیت‌رساندن ماموریت برقراری صلح در افغانستان را دارد.
آقای خلیل‌زاد در کنار این‌که تجربۀ کار چندین‌ساله در افغانستان را دارد، به حیث سفیر امریکا در عراق و سازمان ملل متحد نیز کار کرده ‌‎است.
هرچند وزارت خارجۀ امریکا نماینده‌گی ویژه برای افغانستان و پاکستان داشت؛ اما سال گذشته این دفتر را منحل کرد و مسوولیت آن به الیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی سپرده شد.
اکنون که واشنگتن تمرکزش را بر گفت‌وگو با طالبان بیشتر ساخته است، ظاهرأ می‌خواهد تا با گماشتن زلمی خلیل‌زاد به‌حیث نمایندۀ ویژه در امور افغانستان تلاش‌هایش را در این راستا بیشتر سازد.
زلمی خلیل‌زاد دیپلومات افغانستانی‌الاصل امریکایی از از ولایت لغمان است که در شهر مزار شریف بزرگ شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.