شماری از آگاهان سیاسی: حضور افغانستان در نشست عمومی سازمان ملل‌ متحد، برای برگزاری انتخابات شفاف کمک می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 2 میزان 1397 - ۰۱ میزان ۱۳۹۷

اشتراک رییس اجرایی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم در افغانستان کمک خواهد کرد.
شماری از استادان دانشگاه و تحلیل‌گران سیاسی بدین باور اند که مطرح کردن مسایل انتخابات افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که تمامی کشورهای جهان در آن حضور دارد، بدون شک خالی از مفاد نخواهد بود.
mandegar-3این گفته‌ها در پی سفر داکترعبدلله عبدالله رییس اجرایی افغانستان به نیویارک ابراز می‌شود.
آقای عبدالله دیروز یکشنبه اول میزان/ مهر به نماینده‌گی از حکومت افغانستان به منظور اشتراک در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفت.
قرار است آقای عبدالله در جریان این سفر، دیدگاه‌های رسمی حکومت وحدت‌ملی در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، همکاری‌های منطقه‌یی، تقویت و تداوم همکاری‌های بین‌المللی با افغانستان، دست‌آوردهای افغانستان در عرصه حکومت داری، مبارزه با فساد، آموزش و پرورش، توانمندسازی زنان، پیشرفت‌ها، برنامه‌های اقتصادی، تلاش برای دست یافتن به توسعه پایدار براساس طرح سازمان ملل متحد، چالش‌های داخلی و منطقه‌یی و برگزاری انتخابات سالم و با اعتبار پارلمانی، شورای ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری آینده را در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح‌کند.
شهلا فرید استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مطرح کردن چگونه‌گی برگزاری انتخابات و چالش‌های فرا‌راه آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌تواند به برگزاری یک انتخابات قابل قبول برای مردم افغانستان کمک کند.
شهلا فرید بدین باور است که این سفر برای روند برگزاری یک انتخابات سالم موثر خواهد بود او گفت: زمانی‌که کشورهای کمک‌کننده برای برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان وعده بدهند، بدون شک روند برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در افغانستان را تضمین خواهد کرد.
به گفته بانو فرید: حضور کشورهای مانند افغانستان که از لحاظ امنیتی دچار مشکلات فراوان اند و نتوانستد ثبات سیاسی و امنیتی را در کشور خود حاکم بسازند، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون شک خالی از دست‌آورد نخواهد بود و فرصتی خواهد بود تا مشکلات‌شان را با کشورهای کمک‌کننده مطرح کنند.
او در خصوص این‌که مطرح کردن چالش‌های منطقه‌یی در این مجمع می‌تواند امریکا و سایر کشورها را متقاعد به این بسازد که بالای پاکستان فشار بیاورد، گفت: نباید فراموش کنیم که پاکستان همین اکنون هم تحت فشار قرار دارد و مساله گفت‌گو با طالبان حاصل همین فشارهاست و اما بدون شک مطرح این مساله در نشست عمومی سازمان ملل تاثیرات مثبت خواهد داشت.
این درحالی‌ست که گفته می‌شود رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دبیرکل سازمان ملل متحد، رواسای جمهور، نخست وزیران و وزیران خارجۀ تعدادی از کشورهای دوست و نیز با مسوولان شماری از سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
گفتنی‌ست که رییس اجرایی در این سفر برای بازتاب دیدگاه‌های حکومت و مردم افغانستان در شماری از مراکز پژوهشی و خانه‌های فکر در نیویارک سخنرانی خواهد کرد
در این سفر رییس اجرایی را صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه و شماری دیگر از مسوولان حکومتی همراهی می‌نمایند.
هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است به تاریخ ۳ میزان در نیویارک برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.