کمیسیون انتخابات: مبارزات انتخاباتی روز جمعه آغاز می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 4 میزان 1397 - ۰۳ میزان ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که مبارزات انتخاباتی نامزدان در روز جمعۀ هفتۀ روان آغاز می‌شود.
اما، ایتلاف بزرگ ملی افغانستان بر خواست‌های خود پافشاری کرده می‌گوید: باید انتخابات براساس سیستیم بایومتریک برگزار شود و زمینۀ نظارت احزاب و جریان‌های سیاسی از روند انتخابات وجود داشته باشد.
mandegar-3ایتلاف بزرگی ملی درحالی بر خواست‌های خود پافشاری می‌کنند که فقط یک روز به مبارزات انتخاباتی باقی مانده‌است.
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات هم تاکید دارند که کمیسیون بر تعهدش مبنی بر نظارت احزاب و جریان‌های سیاسی پای‌بند است و مبارزات انتخاباتی روز جمعه ۶ میزان/ مهر آغاز و تا ۲۰ روز ادامه میابد.
فضل‌الرحمان اوریا سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت به ما وعده سپرده که انتخابات براساس سیتسم بایومتریک/ انگشت نگاری صورت می‌گیرد.
او در خصوص این‌که برنامه بایومتریک عملی نشد، واکنش شما چه خواهد بود گفت: در صورت نبود سیستم بایومتریک «انتصابات» خواهد بود نه انتخابات؛ بنابراین ما در برابر انتصابات ایستاده‌گی خواهیم کرد.
آقای اوریا تاکید کرد: اگر انتخابات براساس بایومتریک برگزار نشود، نافرمانی‌های مدنی ما ادامه خواهد داشت و اجازه نخواهیم داد که مردم افغانستان بار دیگر شاهد یک انتخابات مملو از تقلب باشند.
بااین حال عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامۀ ماندگار گفت: ما مطابق وعده که به حکومت سپرده‌ایم عمل خواهیم کرد.
ابراهیمی گفت: بدون شک خواست‌های احزاب و جریان‌های سیاسی در زمان برگزاری انتخابات فراهم خواهد شد و از این ناحیه هیچ نگرانی وجود ندارد.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در مورد نامزدان گفت: ۸۰۳ نفر از کابل که ۶۸۴ مرد و ۱۱۹ زن اند کاندید اند و از کل افغانستان ۲۵۶۵ که ۴۱۱۷ نفر زنان کاندید استند.
او در مورد طرزالعل کمپاین برای نامزدان گفت: لوایح و طرزالعمل برای مبارزات انتخاباتی آماده شده و در سایت کمیسیون مستقل انتخابات گذاشت شده‌است. نامزدان می‌تواند در مبارزات انتخاباتی از آن استفاده کند.
این درحالی‌ست که رییس اجرایی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک گفته است: از برگزاری انتخابات شفاف و با اعتبار با استفاده از بایومیترک حمایت می‌کنیم.
هم‌چنان رییس اجرایی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تآکید کرده که حکومت وحدت‌ملی به برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار با استفاده از بایومیتریک پابند است و با سازمان ملل و سایرنهادهای همکار در این زمینه همکاری می‌کند.
سرمنشی سازمان ملل هم با وعده همکاری کامل با افغانستان گفت: موضع ما این است که نهادها در افغانستان روی پای خود بی‌ایستند و صلح و استحکام در کشور برقرار گردد.
هم‌چنان داکتر عبدالله در دیدار با حسن روحانی رییس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سخن گفت و آن را گامی در راه استقرار و ثبات سیاسی در افغانستان دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.