جایگـاه ضعیف افغـانستان در سـازمان مـلل

گزارشگر:چهار شنبه 4 میزان 1397 - ۰۳ میزان ۱۳۹۷

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که برای شرکت در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته بود، قبل از برگزاری اجلاس مجمع عمومی، در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده است که افغانستان تاهنوز شاهد تحول جدی در سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان و مبارزه با دهشت‌افگنی نیست. داکتر عبدالله هم‌چنان گفته است که حکومت وحدت ملی به برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار با استفاده از بایومیتریک پابند است و با سازمان ملل و سایر نهادهای هم‌کار در این زمینه همکاری می‌کند.
در این دیدار، دبیرکل سازمان ملل، صلح و ثبات در افغانستان را از آرزوهای این سازمان خوانده است و فقط به این بسنده کرده است که برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار می‌تواند به ثبات و استقرار سیاسی افغانستان کمک کند.
دبیرکل سازمان ملل با وعدۀ هم‌کاری کامل با افغانستان گفته است، موضع ما این است که نهادها در افغانستان روی پا ایستاد شوند و صلح و استحکام در کشور قایم گردد.
اما با توجه به شرایط موجود این‌که دولت افغانستان دو انتخابات بزرگ و سرنوشت‌ساز در پیش‌رو دارد و گسترش ناامنی‌ها و بسط ساحۀ نفوذ گروه‌های مخالف حکومت، وضعیت این کشور را روز تا روز بدتر و آشفته‌تر می‌سازد، نوع نگاه جهان اما، نسبت به افغانستان به شدت ناچیز و تحقیرآمیز می‌نماید.
از جانبی هم آجندای کلی هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن‌گونه که در صحبت‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا آمده بود، بیشتر روی تولید و قاچاق مواد مخدر و نگرانی‌های جهانی از این پدیده بوده است و به وضعیت شکنندۀ افغانستان به‌گونۀ جدی و شایسته از جانب حامیان بین‌المللی‌اش به ویژه ایالات متحدۀ امریکا غور صورت نگرفت.
نفس وضعیت این را می‌رساند که حکومت وحدت ملی با تمام شکننده‌گی از دیده‌گان جهان مخصوصآ حامیان خود دیگر افتاده است و حامیان علاقه‌یی ندارند که به وضعیت فاجعه‌بار افغانستا توجه و تمکین نشان دهند؛ بنابرین افغانستان در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با توجه وضعیت ناگوار، کمتر تحویل گرفته شده‌است که می‌تواند ناشی از دو دلیل بسیار عمده باشد: یکی اینکه خود مسوولان دولت وحدت ملی، دیگر محبوبیت شان را در نزد جهان از دست داده‌اند و به عنوان آنانی که پرونده‌های خوب ندارند شناخته‌شده‌اند. دلیل دیگر اما این است که افغانستان به حال روز کنونی اش باقی نخواهد ماند و تحولات دیگری در راه است. بحث گفت‌وگوها با طالبان و نیز توافقاتی که قرار است در این زمینه‌ها صورت بگیرد، همه نگاه‍‌ها را نسبت به افغانستان تحث تاثیر قرار می‌دهد. اگر دولت وحدت ملی به راستی می‌توانست دست‌آوردهای خوبی داشته باشد و همه چیز فدای سیاست‌های قومی و سمتی ارگ و منافع کوچک چند فرد با فکر کوچک شان نمی‌شد شاید روزگار کشور بهتر از چیزی که هست می‌بود؛ اما حالا که دولت وحدت ملی پروندۀ خوبی برای جهانیان ندارد، نماینده‌گی از این دولت در سازمان ملل هم برای افغانستان زیاد موثر نبوده است؛ به حدی که امسال افغانستان جایگاه خاصی در نشست سازمان ملل نداشت و این نشانی از افتادن افغانستان از چشم حامیان است. اما فقط انتخابات پیش رو می‌تواند که چگونه‌گی موقعیت افغانستان را یک بار دیگر در نزدک حامیانش از نو تعریف کند. اگر انتخابات به درستی دایر نشود ممکن است که وضعیت در کشور دچار تغییرات دیگری شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.