امریکا به پاکستان: دیگر به «هراس افگنان» پناهگاه ندهید/ عبدالله: پاکستان وعده‌های خوب می‌دهد اما عمل نمی‌کند

گزارشگر:شنبه 7 میزان 1397 - ۰۶ میزان ۱۳۹۷

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه حکومت امریکا برای افغانستان به تازه‌گی به پاکستان هشدار داد که دیگر به گروه‌های «هراس افگن» پناهگاه ندهید.
خلیلزاد در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفت، فشار امریکا علیه پاکستان به منظور مبارزه صادقانه در برابر پناهگاه‌های «هراس افگنان» ادامه دارد.
mandegar-3زلمی خلیلزاد گفته است: «نمی‌خواهیم که پاکستان برای کسانی‌که بر امریکاییان، شهروندان افغانستان، همکاران ما در ایتلاف و غیرنظامیان افغانستان حمله می‌کنند، پناه بدهد. مردم بسیاری می‌میرند».
زلمی خلیلزاد افزود، به صورت کٌل طالبان می خواهند از راه سیاسی جنگ افغانستان را پایان دهند و به صلح برسند.
در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اخیراً گفت، برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان باید نیروهای محلی افغانستان بهتر آموزش داده شوند و تجهیز نظامی گردند.
استولتنبرگ می‌گوید: «اگر ما افغانستان را ترک کنیم، فکر می‌کنم که ما باید آمادۀ برگشت طالبان و داعش در افغانستان باشیم وآنان تلاش خواهند کرد تا خلافتی را که در سوریه و عراق از دست داده اند، دوباره این جا ایجاد کند؛ پس این ممکن ترین نتیجۀ خروج ما ازافغانستان است. در آن صورت افغانستان یک بار دیگر به پناه گاه امن هراس افگنان جهانی مبدل خواهد شد و این هراس افگنان از افغانستان بر ما حمله خواهند کرد».
در این حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حکومت وحدت ملی در حاشیۀ اجلاس سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشستی که از سوی شورای روابط خارجی (Council on Foreign Relations) به اشتراک اعضای این نهاد و پژوهشگران و دوستان افغانستان برگزار گردیده بود اشتراک و سخنرانی کرد.
در این نشست عبدالله گفت که کشور به سمت درست به پیش می‌رود و خواهان ادامه همکاری جامعه جهانی به ویژه‌ ایالات متحده امریکا برای پاس‌داری و حفظ دستاوردها و قربانی‌های سالیان پسین گردید و تاکید کرد که مبارزه با دهشت‌افکنی نیازمند تلاش‌های مشترک و همکاری جهانی است.
رییس اجرایی در بخش روابط خارجی افغانستان گفت که روابط با کشورهای آسیای میانه، ایران و هند نیک و حسنه است و روابط با پاکستان به دلیل حمایت این کشور از دهشت‌افکنی و فراهم سازی پناه‌گاه‌های امن برای آنان خوب نیست.
رییس اجرایی علاوه کرد که پاکستانی‌ها در قول وعده‌های خوب می‌دهند اما در عمل شاهد تغییری در سیاست آنان تا اکنون نیستیم.
رییس اجرایی در ادامه تاکید کرد که افغانستان به تلاش‌های خود برای بهبود روابط با همسایه‌ها و همکاری برای مبارزه با دهشت‌افکنی ادامه می‌دهد.
او همچنان در بخش دیگر از صحبت‌های گفته است که حکومت وحدت ملی به برگزاری انتخابات شفاف و با اعتبار متعهد است و در این راه از هیچ اقدام و تلاشی دریغ نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.