ادارۀ حفاظت از محیط زیست: در گرمایش زمین نقش چندانی نداریم

گزارشگر:چهار شنبه 9 عقرب 1397 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۷

تغییر اقلیم در سال جاری هزاران خانواده را در غرب افغانستان مجبور به ترک خانه‌های شان کرد. به دلیل کمبود آب، کشت‌زارهای دهقانان در ولایت بادغیس خشکید و مال‌داران به دلیل خشکیدن چراگاه‌ها دست از کار کشیده و برای پیدا کردن آب و غذا مناطق اصلی‌شان را ترک کردند. آسیب‌دیده‌گان تغییر اقلیم حالا در کمپ‌های بی‌جاشده‌گان داخلی در هرات و بادغیس به سر می‌برند.
mandegarادارۀ حفاظت از محیط زیست می‌گوید، در صورتی که گام‌های جدی برای مبارزه با تغییر اقلیم و پیامدهای آن برداشته نشود، این کشور با چالش‌های بی‌ سابقه‌یی مواجه خواهد شد.
شاه زمان میوندی، رییس ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید، چند مشکل سبب شده است تا افغانستان نتواند از بودجۀ تغییر اقلیم ملل متحد مستفید شود. به گفتۀ او: «چالش‌های مالی، سازمانی یا نهادی، عدم فهم و دانش در مورد تغییر اقلیم و نبود ارقام از جملۀ این چالش‌ها است؛ ما باید تلاش‌های خود را چندین برابر کنیم تا ظرفیت مورد نیاز را ایجاد نماییم».
افغانستان براساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در رابطه با تغییر اقلیم مکلف است پس از هر چهارسال گزارش تغییر اقلیم را برای ملل متحد ارایه کند.
ادارۀ ملی محیط زیست می‌گوید، با آنکه این کشور از نظر قوانین و پالیسی‌ها دست‌آوردهای خوبی در این عرصه دارد، اما در عمل نتوانسته گام‌های موثری برای کاهش گازهای گلخانه‌یی و مبارزه با تغییر اقلیم بردارد.
بلند رفتن درجۀ حرارت
گزارش ادارۀ محیط زیست افغانستان نشان می‌دهد که این کشور چه اندازه در آلوده‌گی هوا و تولید گازهای گلخانه‌یی سهم دارد و کدام سکتورها از تغییر اقلیم متضرر می‌شوند.
در این گزارش آمده است که فقیرترین شهروندان افغانستان قربانی تغییر اقلیم می‌شوند، زیرا منابع اندک عایداتی آنان نیز در نتیجۀ کاهش بارنده‌گی، سیلاب و حوادث طبیعی نابود می‌شود.
براساس این گزارش، زراعت، صنعت، شهری شدن و برخی از عوامل دیگر سبب نشر گازهای گلخانه‌یی می‌شود که در گرم شدن هوا و تغییر اقلیم نقش دارند.
عزت‌الله صدیقی، معین تخنیکی ادارۀ محیط زیست در رابطه به بلند رفتن درجۀ حرارت گفت:‌ «از سال ۱۹۵۰ به این‌سو، اوسط درجه حرارت در افغانستان ۱.۸ درجه سانتی گراد بلند رفته است. البته درجه حرارت در مناطق مختلف به اندازه‌های مختلف بلند رفته و در همه مناطق یک‌سان نیست».
براساس این گزارش، درجۀ حرارت در ولایات جنوبی تا ۲.۴ درجه بلند رفته است. در مناطق مرکزی و ولایات شمال درجه حرارت ۱.۷ درصد افزایش یافته اما در ساحات هندوکش که مناطق مرتفع و سرد است، یک درجه بلند رفته است. این در حالی‌ست که در مناطق شرقی افغانستان درجۀ حرارت ۰.۶ درصد بلند رفته است.
آقای صدیقی افزود در صورتی که گرم شدن زمین ادامه یابد، افغانستان بیشتر از هر کشوری متضرر خواهد شد. به گفتۀ او: «اگر سناریوی ۴.۵ درجه سانتی گراد را در نظر بگیریم، در افغانستان تا سال ۲۱۰۰ به ۲.۵ درجه افزایش خواهد یافت».
معین ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید، تغییر اقلیم سبب شده است تا افغانستان در معرض امواج گرم و سرد نیز قرار گیرد و از سوی دیگر میزان بارنده‌گی‌ها کاهش یابد. به گفتۀ او:‌ «درجۀ حرارت بلند می‌رود. تأثیراتش بالای تنوع حیات، بالای جنگلات زیاد می‌شود. حوادث طبیعی افزایش می‌یابد و بارنده‌گی‌ها در برخی مناطق کم و در مناطق دیگر افزایش می‌یابد».
کشورِ آسیب‌پذیر
همزمان بااین، مسوولان در سازمان ملل متحد می‌گویند، افغانستان باید تغییر اقلیم را جدی بگیرد و از همین حالا برنامه‌های مشخصی برای مبارزه با این پدیده داشته باشد.
کیت شاوی، رییس برنامه محیط زیست ملل متحد در این کنفرانس گفت: «افغانستان در منطقه‌یی از جهان موقعیت دارد که از تغییر اقلیم آسیب‌پذیر است. تغییر اقلیم بسیار با آهسته‌گی صورت می‌گیرد و ما به آن توجه نمی‌کنیم. ما فراموش می‌کنیم که این پدیده تأثیرات جدی بر زنده‌گی روزمره ما دارد».
ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید، تا چهار سال پیش وزارت مالیه به هشدارهای آنان در مورد تغییر اقلیم گوش نمی‌داد و آن را جدی نمی‌گرفت، اما با تغییر وضعیت اقلیمی، حالا این وزارت بودجۀ مشخصی را برای مبارزه با اقلیم دارد، اما کافی نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.