سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ چهار شنبه 14 قوس 1397 - ۱۳ قوس ۱۳۹۷

بخش هفتم/

mandegar• بی‌نیازی مخاطب: اگر مخاطب احساس کند مطالبی که بیان می‎کنید به دردش نمی‎خورد و برایش فایده‎یی ندارد، به شما توجه نخواهد کرد. این هنر شماست که عنوان سخنرانیِ خود را طوری انتخاب کنید که برای شنونده جذاب باشد. باید بتوانید ارتباط مناسبی بین موضوع و شنونده‌گان‎تان ایجاد کرده و آن‎ها را با سخنان‎تان درگیر کنید.
• ظاهر سخنران: قبل از اینکه شما کلمه‎یی بر زبان بیاورید، مخاطب تصمیم می‎گیرد که به شما گوش کند یا نه. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، شنونده ابتدا به بسته‎بندی پیام توجه می‎کند و سپس در خصوص محتوای سخنانِ شما تصمیم می‎گیرد. اگر شما ظاهر نامرتب و پوشش نامناسبی داشته باشید، به سختی خواهید توانست توجه مخاطب را از روی بوت‎های بی‌رنگ و موهای ژولیدۀ خود به سمت پیام باارزش‎تان جلب کنید.
• صدای سخنران: لحن و صدای شما در هنگام ارایه خیلی اهمیت دارد و اگر به‎صورت یکنواخت و بدون انرژی صحبت کنید، مخاطب خسته شده و رغبتی به شنیدن نشان نمی‎دهد و یا اینکه زود خسته شده و به عالم خواب پناه خواهد برد.
۱٫ ترس از اینکه چیزی را فراموش کنید: خوشبختانه این نوع ترس تا حد زیادی قابل کنترل است و راه‎های زیادی دارد. ممکن است استرسِ شما به دلیل فراموشی مطالب باشد و اینکه هنگام سخنرانی قسمتی از موضوع از یاد شما برود. البته این اتفاق بیشتر برای افرادی رُخ می‎دهد که متن سخنرانی خود را کلمه به کلمه حفظ می‎کنند که البته روش درستی نیست؛ زیرا سخنرانی یک تعاملِ دوطرفه بین شما و شنونده‌گان است. از آنجایی که در این رابطه اطلاعات رد و بدل می‎شود، ممکن است سوالی پرسیده شود که نیاز به توضیح بیشتری باشد. اگر متن سخنرانی را حفظ کرده باشید و پرسش و پاسخ از شما شود، ممکن است نظمی که به آن، متن سخنرانی را حفظ کرده بودید، به‌هم ریخته و رشتۀ کلام از دست شما رها شود. اگر با سلاید و به کمک پروژکتور ارایه می‌دهید، جای نگرانی نیست؛ زیرا نکته‎ها و عناوین اصلی پیش‎روی شماست. اگر قرار نیست با سلاید اجرا داشته باشید، پیشنهاد می‎شود که نقشۀ سخنرانی خود که شامل عناوین اصلی و نکات مهم است را خیلی واضح و با فونت مناسب پرنت نموده و همراه خود داشته باشید. استرس و اضطرابِ شما ممکن است به دلیل نگرانی از فراموش کردن لوازم مورد نیاز ارایۀ خود در روز سخنرانی باشد مانند زمانی که قرار است به مسافرت بروید و چندین بار همه چیز را چک می‎کنید که یادتان نرود. برای جلوگیری از این اتفاق، از قبل فهرستی از تمام وسایل و لوازمی که باید به همراه داشته باشید، تهیه کنید تا خیال‎تان راحت باشد؛ زیرا ممکن است به دلیل مشغلۀ زیاد و یا هیجان بیش از اندازه تمرکز خود را کمی از دست بدهید. داشتن این فهرست می‎تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.