دادستانی ‌کُل: ۷۰ پروندۀ جرایم انتخاباتی به ما رسیده است/ کمیسیون انتخابات: «ما کسی را به دادستانی معرفی نکرده‌ایم»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 17 قوس 1397 - ۱۶ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در دادستانی‌کُل کشور می‌گویند که ۷۰ پروندۀ مرتبط به جرایم انتخاباتی به این نهاد رسیده است.
جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی‌کُل، با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در ارتباط به این پرونده‌ها ۱۹۸ تن نیز به این نهاد معرفی شده‌اند.
در عین حال، کمیسیون انتخابات می‌گوید که هیچ فردی از طرف این نهاد به دادستانی‌کُل و نهادهای عدلی و قضایی معرفی نشده است.
mandegarهمزمان بااین، جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی‌کُل می‌گوید: شمار کسانی که به دادستانی معرفی شده‌اند، اعضای کمیسیون انتخابات هستند.
به گفتۀ او،۷۰ پروندۀ و ۱۹۸ تن مرتبط به جرایم انتخاباتی تا هنوز به دادستانی‌‌کل معرفی شده‌اند.
آقای رسولی افزود که کار برخی این پرونده‌ها تکمیل شده و به دادگاه عالی فرستاده و تصمیم‌گیری در مورد صورت گرفته‌ است، اما شمار دیگر آناندر دادستانی‌کل تحت بررسی قرار دارند.
او گفت که اتهاماتی مانند: «تزویر تذکره‌ها، نصب برچسپ‌های جعلی، سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی، خرید و فروش تذکره‌ها و مجبورساختن رأی‌دهنده‌گان به رای‌دادن به افراد مشخص» دراین پرونده‌ها درج است.
او گفت که برخی این پرونده‌‌هایی پیش از برگزاری انتخابات و برخی‌شان در جریان و پس از انتخابات از طرف نهادهای کشفی – استخباراتی به دادستانی‌کُل معرفی رسیده است.
آقای رسولی می‌گوید که تخطی‌ و تخلفات انتخاباتی از طرف کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما تنها پرونده‌ها افرادی که در جرایم انتخاباتی اشتراک داشته‌ باشند در دادستانی‌کُل مورد بررسی می‌شود.
او گفت که در میان کسانی که به دادستانی‌کل معرفی شده‌اند،کارمندان کمیسیون انتخابات، افراد عادی، کارمندان اداره ثبت احوال نفوس و مسوولان دولتی هستند.
مرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در رابطه به تقلب و تخلف و جرایم انتخاباتی تا هنوز بیش از صد تن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
او گفت که این افراد شامل کارمندان کمیسیون انتخابات، ولسوال‌ها و غیره ‌اند، اما هیچ فردی در ارتباط به جرایم انتخاباتی از طرف کمیسیون انتخابات به دادستانی معرفی نشده است.
این در حالی است که در قانون جرایم انتخابات که به ابتکار انستیتوت بین‌المللی صلح امریکا برای کشورهایی که در دوران بازسازی پس از جنگ به سر می‌برند، نوشته ‌شده است. برای کسانی که به جرم انتخاباتی شناخته شوند از پنج تا ده سال حبس و جرایم نقدی در نظر گرفته شده است.
بازداشت رییس عملیاتی دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات
مرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، هم‌چنان در ارتباط به بازداشت عبیدالله نیازی، رییس عملیاتی دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، به روزنامۀ ماندگار: ریاست امنیت ملی، دربارۀ بازداشت عبیدالله نیازی به کمیسیون انتخابات معلومات ارایه نکرده است و این نهاد منتظر ارایه معلومات از ریاست امنیت ملی است.
گفته شده است که عبیدالله نیازی، سرپرست عملیات ساحه‌یی کمیسیون انتخاباتچند پیش به اتهام گرفتن پول از یکی از نامزدان وکیلان انتخابات مجلس نماینده‌گان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان در ۳۳ ولایت کشور انجام شد، اما آگاهان باور دارند که در این انتخابات به اثر ضعف و ناتوانی مدیریتی کمیسیون انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. کمیسیون انتخابات تا هنوز توانسته نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان ۱۵ ولایت را اعلام کند، اما اخیر کمیسیون شکایات انتخاباتی ارای انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت کابل به اتهام تقلب گسترده باطل اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.