آماده‌گی‌ها برای معرفی نامزدِ واحد از جبهۀ مقاومت/ احمدولی مسعود: تیم وفاق ملی باید بُن‌بست ۱۷ساله را بشکند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد و ابوبکر صدیق/ شنبه 24 قوس 1397 - ۲۳ قوس ۱۳۹۷

در ادامۀ جلساتِ مشورتی تیم «وفاق ملی» در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، روز پنجشنبه و جمعه اعضای این تیم با ده‌ها تن از استادان دانشگاه و فعالان سیاسی-مدنی رأی‌زنی و گفت‌وگو کردند.
احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در این نشست گفت که مسایل و موضوعاتِ سیاسی افغانستان بسیار پیچیده شده و حتا در جریان یک روز موضع‌گیری‌ها و تصمیم‌ها تغییر می‌کند.
mandegarآقای مسعود افزود که تیم «وفاق ملی» باید بن‌بست هفده ساله را به نفع نیروهای سیاسی تازه و جوانان بشکند.
آقای مسعود بیان داشت که بربنیاد اطلاعات، انتخابات ریاست‌جمهوری حتماً برگزار می‌شود، اما زمان آن شاید تغییر کند. رهبر جریان سیاسی آجندای ملی بیان داشت که برای معرفی نامزدی از حوزۀ جهاد و مقاومت، با نخبه‌گان سیاسی دیدارهایی داشته و از آنان خواسته است تا سنتِ سیاسی جدیدی ابداع کنند و با مردم و نخبه‌گان سیاسی افغانستان، برنامه‌ها و گذشتۀ سیاسی شان را در میان بگذارند.
احمدولی مسعود در پیوند به «سنت جدید سیاسی» که از آن یاد کرد، تصریح داشت: «باید یک مجلس بزرگ با اشتراک نخبه‌گان سیاسی کشور برگزار شود و در آن، چهره‌هایی که تصمیم دارند وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، برنامه‌های شان را به نخبه‌گان سیاسی توضیح دهند و نیز بگویند که در گذشتۀ سیاسی شان چه کارهایی انجام داده و چه دستاوردهایی دارند. این چهره‌ها باید به مردم و اعضای مجلس تعهد بدهند و یکسری مسوولیت‌ها را بپذیرند و در مقابل، اعضای مجلس هم از آنان تعهد بگیرد و پس از آن، رأی‌گیری شود و هرکسی برنده شد، دیگران او و تیمش را حمایت کنند. البته این مجلس بدون اشتراک رسانه‌ها و به صورت خودمانی برگزار شود».
آقای مسعود تأکید کرد که با این کار از یکسو «اصل مشورت» در نظر گرفته می‌شود، از سوی دیگر، «دموکراسی و انتخابات» تمثیل می‌گردد و نیز مسوولیت‌پذیری به میان می‌آید تا در آینده همه‌چیز برای مردم روشن باشد. رهبر جریان سیاسی آجندای ملی اظهار داشت که مردم از چهره‌هایی که در گذشته آزمون خود را سپری کرده اند، خسته شده، خواهان تغییر هستند و «قطعاً» نمی‌خواهند کشور شان به گذشته برگردد.
به گفتۀ او: جریان سیاسی آجندای ملی بیش از یک دهه است که برای افغانستان برنامه دارد و از دل آن، «طرح وفاق ملی» بیرون داده شده است. تیم وفاق ملی اگر وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هم شود، از تمام اعضا و مسوولانِ احزاب، جریان‌های سیاسی و مدنی خواهد خواست تا با «حفظ وفاداری» شان به حزب و جریانی که به آن تعلق دارند، با این تیم به‌خاطر «برنامه و داعیۀ افغانستان ‌شمولی» که دارد، شریک شوند.
رییس آجندای ملی در بخشی از سخنانش به گفت‌وگوها و تلاش‌های اخیر برای پایان جنگ در افغانستان اشاره کرد و بیان داشت که نخستین‌بار اعضای جریان سیاسی آجندای ملی بالای مجاهدین صدا کرد که باید به‌خاطر رسیدن به صلح، برنامه داشته باشند.
او از طرح و برنامۀ صلحِ تیم «وفاق ملی» سخن گفت و اظهار داشت که این طرح و برنامه به‌زودی در یک مجلسِ بزرگ به حکومت و مردم افغانستان معرفی خواهد شد.
احمدولی مسعود گفت که تاکنون مشخص نیست چه کسی و چه طرفی در پیوند به پایان جنگ و رسیدن به صلح در افغانستان، «تصمیم‌گیرندۀ اصلی» است. به باور آقای مسعود، حکومت و مردم افغانستان در تلاش‌ها برای پایان جنگ در کشور شان دخیل و تصمیم‌گیرنده نیستند.
او «بورد مشورتی صلح» را نمادین عنوان کرد و گفت، تا زمانی که اختلاف‌های ذات‌البینی اعضای بورد مشورتی صلح با یکدیگر و نیز اختلاف‌های حکومت با هر یک از این چهره‌ها حل نشود، رسیدن به صلح با این بورد و این چهره‌ها ناممکن است.
آقای مسعود افزود که رسیدن به صلح نیاز به «اجماع داخلی» دارد، چیزی که به باور او: حکومت در ایجاد آن نه تلاش کرد و نه هم علاقه‌مند به میان آمدن آن بود.
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی به این باور است که مردم و جامعۀ جهانی از حکومت وحدت ملی «تنفر» دارند و ادامۀ این حکومت را به سود سرنوشت آیندۀ سیاسی افغانستان نمی‌دانند.
آقای مسعود در اخیر سخنانش تأکید کرد: «جریان سیاسی آجندای ملی و با طرح وفاق ملی در نظر دارد در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی معرفی کند که افغانستان‌شمول فکر کند، برنامه‌ها و اهداف روشن برای بیرون کشیدن افغانستان از بحران داشته باشد، با اقوام افغانستان آشنایی و رابطۀ نیک داشته باشد، حق مردم را معامله نکند و نیز با دنیای بیرون افهام و تفهیم کرده بتواند».
در سویی دیگر، داوود اساس، عضو پیشین مجلس سنا در این نیست از تیم وفاق ملی خواست تا پیش از رفتن به سوی انتخابات، برنامه‌اش را با مردم شریک و قناعت آنان را فراهم سازد.
همچنان، جنرال عتیق‌الله امرخیل از نظامیان پیشین کشور در این نشست گفت که اعضا و چهره‌های سیاسی آجندای ملی از کسانی اند که در ۱۷ سال گذشته در هیچ فساد و معاملۀ پولی و مافیایی دخیل نبوده و از این جهت، از آنان حمایت می‌کند.
آقای امرخیل افزود که در طول عمر نظامی و سیاسی‌اش چهره‌های «مافیایی و معامله‌گر» را شناخته است و از مردم و آنانی که در کنار نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌ایستند خواست تا بدون در نظرداشت «وابسته‌گی‌های قومی و اقتصادی»، در کنار نامزدان باتوجه به برنامه‌ها و اهداف مشخص شان، «متعهدانه» بأیستند.
mandegarداکتر محمداکرم عظیمی، از استادان نام‌آشنای دانشگاه‌های افغانستان بیان داشت که دستاورد برخی از چهره‌هایی که ظاهراً قرار است نامزدِ انتخابات ریاست‌جمهوری شوند و نیز کسانی که در حکومت شامل بوده اند و هستند، جز «تباهی و فساد»، چیز دیگری نبوده است.
آقای عظیمی افزود، همین که سررشتۀ امور اساسی و اصلی افغانستان از دست حکومت و مردم این سرزمین گسسته و به دست خارجی‌ها افتیده است، «اوج بی‌کفایتی» سران حکومت فعلی و گذشته را به نمایش می‌گذارد.
او به این باور است که نیاز «اساسی به تغییر» در همه سطوح دولت و حکومت دیده می‌شود. آقای عظیمی افزود: «از سیاست خارجی و داخلی تا اقتصاد و فرهنگِ افغانستان آلوده و منحط شده است. در هیچ جای دنیا فرهنگ فروش رأی وجود ندارد، اما به یُمنِ سران حکومت وحدت ملی، فرهنگ رأی‌فروشی هم در کشور ما رایج شد».
او در بخشی از سخنانش به آقای مسعود و اعضای جریان آجندای ملی اشاره کرد و گفت که این چهره‌ها در حکومت‌های گذشته و حال، نقش نداشته و در فساد و مافیا دخیل نبوده اند و برعکس، در جایگاه اپوزیسیون، برای افغانستان برنامه و طرح ریخته اند.
وفاق ملی به معامله‌ها نقطۀ پایان می‌گذارد
در سلسلۀ نشست‌های تیم وفاق ملی با اقشار مختلف جامعه، این تیم دیروز جمعه، ۲۳ قوس با ده‌ها تن از استادان دانشگاه، جوانان، متنفذان و فعالان مدنی نیز دیدار کردند.
احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در این نشست گفت که مردم افغانستان باید در پروسه‌ها ملی و سرنوشت‌ساز کشور شان نقش تعیین کننده داشته باشند. او از نقش مردم در انتخابات و گفت‌وگوهای صلح اشاره کرد و اظهار داشت که رقابت‌های ناسالم در طول ۱۷ سال گذشته، سبب از هم‌پاشیده‌گی شیرازه‌های جامعۀ افغانستان شده است.
آقای مسعود به ضرورت به میان آمدن «محور مشخص» برای مردم افغانستان انگشت گذاشت و بیان کرد که مردم در گفت‌وگوهای صلح دور زده شده‌اند و نیاز است تیم وفاق ملی محوری برای صدای مردم شود.
به گفتۀ احمدولی مسعود: تیم وفاق ملی در نظر دارد در آیندۀ نزدیک و در یک مجلس بزرگ، تصمیم نهایی شان را در پیوند به انتخابات و نیز طرح شان را در زمینۀ پایان جنگ و رسیدن به صلح در کشور اعلام خواهند کرد.
او خاطرنشان کرد که برخی افراد در تبانی و معامله در طول هفده سال با سرنوشت مردم بازی کردند و تیم وفاق ملی به این معامله‌های نقطۀ پایان خواهد گذاشت. آقای مسعود تأکید کرد که عمر حکومت وحدت ملی در ماه جوزا پایان می‌یابد و تیم وفاق ملی با همکاری مردم اجازه به ادامۀ عمر این حکومت نمی‌دهند.
او با بیان این‌که در صورت برگزار نشدن انتخابات، تیم وفاق ملی برای ادارۀ موقت نیز آماده‌گی دارد، اظهار داشت: «اهداف ما روشن است، بن‌بست ۱۷ ساله باید بشکند و براساس یک برنامه، همه طرف‌ها باید در تصمیم‌گیری نظام آیندۀ افغانستان دخیل باشند. ایجاد یک نظام ملی و همه‌شمول از اهداف و برنامه‌های شهید مسعود، قهرمان ملی کشور بود و ما امروز برای تحقق آن تلاش می‌کنیم».
او گفت که در معادلات افغانستان یک طیف بزرگ مردم بی‌صدا باقی مانده اند و در حال حاضر، برنامه‌های جنگ و صلح نیز در دست مردم و حکومت افغانستان نیست و نیاز داریم تا قدرت‌مندانه ایستاده شویم و صدای خود را بلند کنیم.
رهبر جریان سیاسی آجندای تصریح کرد که در طول سال‌های گذشته، یک گروه‌ خاص بالای گرده‌های مردم سوار شده اند، اما وقتش رسیده تا به این معامله‌ها نقطۀ پایان بگذاریم. آقای مسعود در بخشی از سخنانش گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری با رهبری کنونی کمیسیون انتخابات ممکن نیست و نیاز است در رهبری این نهاد تغییرات و اصلاحات بنیادی به میان بیاید.
او گفت: «صلح به معنای قطع جنگ نیست، رسیدن به صلح به معنای رسیدن به عدالت و رفاه اجتماعی شهروندان است».
از سویی هم، رجب علی دانش، مسوول سیاسی حزب وحدت ملی اسلامی افغانستان در این نشست با اعلام حمایت از کارکرد‌ها وبرنامه‌های تیم وفاق ملی گفت: صلح باید با جبهۀ مقاومت صورت گیرد که سال‌ها در برابر گروه طالبان مبارزه کرده اند.
آقای دانش افزود، جریان مقاومت که یکی از طرف‌های مهم صلح است، اما در روند گفت‌وگوهای صلح نقش این جریان مدنظر گرفته نشده است.
همزمان بااین، محمداکبر نجات، نمایندۀ حزب حرکت اسلامی افغانستان نیز گفت که راه‌حل افغانستان جنگ نیست، اما طرف‌های روند صلح باید تعریف شوند که با کی‌ها باید صلح صورت گیرد.
آقای نجات با اعلام حمایت از برنامه‌های تیم وفاق ملی اظهار داشت که چنان‌چه در کنار قهرمان ملی کشور قرار داشتیم، از برنامه‌های تیم وفاق ملی نیز حمایت می‌کنیم و گام‌به‌گام به پیش می‌رویم.
محمد بها، حقوق‌دان و استاد دانشگاه در این نشست، وضعیت کنونی کشور را شکننده خوانده و گفت، تا زمانی که سرنوشت خود را به دست خود رقم نزنیم، چالش‌های ما حل نخواهد شد.
آقای بها با بیان این‌که صلح باید حیثیت مردم افغانستان را اعاده کند، افزود که صلح باید از موضع قدرت صورت گیرد، زیرا صلح با تضرع «ممکن و آبرومندانه» نیست.
جنرال عبدالنصیر ضیایی یکی دیگر از اشتراک کننده‌گان این نشست گفت که تیم وفاق ملی در طول ۱۷ سال تحت برنامه‌های مختلف از کشور آسیب‌شناسی داشته است، اکنون و در اوضاع کنونی، ضرورت است تا یک نامزد مستقل از حوزۀ جهاد و مقامت وارد کارزارهای انتخاباتی شود.
او گفت که حوزۀ جهاد و مقاومت از برنامۀ تیم وفاق ملی حمایت می‌کند و با ارادۀ محکم باید وارد کارزارهای انتخاباتی پیشرو شویم. آقای ضیایی همچنان، با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح تأکید کرد که طرف‌های صلح و جنگ در افغانستان باید تعریف شوند.
عبدالجبار پیکان، رییس اتحادیۀ آموزگاران افغانستان گفت که صلح در گرو یک اقلیت خاص قرار گرفته است و به همین سبب، این روند موفق نبوده است. آقای پیکان با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو، از احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی خواست تا با وارد شدن در روند انتخابات ریاست جمهوری، «کشتی شکستۀ» افغانستان را به «ساحل مقصود» برساند.
فرخنده ناصری، رییس شورای شهروندان افغانستان گفت که مردم از نامزدی احمدولی مسعود، رییس تیم وفاق در انتخابات پیشرو حمایت می‌کنند. مولوی نظامی، یکی دیگر از اشتراک کننده‌گان اظهار داشت که صلح باید با اشتراک جبهۀ مقاومت صورت گیرد.
آقای نظامی بیان داشت که تیم وفاق ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و نیز در پیوند به پایان جنگ و رسیدن به صلح و حتا برای ادارۀ موقت برنامه و منشور داشته باشد.
گفتنی است که اشتراک کننده‌گان و سخنرانان هر دو نشست از آقای مسعود خواستند تا خود به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شود و نیز به‌زودی معاونان و تکت انتخاباتی‌اش را به مردم و جامعۀ سیاسی افغانستان معرفی کند. آقای مسعود در پاسخ بیان داشت که در نظر دارد با اقشار و جریان‌های مختلف جامعه در این مورد صحبت کند و تصمیم نهایی را در مشورت با مردم، جریان‌های سیاسی، احزاب و جامعۀ مدنی بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.