پس از اعلام جزییاتِ جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری/ برخی اعضای مجلس: کمیشنران کرسی‌های مجلس را فروختند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 27 قوس 1397 - ۲۶ قوس ۱۳۹۷

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام کمیسیون انتخابات جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را با جزییات آن اعلام و در تارنمای رسمی این کمیسیون نشر کرد. بربنیاد این جدول، اول جدی روز «نام‌نویسی نامزدان» است و این روند تا تاریخ ۱۲ جدی ادامه می‌یابد.
در جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان آمده است که به تاریخ ۱۸ جدی، «فهرست ابتدایی» نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود و در همین تاریخ، «اعتراض و استیناف‌خواهی» در پیوند به این فهرست نیز آغاز و تا تاریخِ ۲۵ دلو ادامه می‌یابد.
mandegarدر این جدول زمان‌بندی، تاریخ ۱۸ جدی تا ۲۵ دلو، «روند بررسی نامزدان» از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در نظر گرفته شده است. این جدول همچنان حاکی از آن است که نامزدان می‌توانند تا تاریخ ۲۵ دلو از نامزدی شان انصراف دهند.
کمیسیون انتخابات همچنان ۲۶ دلو را برای اعلام و معرفی «فهرست نهایی» نامزدان مشخص کرده است. در جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است که به تاریخ ۲۰ جدی «نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان» و «نمایش فهرست رأی‌دهنده‌گان» نیز آغاز می‌شود و تا تاریخ ۴ دلو ادامه می‌داشته باشد.
براساس جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، به تاریخ ۵ حوتِ سال جاری، «فهرست نهایی رأی‌دهنده‌گان» همه‌گانی می‌شود و نیز به تاریخ ۲۸ دلو ماه بعدی، نامزدان می‌توانند رسماً «کارزارهای انتخاباتی» شان را آغاز کنند.
در این جدول، تاریخ ۲۸ دلو الی ۳۰ حمل، زمان برای ثبتِ شکایت از کارزارهای انتخاباتی نامزدان در نظر گرفته شده است. در ادامه، ۳۱ حمل روز رأی‌دهی در نظر گرفته شده و همچنان ۱ ثور الی ۲۰ ثور برای «جمع‌بندی آرا در مرکز ملی نتایج»
براساس این جدول زمان‌بندی، قرار است به تاریخ ۲۱ ثور نتایج ابتدایی انتخابات اعلام شود. به دنبال این، ۲۳ ثور تا ۲۴ جوزا هم برای «رسیده‌گی به شکایت‌ها» مشخص شده است. سرانجام، قرار است به تاریخ ۲۵ جوزا «نتایج نهایی» انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات در ماه عقرب جدول زمان‌بندی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده بود. از سویی هم، مسوولان در کمیسیون انتخابات در ماه اسد امسال تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، اما به دنبال آن، ماه پیش طرحی را همه‌گانی ساخت و خواهان تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شد که قشر سیاسی و مدنی افغانستان با این طرح مخالفت کرد.
نتایج ابتدایی چهار ولایت دیگر
همزمان با این، ناوقت‌های دوشنبه شب، مسوولانِ کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی ولایت‌های هرات، کندهار، هلمند و کندز را اعلام کرد. بربنیا این نتایج، از ولایت هرات حبیب‌الرحمن پدرام، محمدرضا وطن‌دوست، عمر نصیر مجددی، محمد صادق قادری، منورشاه بهادری، نثار احمد فیضی غوریانی، نقیب‌الله آروین، غلام فاروق مجروح، حمیدالله حنیف، شاهپور پوپل، سیدعظیم کبرزانی، غلام فاروق نظری، رحیمه جامی، مسعوده کروخی، سیمین بارکزی، ناهید احمدی فرید و شیرین شهابی به پارلمان راه یافته اند.
در سویی دیگر، سیداحمد خادم، سیدمقتدا میران، داکتر محمود خان نصرت، روح‌الله خان‌زاده، گل‌احمد کمین، محمدعمر شیرزاد، سیداحمد سیلاب، محمدعارف نورزی، فریبا احمدی کاکر، ملالی اسحق‌زی و آرزو صافی، توانسته اند از مردم این ولایت کندهار رأی بیاورند.
در این میان، مردم هلمند هم به محمدظفر صادقی، میرویس پوپل، غلام ولی افغان، میرویس خادم، محمد کریم اتل، عبدالرشید عزیزی، نسیمه نیازی و حبیبه سادات رأی داده اند.
از ولایت کندز هم این چهره‌ها در فهرست ابتدایی راه یافته اند: عبدالروف ابراهیمی، کمال صافی، شاه‌خان شیرزاد، انجنیر محمدالدین همدرد، محمدالله بتاش، محمدعمر خان، فضل کریم ایماق، نیلوفر جلالی کوفی و داکتر فاطمه عزیز.
پیش از این، نتایج ابتدایی ولایت‌های، کاپیسا، پنجشیر، پروان، ارزگان، دایکندی، جوزجان، فراه، لغمان، نیمروز، بامیان، زابل، تخار، خوست، میدان وردک، بادغیس، بلخ، سمنگان، کنر، نورستان، سرپل، غور، فاریاب، لوگر، بدخشان و پکتیکا را نیز از سوی کمیسیون انتخابات شده است.
گفتنی است که مسوولانِ کمیسیون انتخابات همواره تأکید کرده‌اند که این نتایج ابتدایی بوده و پس از بررسی شکایات، احتمال تغییر در آن نیز وجود دارد. آنان همچنان گفته اند که نتایج ابتدایی ولایت کابل را شروع هفتۀ آینده اعلام خواهند کرد.
کمیسیون انتخابات یا کمیسیون تدارکات؟
در عین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان کمیسیون انتخابات را «کمیسیون تدارکات» عنوان کردند و گفتند که در انتخابات پارلمانی هر کسی که بیشترین پول را به کمیشنران می‌سپرد، رأی بیشتری می‌توانست نصیب شود.
همایون همایون، معاون نخست مجلس نمایند‌ه‌گان در نشست دیروز دوشنبه، ۲۶ قوس این مجلس گفت که «کمیسیون تدارکات» همانند پروسه‌های تدارکاتی در انتخابات «داوطلبی» راه‌اندازی کرده بود.
آقای همایون رییس عمومی امنیت ملی را متهم به مداخله در انتخابات کرد و گفت که معصوم ستانکزی با دستگیری چند نفر پایین رتبه وانمود می‌کند که متعهد به شفافیت است.
معاون نخست مجلس نماینده‌گان با اشاره به فیصلۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزۀ کابل گفت که این تصمیم با مداخلۀ حکومت سیاسی شد و کمیسیون رسیده‌گی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.
از سویی هم، خلیل شهیدزاده، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نیز کمیشنران کمیسیون انتخابات را به «بی‌تجربه‌گی» متهم کرد و گفت: کسانی که در عرصۀ برگزاری انتخابات تجربه نداشتند، پروسۀ ملی را بدنام کردند و تمام امکانات «گدایی» شده را با خاک یکسان کردند.
آقای شهیدزاده افزود که کمیسیون با بهانه‌های این‌که «نام شما در فهرست نیست» و «زیر سن کشیدن اکثر رأی‌دهنده‌گان»، برای انتخابات «مانع‌تراشی» کردند.
علی اکبر قاسمی، عضو دیگر مجلس بیان داشت که انتخابات پارلمانی گذشته «ناامید کننده» بود و مردم را بار دیگر نسبت به کمیسیون های انتخابات «بی‌اعتماد» ساخت.
همچنان ذکریا سودا، عضو دیگر مجلس نیز از تقلبات در انتخابات پارلمانی ولایت بدخشان یاد کرد و گفت در بدخشان سطح اشتراک مردم در انتخابات پایین‌تر از ۳۰ درصد بود، اما براساس اعلام نتیجۀ ابتدایی، این رقم بیش از ۶۰ درصد گفته شده است.
آقای سودا اضافه کرد که کمیسیون انتخابات با بلند بردن سطح اشتراک مردم، به نفع برخی نامزدان مشخص تقلب کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.