سرپرست وزارت دفاع ملی به نظامیان: در برابر دشمن «بی‌رحم و خشن» باشید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 9 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

سرپرست جدید وزارت دفاع ملی حین معرفی‌اش به کرسی وزارت، از حمله به مخفی‌گاه‌ها دشمن سخن گفت و بیان داشت که تقسیمات و تصفیۀ قومی در ارتش افغانستان جای نخواهد داشت.
اسدالله خالد دیروز شنبه، ۸ قوس در مراسم معرفی‌اش به عنوان نامزد و سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که حفظ جان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از اولویت‌های کاری‌اش است و از «حال و احوالِ» سربازان در خط اول «بی‌خبر» نمی‌ماند.
mandegarآقای خالد اظهار می‌دارد که با آمدن او در رأس وزارت دفاع ملی، تغییر و تبدیلی در منسب‌های ارتش، براساس «ضرورت و حل مشکلات» خواهد بود، نه برمبنای «تقسیمات قومی.»
حمله به مخفی‌گاه‌های دشمن
اسدالله خالد در بخشی از سخنانش گفت که با آغاز به کار در وزارت دفاع ملی، ارتش افغانستان را از حالت دفاعی به حالت تهاجی می‌آورد و مخفی‌گاه‌ها دشمن را هدف قرار می‌دهد. آقای خالد می‌افزاید که نیروهای ارتش از این پس وظیفه دارند در برابر دشمن «بی‌رحم و خشن» باشند و در مقابل مردم و اسیران جنگی، «اصول حقوق بشری» را رعایت کنند.
او بیان داشت: «توقع دارم سربازهایم همان‌قدر که در مقابل دشمن خشن و بی‌رحم می‌باشند، به همان اندازه در مورد کاهش تلفات ملکی، وضعیت خوب با اسیران جنگی که هم وظیفۀ قانونی و هم وظیفۀ شرعی شان است، کوشا باشند و اصول حقوق بشر را مراعات کنند».
سرپرستِ جدید وزارت دفاع ملی خطاب به سربازان ارتش گفت که شعارِ «سر می‌دهیم سنگر نمی‌دهیم» را به «سر می‌زنیم و سنگر می‌گیریم» تغییر دهند. او از مسوولان بلندرتبۀ ارتش و فرماندهان نیر خواست تا طرح‌های شان را در عمل به او ثابت بسازند نه روی کاغذ.
به گفتۀ اسدالله خالد: «بعد از این تلاش خواهد شد تا تمام نیروهای ارتش به‌ویژه کماندوها برای عملیات به حرکت در بیایند. شماری از سربازان ارتش به ویژه کماندوها به عنوان محافظان شخصی افراد گماشته شده اند که این کار قابل قبول نبوده و باید به آن پایان داده شود».
سرپرست وزارت دفاع ملی همچنان به تغییر شکل جنگی نیز اشاره کرد و گفت که افراد نظامی به جای تمرکز در مرکز، به جبهات فرستاده خواهد شد. او تصریح کرد که «مدیریت ناسالم» سبب شده است که شماری از نظامیان و حتا نیروهای ویژه و کوماندو بی‌جای مصروف شوند، این وضعیت تغییر می‌کند و نیروهای ویژه در عملیات ویژه استفاده خواهد شد.
سربازانِ خط جنگ تنها نمی‌مانند
اسدالله خالد در بخشی از سخنانش به محاصره دشمنِ ماندنِ سربازان ارتش اشاره کرد و گفت که از این پس هیچ سربازی در محاصرۀ دشمن باقی نخواهد ماند. آقای خالد افزود که برای بیرون کشیدن سرباز از محاصره، تمام وزارت دفاع ملی را در حرکت در خواهد آورد.
به گفتۀ سرپرست جدید وزارت دفاع ملی، از این پس علاج واقعه را قبل از وقوع می‌کند و اگر «احتمالاً» حادثه‌یی رُخ داد، زخمیان نیروهای ارتش برای مدت طولانی در میدان‌های جنگ نخواهد ماند و به‌زودترین فرصت به شفاخانه‌ها منتقل خواهند شد.
او می‌گوید که روحیه دادن و حمایت از سربازان در اولویت کاری‌اش است و سربازان مطمین باشند که وضعیت گذشته تغییر می‌کند. اسدالله خالد گفت که هماهنگی نه‌تنها در ارتش افغانستان به میان خواهد آمد، بلکه در تمام قوای مسلح این هماهنگی ایجاد خواهد شد.
او افزود: «بی‌توجهی به سربازان معیوب و مجروح دیگر قابل نیست. آخرین هُشدارم به کسانی که معیوبین را نادیده می‌گیرند، این است که شاید وزارت دفاع به شماها نیاز نداشته باشد».
تعیناتِ قومی پایان می‌یابد
سرپرست جدید وزارت دفاع ملی همچنان به این باور است که پیش از این تعینات در وزارت دفاع ملی «قومی و سلیقه‌یی» بوده و با آمدن او، به این رویه نقطۀ پایان گذشته می‌شود.
اسدالله خالد اظهار داشت که نیاز اساسی وزارت دفاع ملی «حفظ و گسترشِ وحدت ملی» در این وزارت است و از این به بعد به کسی اجازه داده نخواهد شد از نام «وحدت ملی» سوءاستفاده کند. آقای خالد بیان داشت که به هیچ کسی به‌خاطر قوم و زبانش امتیاز داده نخواهد شد، زیرا به گفتۀ او: «به مردم افغانستان به عنوان گل‌های متعدد یک باغ نگاه می‌شود».
در عین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در این محفل گفت که تعریف حکومت از دوست و دشمن بسیار واضح است. آقای محب افزود هر کسی که نظام افغانستان را تخریب کند، دشمن مردم و حکومت است.
به گفتۀ مشاور امنیت ملی: «هرگز فداکاری‌های نیروهای امنیتی به معامله گرفته نمی‌شود و تفاوت بین تروریستان خوب و بد نیز وجود نخواهد داشت. ما مذاکرات صلح را با کسانی که مشتاق برقراری صلح اند،‌ انجام خواهیم داد».
گفتنی است که هفته پیش محمداشرف غنی در دو فرمان جداگانه، اسدالله خالد را به عنوان وزیر دفاع ملی و امرالله صالح را به عنوان وزیر امور داخله تعیین کرد. گماشته شدن این دو چهرۀ ضد پاکستانی و ضد طالبان در رأس وزارت‌های دفاع و داخله، خوش‌بینی‌های زیادی برای بهبود وضعیت امنیتی کشور ایجاد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.