سخنرانی و فـن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ شنبه 15 جدی 1397 - ۱۴ جدی ۱۳۹۷

 بخش بیســت‌ویکم/

mandegarآماده‌گی برای سخنرانی یعنی چه؟
آماده‌گی برای سخنرانی یعنی این‌که برای سخنرانی خود مطالبِ زیادی آماده کنید تا این امکان را داشته باشید که از میان آن‎ها گزینش کرده و مطالبِ مفیدتر را دستچین کنید؛ مثل پیدا کردنِ دوست که با صد نفر ارتباط برقرار می‎کنیم تا این‌که ده تا دوست پیدا کرده و از بین آن‌ها، یک دوست صمیمی انتخاب کنیم. پس بهتر است صد مطلب و نکتۀ مختلف را جمع‎آوری کنیم و نود تای آن‎ها را حذف کنیم. هرچه بیشتر مطلب جمع کنیم، اعتماد به نفسِ ما بیشتر می‎شود و بهتر می‎توانیم از میان آن‎ها دستچین کنیم و سخنِ ما عمق و وسعتِ بیشتری می‎گیرد. دیل کارنگی در کتاب آیین سخنرانی خود می‎نویسد: «سخنرانی‎های عالی آن دسته از نطق‎هایی هستند که مواد ذخیرۀ زیادی در توشه دارند که سخنران به علت کمبود وقت نمی‎تواند از آن‎ها بهره بگیرد.» آماده‌گی برای سخنرانی یعنی این‌که برای سخنرانیِ خود مطالب زیادی آماده کنید تا این امکان را داشته باشید که از میان آن‎ها گزینش کرده و مطالب مفیدتر را دستچین سازید.

هرچه زودتر آمادۀ سخنرانی شوید
بهتر است وقتی قرار است سخنرانی کنیم، هرچه زودتر دست به‎کار شویم و آن را به دقیقۀ نود نگذاریم؛ چون این کار برای ما نفعِ چندانی ندارد.
۱٫ وقتی کارها را برای دقیقۀ آخر بگذاریم، وقت ِکافی برای راست و ریس کردنِ آن‎ها نمی‌یابیم. شاید لازم باشد یک‎سری اطلاعات یا تصاویر یا مستنداتی را از جایی گردآوری کنیم، اما وقتی در دقیقۀ نود اقدام کنیم وقت کم می‌آوریم.
۲٫ هرچه به موعد مقرر نزدیک می‎شویم، احتمال این‌که کارهای غیرمنتظره‎یی در سر راه‎مان قرار بگیرد بیشتر می‎گردد؛ چیزهایی از راه می‎رسند که می‎خواهند به آن‎ها توجه کنید.
۳٫ وقتی زود شروع به آماده شدن می‎کنیم، این فرصت را به ضمیر ناخودآگاه خود می‎دهیم تا بر روی موضوع کار کند و برای ما ایده‎یی ناب و عالی تولید نماید، به ‎قول معروف: «باید بگذاریم که خمیر برسد.»

چقدر زمان را باید صرف آماده‌گی کرد؟
این‌که چقدر زمان باید صرف آماده‌گی کرد، بسته‌گی به این دارد که چقدر به موضوع سخنرانی تسلط دارید و توقع مخاطبانِ شما از این سخنرانی چقدر است. معمولاً اعداد و ارقامی هم ذکر می‎کنند؛ به‎ طور مثال: می‎گویند که برای یک‎ساعت سخنرانی باید ده ساعت وقت بگذارید تا آماده شوید. اما نکتۀ مهم این است که این سخنرانی چقدر برای‎تان مهم است. اگر برای‎تان مهم باشد که موفق شوید و آبرو و اعتبارتان به آن بسته‌گی داشته باشد و به‎واسطۀ یک سخنرانی، پیشنهادی عالی و فرصت‎های چشم‎گیر دریافت کنید، لازم است شب و روز تمرین کنید که به بهترین نتیجه‎یی که می‎توانید برسید. اما نکتۀ آخر، در آماده شدن هم آن‌قدر افراط نکنید که به‌خاطر هر مسالۀ کوچکی آه و ناله کنید و خیلی کمال‎گرا نباشید، چون آن‌وقت اضطراب‎تان خیلی بالا می‎رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.