احمدولی مسعود در محفل گرامی‌داشت از هفتۀ قانون اساسی: در انتخابات پیش‌رو باید «برنامه» سرنوشت مردم را تعیین کند/به جای «کی» به «چی» فکر کنید

گزارشگر:پنجشنبه 20 جدی 1397 - ۲۰ جدی ۱۳۹۷

ماندگار: تیم وفاق ملی امروز از «هفتۀ قانون اساسی» گرامی‌داشت کرد. محفلی به همین مناسبت زیر نام قانون اساسی و نیاز به تغییر نظام سیاسی در افغانستان در دفتر مرکزی وفاق ملی برگزار شده بود که در آن شمار زیادی از استادان دانشگاه، حقوق‌دانان، دانشجویان و فعالان مدنی و سیاسی حضور داشتند.

IMG_9307

این نشست به منظور بررسی و جستجوی راه‌های تعدیل و تغییر نظام سیاسی، در افغانستان بر گزار گردیده بود و در آن مشکلاتی که قانون اساسی کشور دارد مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

احمدولی مسعود، رهبر تیم وفاق ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این محفل گفت که هفتۀ گرامی‌داشت از قانون اساسی فرصت خوبی برای پیدا کردن راه‌های حل برای مشکلات در این قانون و حل معمای خونین قدرت در افغانستان است.

به باور آقای مسعود: معمای خونین قدرت باید با تغییرات ساختار قدرت و غیرمتمرکز سازی قدرت حل شود.

احمدولی مسعود، رهبر تیم وفاق ملی می‌گوید که در انتخابات پیش‌رو باید معمای خونین قدرت حل شود و در این انتخابات شهروندان باید به برنامه‌ها رأی دهند، برنامه‌هایی که در برگیرندۀ حل چالش‌های افغانستان باشد و مردم خود را در آیینۀ این برنامه ببینند.

این نامزد ریاست‌جمهوری در ادامۀ سخنانش گفت: خواستم از جامعۀ جهانی و مردم این است تا در انتخابات پیش‌رو به برنامه رأی دهند و بگذارند مردم خود صاحب قدرت شوند. به گفتۀ او: تنها برنامۀ جامع، کامل و همه‌شمول می‌تواند کشور را نجات بدهد، نه فرد یا افراد.

احمدولی مسعود، رهبر تیم وفاق ملی و نامزد ریاست‌جمهوری در ادامۀ سخنانش با اشاره به مشکلات حکومت وحدت ملی گفت که دور زدن توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی یکی از دلایل روز افزون شدن چالش‌ها در کشور است.

احمدولی مسعود، رهبر تیم وفاق ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان گفت: افغانستان و پاکستان باید مشکلات شان روی میز گذاشته و با یک گفتمان و دیالوگ بی‌واسطه، روی در روی بحث کرده و به راه حل معقول و مبتنی بر منافع ملی هر دو کشور برسند.

آقای مسعود ضمن اشاره به فرصت زمانی کار حکومت وحدت ملی گفت: “در اول جوزا سال ۱۳۹۸ عمر حکومت به پایان می رسد. مسوولان حکومت در تقلای ادامۀ حکومت تا زمان برگزاری انتخابات است؛ ما در صورتی به ادامۀ چندماه عمر حکومت توافق می‌کنیم تا صلاحیت‌های رییس‌جمهور محدود گردد در غیر این صورت از خلای قدرت سواستفاده صورت خواهد گرفت”.

این در حالی است که به تازه‌گی مسوولان در کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی نیز گفته اند که دوام کار حکومت وحدت ملی بعد از اول جوزای سال آینده غیرقانونی و نقض قانون اساسی می‌باشد.

در عین حال، پروفیسور نظیف‌الله شهرانی استاد دانشگاه اندیانا در نشست گرامی‌داشت از هفتۀ قانونی اساسی روی چالش های قدرتدر تاریخ افغانستان صحبت کرده و به راه حل‌های آن پرداخت.

IMG_9454

به گفتۀ استاد شهرانی، افغانستان نیازمند عبور از افراد به برنامه‌ها است و ضرورت است تا آیندۀ سیاسی افغانستان را برنامه رقم بزند.

به گفتۀ آقای شهرانی: در افغانستان قانون اساسی همیشه برای «کی» ساخته شده نه برای «چی». او گفت: هر شخص که بر اریکه قدرت تکیه زده برای خودش قانون اساسی ساخته است، نه برای افغانستان؛ فرد محوری برای افغانستان بحران‌‌زا بوده و کشور را به بی‌راهه برده است.

دکتر محمدقاسم الیاسی حقوق دان و استاد دانشگاه اما در این نشست گفت که برای تغییر نظام سیاسی در قانون اساسی مشکل ندارد، اما تطبیق این قانون باعث مشکلات شده است.

بخش دوم این نشست گفت‌وگوهای آزاد بود که اشتراک کننده‌گان دیدگاه‌های خود را پیرامون مشکلات و ظرفیت قانون اساسی افغانستان بیان کردند.

شرح کامل این نشست را در تازه‌ترین شمارۀ روزنامۀ ماندگار بخوانید.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.