حمـلات هـوایی بالای طالبـان افـزایش یافـته است

- ۲۰ دلو ۱۳۹۷

منبع: نیویارک تایمز/
نویسنده‌گان: مجیب مشعل و تامس گابنس نیف/
برگردان: ابوبکر صدیق/

پنتاگون حملات هوایی را به اساس کوردینات مسوولان این نهاد، جهت هدف قرار دادن فرماندهان و جنگجویان طالبان نسبت به سال ۲۰۱۴ در افغانستان افزایش داده‌است.
این حملات در فصل خزان آغاز شد، همزمان با آغاز گفت‌وگو با طالبان و تصمیم دونالد ترامپ به خروج نظامیان امریکایی که به جنگ ۱۸ سالۀ نقطۀ پایان گذارد.
mandegarاین کارزار در رابطه به تروریستان طرح شده است: در جریان گفت‌گوها دو عضو طالبان از حملات هوایی ابراز نگرانی کرده‌اند. دو مقام نظامی افغانستان در جریان گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح، گفته‌اند که از اشتباهات خود در گذشته آموخته‌اند. آقای خلیل‌زاد روز جمعه‌ در واشنگتن گفت: طالبان «حکومت جداگانه»یی نمی‌خواهند و آنان باور دارند که حل این چالش‌ از طریق نظامی ناممکن است.
راهبرد نظامی، توسط جنرال اسکات میلر، فرمانده کنونی نیروهای امریکایی در افغانستان عملی می‌شود، مانند گذشته تلاش شده‌است تا دشمنان را در هم بشکند. اما این یک امید بزرگ، مانند آغاز گفت‌وگوی مستقیم امریکا با گروه طالبان است.
آمارهای نظامی نشان می‌دهد که در سال گذشته، ایالات متحدۀ امریکا بیش از ۷ هزار بم، موشک و سلاح بالای تروریستان در افغانستان ریخته است که نسبت به سال ۲۰۱۴، افزایش ۲۳۶۵ رقمی را نشان می‌دهد.
تنها پس از ماه سپتامبر، ایالات متحدۀ امریکا ۲۱۰۰ بم را در افغانستان ریخته شده است. افزون بر این، نیروهای امریکایی و کماندوهای افغانستان از ماه سپتامبر تا اوایل ماه فبروری، حملات مشترک را انجام داده‌اند.
آمارهای نظامی نشان می‌دهد که در مقایسه با پنج‌ ماه گذشته و پس از ماه سپتامبر، ماهانه بیش از ده‌ها عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و کماندوهای امریکایی انجام شده است.
روز جمعه گزارش شده که نیروهای افغانستان و امریکایی‌ حملات مشترک را در کندها، هلمند و ننگرهار انجام دادند که در نتیجه دو عضو پایین رتبۀ طالبان و یک رییس استخبارات این گروه کشته شده‌اند.
افزایش حملات برای امریکایی‌ها و نیروهای امنیتی و دفاعی نیز تلفات در پی‌ دارد.
دو عضو وزارت دفاع امریکا می‌گویند که پس از قرار گرفتن اسکات میلر در رأس نیروهای بین‌المللی دو تن از کماندوهای امریکایی در ماه جنوری کشته‌ و شماری نیز زخمی شده‌اند.
مسوولان در وزارت دفاع می‌گویند که کمک‌های نظامی ایران و روسیه برای طالبان نه تنها می‌تواند تکمیل‌کنندۀ راهبرد امریکا باشد، بلکه سبب طولانی شدن روند صلح نیز می‌گردد.
در این هفته، نماینده‌گان طالبان با شماری از رهبران سیاسی افغانستان در هوتلی در کرملین دیدار کردند. این یکی از دیدارهای بی‌پیشینۀ سیاسیون افغانستان و طالبان پس از حادثۀ ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ است که رژیم طالبان با همکاری امریکا سقوط داده شد.
قسمی که امریکا برای پایان این جنگ تقلا دارد، مقامات می‌گویند که اسکات میلر، بالای گروه کوچکی از کماندوهای امریکایی برای نابودی رهبران طالبان و جنگجویان‌شان کار می‌کنند.
این یک فشار راهبردی است نیروهای کماندو به‌ویژه کسانی که مسوولیت پیش‌برد عملیات‌های مشترک را دارند، انجام می‌دهند.
در ماه دسامبر، دونالد ترامپ به پنتاگون دستور داد که برای خروج نصفی از ۱۴ هزار نیروهای امریکایی برنامه طرح کند.
روز چهارشنبه یک عضو طالبان در مسکو گفت که نمایندۀ مذاکره کنندۀ امریکا در امور صلح تعهد کرده است که تا ما اپریل ۷ هزار نیروی امریکایی را به اساس تقویم خروج از افغانستان بیرون می‌کند، اما سفیر و مقامات نظامی امریکا در کابل این سخنان را رد کردند.
از سویی هم، مسوولان نظامی امریکا گفته‌اند که بخش مبارزه با تروریسم نیروهای امریکایی پس از خروج نظامیان این کشور در افغانستان باقی ‌می‌ماند تا در برابر گروه داعش و صدها عضو القاعده مبارزه کنند.
به اساس توافق صلح، طالبان می‌توانند یک بخشی از حکومت آیندۀ افغانستان باشند و باید توافق کنند که به فعالیت هیچ گروه تروریستی در خاک این کشور اجازه نمی‌دهند.
زلمی خلیل‌زاد، ابراز امیداوری کرده است که روند گفت‌وگوهای صلح، پیش از برگزاری انتخابات ماه جولای به نتیجه برسد.
او گفت: ما راه طولانی در پیش‌ داریم، تازه دو یا سه قدم در امتداد یک دریچۀ بزرگ برداشته‌ایم.
یک مقام پیشین نظامی امریکا در افغانستان، می‌گوید که حملات هوایی بر مراکز پروسس مواد مخدر که یکی از منابع اصلی تأمین کانال مالی طالبان است، به یک بن‌بست برای‌شان تبدیل شده است.
این راهبردها در برنامۀ جنگی جدید امریکا در در آگست ۲۰۱۷ طرح شد. اما پس از ترک دو جنرال نیکلسون و لانس بنج، قوت خود را از دست داد، یکی از مثال‌های دیگر از «باز و برگشت» جنگ – واشنگتن در افغانستان است.
در عوض، اسکات میلر، حملات هوایی و حمایت هوایی به کماندو‌ها امریکایی و افغانستان را برای شکست طالبان روی دست گرفته است. اخیراً مقامات گفته‌اند که کشتن رهبران طالبان از مسألۀ اصلی اسکات میلر است.
دگروال، دیو بولتر، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفت: هیچ ساحه‌یی برای تروریستان امن نیست، باید برای راه‌حل سیاسی با طالبان تلاش شود، ما در پهلوی دوستان افغانستانی خود برای نابودی داعش و القاعده می‌جنگیم.
سردی کوه‌های افغانستان و شدت حملات سبب می‌شود تا طالبان به روند صلح بپوندند و با نیروهای امنیتی این کشور ملحق شوند.
یک عضو ارشد، وزارت دفاع گفت: نگرانی ما از عملیات در جریان ماه تابستان است، اگر به این حملات ادامه دهند منجر به تلفات نیروهای افغانستان می‌شود. ماه گذشته محمد اشرف غنی گفت که پس از سال ۲۰۱۴ که او کرسی ریاست‌جمهوری را اشغال کرده است، ۴۵ هزار نیروهای امنیتی و دفاعی کشته شده‌اند.
فصل جنگ طالبان در ماه بهار شروع می‌شود با جمع‌آوری حاصلات تریاک ادامه می‌یابد.
در ماه آگست طالبان به شکل موقت شهر غزنی را تصرف کردند. این مقام وزارت دفاع افزود که حمله بالای طالبان در فصل زمستان، می‌تواند این گروه درهم کوبد و در فصل تابستان طالبان به‌جای حمله بالای شهرها و قریه‌ها در تلاش سامان دادن خود باشند.
دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که این حملات باید ادامه یابد و سبب شکست طالبان ‌شود.
اما طالبان نیز با حمله بر پاسگاه‌های پولیس، پاسخ این گونه حملات را می‌دهند، در ماه جنوری طالبان با حمله بر یک مرکز نیروهای امنیتی در وردک ده‌ها تن را کشتند.
در پهلوی حملات شدید بالای طالبان، نیروها امریکایی در برابر داعش که در سال ۲۰۱۵ در شرق این کشور بنیان گذاشته شد نیز می‌جنگند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.