شریف فایض جلد دوم «افغانستان در مسیر تاریخ» را به تقاضای احمدشاه مسعود ترجمه کرده بود

- ۲۰ دلو ۱۳۹۷

انا لله و انا الیه راجعون
عزیز سفر کردۀ دیگری این‌بار از جامعۀ روشنفکری کشور، از مبارزان قلم و اندیشه، تعهد و شایستگی به ابدیت پیوست که اسم با مسمایی نیز داشت، داکتر شریف فایض، نمونه‌یی از شرافت و نجابت، سنگردار علم و فرهنگ، همراه با فیض و فضیلت شخصیتی، اجتماعی و سیاسی.
شریف فایض را از دوره‌های مبارزات آزادی‌خواهانۀ جهاد و مقاومت می‌شناسم. وقتی با دوست دیرینۀ مان آقای قوی کوشان با هفته‌نامۀ «امید» از اولین ژورنال معروف آزادی‌خواهان همکاری داشتیم، داکتر شریف فایض را از درون نبشته‌های وزین، پرمحتوا و ماندگارشان در حمایت از mandegarجهاد مردم افغانستان دریافتم.
زمانی آمرصاحب برایم گفت: این خارجی‌ها دقیق تاریخ افغانستان را نمی‌دانند، اگر کسی را می‌شناسی که جلد دوم افغانستان در مسیر تاریخ را به انگلیسی ترجمه کند. با داکتر صاحب فایض که از جمله سرآمدان زبان و ادبیات انگلیسی نیز بود تماس گرفتم و ایشان بلافاصله با همان روحیۀ بلند آزادی‌خواهانه، بدون هیچ تردید و چشم‌داشتی پذیرفت و شروع کرد به ترجمۀ تاریخ تا ختم آن. بزودی نسخه‌های کتاب را به چاپ رسانیدیم و به آدرس جمعی از علاقهمندان خارجی افغانستان فرستادیم.
سال‌ها بعد داکتر شریف فایض را در میان بیش از ۳۰۰ شخصیت ملی، قلمی، فکری، فرهنگی و سیاسی به دعوت کنفرانس حمایت از مقاومت، در لندن دیدم. کنفرانسی که آمرصاحب شهید آن را «پلی میان روشنفکران و مجاهدین داخل افغانستان» خواند و دیدگاهش این بود تا از مسیر همین «پل» افغانستان را به مرحلۀ جدید آن عبور بدهد.
داکتر فایض بنیان‌گذار چندین نهاد علمی از جمله یونیورستی امریکایی افغانستان می‌باشد. در زمان مسوولیت وزارت تحصیلات عالی، کار تعمیر بزرگ دانشگاه هرات را آغاز کرده بود که بنابر مخالفت و لجاجت داکتر اشرف غنی از وزارت مالیه، کار آن ناتمام ماند تا دوره‌های بعدی.
داکتر شریف فایض هرازگاهی به جلسات سیاسی و فرهنگی ما شرکت می‌کرد و همواره تأکید داشت که از کارتان به نسبت آمیزش سیاست و فرهنگ خوشم می‌آید.
به نیابت بنیاد شهید احمدشاه مسعود، از بارگاه رب العزت به مرحوم مغفور طلب رحمت و آمرزش داریم و به خانوادۀ داکتر شریف فایض، بستگان و عزیزان‌شان تسلیت می‌گویم.
از جامعۀ علمی کشور صمیمانه می‌خواهم تا جایگاه رفیع علمی داکتر فایض را در یک کنفرانس بزرگ علمی تعریف و نهادینه سازند.

احمدولی مسعود
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.