کمیتۀ منطقه‌یی- اروپایی برای صلح افغانستان ایجاد می‌شود

- ۲۹ دلو ۱۳۹۷

سخنگوی ارگ ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید که ممکن است در آیندۀ نزدیک کمیته‌یی از نمایندهگان کشورهای منطقه و اتحادیۀ اروپا برای روند صلح افغانستان ایجاد شود.
هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ دیروز در یک نشست خبری گفت که تلاش‌ها جریان دارد تا در سطح کشورهای منطقه اجماع به‌خاطر صلح افغانستان بیشتر شود.
mandegarاو افزود: «تلاش‌هایی جریان دارد تا در منطقه اجماع در مورد صلح افغانستان بیشتر شود. ممکن است کمیته‌یی از نمایندهگان کشورهای منطقه ایجاد شود و برخی از کشورهای اروپایی نیز در این کمیته حضور داشته باشند، تا در مورد اجماع و مسایل صلح با حکومت افغانستان مشوره کنند و در محوریت حکومت افغانستان پروسه صلح به پیش برود».
آقای چخانسوری گفت که بر اساس طرح صلح حکومت افغانستان، شرکای بین‌المللی این کشور تلاش دارند تا نقش تسهیل‌کننده‌یی را ایفا کنند و گروه طالبان را وادار بسازند تا وارد گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان شود.
سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در بخش دیگر سخنان خود، به سفر محمداشرف غنی به نشست امنیتی مونیخ اشاره کرد. او گفت که نتیجۀ تمام نشست‌های رییس حکومت با مقامات خارجی در شهر مونیخ آلمان، سه پیام عمده داشته است.
او گفت: «سازمان ناتو، اتحادیه اروپا و تمام کشورهایی که با افغانستان ارتباط دارند، از روند صلح افغانستان حمایت کرده‌اند و همچنان از برگزاری لویه جرگه صلح هم حمایت کرده‌اند. تمام شرکای بین‌المللی افغانستان تأکید کرده اند که تمام امورات صلح به محوریت و مدیریت افغانستان صورت گیرد».
این در حالی است که در این اواخر، تلاش‌ها از بهر تأمین صلح در افغانستان شدت یافته است. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان چند روز پیش پنجمین دور سفرهای خود به منطقه را به منظور گفت‌وگوهای صلح با طالبان آغاز کرد.
آقای خلیل‌زاد در دیدار دو شب پیش با مسوولان حکومت وحدت ملی، گفته است که در روند صلح میان دولت افغانستان و امریکا تفاوت دیدگاه و نظر وجود ندارد و تمام تلاش‌هایی که در این راستا صورت گرفته، گام‌های ابتدایی است. او افزوده است: «هرچند پیشرفت‌ها محدود است، اما امیدوارکننده است و آرزو داریم که پیشرفت‌های خوبی در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان داشته باشیم».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.