دور پنجـم مذاکرات طالبـان با خلیـل‌زاد آغـاز شد/ خلیــل‌زاد: «لحـظۀ مهـم فـرا رسیـده است»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۶ حوت ۱۳۹۷

پنجمین دور گفت‌وگوهای طالبان و نماینده‌گان امریکا در دوحه، پایتخت قطر دیروز دوشنبه، ۶ حوت آغاز شد. این نشست قرار است امروز نیز ادامه داشته باشد.
مقام‌های طالبان گفته اند که قرار است در این نشست، روی اجندای نشست قبلی از جمله خاتمه دادن به «اشغال افغانستان» و تضمین حمله نشدن از خاک افغانستان به کشورهای دیگر بحث صورت گیرد.
mandegarدر این نشست نماینده‌گان باصلاحیت طالبان از جمله ملا برادر، معاون دفتر سیاسی این گروه در قطر و از بنیانگذاران گروه طالبان نیز اشتراک خواهند کرد. گزارش‌های می‌رساند که ملا برادر دو روز پیش از پاکستان به سوی قطر حرکت کرده است.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان دیروز پیش از برگزاری رسمی نشست در توییترش نوشت که «لحظۀ مهم» فرا رسیده است. آقای خلیل‌زاد در ادامۀ تویتش گفته است که وارد قطر شده تا با یک هیأت معتبر طالبان دیدار و گفت‌وگو کند. او افزوده است که «اکنون کارهای جدی» آغاز خواهد شد.
به دنبال این، آقای خلیل‌زاد در تویت دیگری از حضور ملا برادر در این نشست نیز خبر داد. او گفت که نخستین‌بار است ملابرادر را از نزدیک می‌بیند. خلیل‌زاد در ادامه نوشته است: پس از این گفت‌وگو آغاز خواهد شد.
در عین حال، مقام‌های در شورای عالی صلح از طالبان می‌خواهند تا در جرگۀ مشورتی صلح آتی اشتراک کنند. محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح دیروز در نشستی در کابل گفت که حکومت خواهان اشتراک طالبان در جرگۀ مشورتی صلح است، اما صلاحیت دعوت نماینده‌گان این گروه را کمیسیون برگزاری لویه جرگه دارد.
او در پیوند به این جرگه افزود که در صورت نیاز برای به نتیجه رسیدن بحث‌ها، نشست برای دو روز دیگر نیز قابل تمدید است و برای «همه شمول بودن» نیز شمار شرکت کننده‌گان ممکن بیشتر شود.
آقای داوودزی گفت که رسیدن به اجماع ملی برای تأمین و تحکیم صلح هدف این نشست است. به گفتۀ رییس دبیرخانۀ شورای صلح: «تصمیم در مورد چگونه‌گی مذاکرات غیررسمی برای ممد شدن در مذاکرات رسمی، ترتیب یک استراتژی صلح مبنی بر حفظ ارزش‌ها و دستاوردها و تعیین خطوط اساسی توافقات احتمالی صلح با طالبان از موضوعات اصلی مورد بحث در این لویه جرگه خواهد بود».
عمر داوودزی از مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان به عنوان مذاکرات رسمی و از مذاکرات طالبان با جناح‌های مختلف به عنوان مذاکرات غیررسمی یاد کرد.
همزمان با آغاز گفت‌وگوهای طالبان و امریکایی‌ها، روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده است که در این نشست روی چارچوب صلحی که در مذاکرات ماه گذشته ترسیم شده است و تهدید نشدن کشورها از خاک افغانستان گفت‌وگو خواهد شد.
این روزنامۀ امریکایی افزوده که در نشست‌های ماه‌های گذشته، مقامات امریکایی گفتند که خروج نظامیان غربی با آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با طالبان وابسته است، اما مقامات طالبان گفتند که صلاحیت مذاکره برای آغاز گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان و اعلام آتش‌بس را ندارند.
نیویورک تایمز نوشته است که ملابرادر شاید بتواند روی این دو موضوع تصمیم بگیرد.‌ ملابرادر پس از آغاز گفت‌وگوهای طالبان با امریکا، به درخواست ایالات متحده از زندانی در پاکستان رها شد، اما به دلیل وجود نام او در فهرست سیاه سازمان ملل، نمی‌توانست به قطر سفر کنند. گفته می‌شود ملابرادر با هواپیمای خاص از پاکستان به دوحه رفته است.
قرار است این گفت‌وگوها امروز نیز ادامه داشته باشد. گفتنی است که این پنجمین نشست طالبان و نماینده‌گان طالبان در پیوند به صلح افغانستان است. نخستین نشست، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ در دوحۀ قطر انجام شد. دومین نشست در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ بازهم در دوحه، سومین نشست در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ در ابوظبی امارات، چهارمین نشست در ۱۹ جنوری ۲۰۱۹ در دوحه و آخرین نشست دیروز ۲۵ فبروری ۲۰۱۹ بازهم در شهر دوحه قطر برگزار شد.
نشست کنونی نماینده‌گان با صلاحیت طالبان و امریکایی‌ها به خاطر حضور ملابرادر، معاون ملا هیبت‌الله بیش از پیش قابل توجه گردیده است. نشست چهارم که شش روز به طول انجامید واکنش‌های مختلف از جمله واکنش منفی دولت افغانستان را در پی‌داشت. این‌بار براساس توافق خلیل‌زاد با محمداشرف غنی قرار است همه مسایل با مشوره پیش برود.
گفتنی است که پیش از این، طالبان هیأت ۱۴ نفری را به سرپرستی شیرمحمد عباس ستانکزی برای گفت‌وگو تعین کرده بودند که چهار مرتبه با نماینده‌گان امریکا دیدار داشته اند. آخرین نشست نماینده‌های طالبان با آقای خلیل‌زاد در دوحه مدت شش روز ادامه یافت که روی چارچوب کلی صلح به توافق رسیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.