بن‌بست مذاکـرات امـریکا و طالبـان/ منبع: طالبان نهادهای امنیتی را می‌خواهند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۷ حوت ۱۳۹۷

یک منبع آگاه، جزئیات تازۀ نتایج مذاکرات طالبان و امریکا را با روزنامۀ ماندگار شریک کرده است. این منبع که نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش برده شود، می‌گوید: مذاکرات نماینده‌گان امریکا و طالبان به جدی‌ترین مرحلۀ خود رسیده است و تا کنونی هردو طرف چند مرتبه مذاکرات را توقف داده و دوباره از سر گرفته اند.
mandegarبراساس اطلاعات منبع، مذاکرات دو طرف به بن‌بست رسیده و به همین‌ دلیل مذاکرات طولانی شده است. منبع می‌گوید که طالبان به نماینده‌گان امریکا گفته‌اند چون پیشنهاد صلح از سوی آنان مطرح شده است، باید شرایط این گروه را برای ختم جنگ نیز بپذیرید؛ در غیر آن، جنگ ادامه خواهد یافت.
منبع بیان می‌دارد که یکی از شرط‌های طالبان، کنار زدن داکتر غنی و عبدالله و تکیه زدن شخص سوم بر رهبری دولت افغانستان است.
همزمان با این، طالبان در مذاکرات شان در دوحه، خواهان به دست آوردن نهادهای امنیتی (وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی) نیز شده‌اند. به نقل از منبع، طالبان گفته اند که برای شان داشتن نهادهای امنیتی افغانستان اهمیت ویژه دارد؛ زیرا باید آنان بر وضعیت امنیتی افغانستان فایق باشند تا امنیت خود، رهبران و افراد شان را تأمین کنند و نیز بابت مصؤنیت شان مطمین باشند.
در عین حال، طالبان تأکید دارند که امریکایی‌ها در مدت شش تا ۱ سال از افغانستان بیرون شوند؛ اما نماینده‌گان امریکا گفته‌اند که در مدت ۳ تا ۵ سال افغانستان را ترک خواهند کرد. تأکید و اصرار یک‌تنۀ طالبان در مذاکرات، شرایط را برای امریکایی‌ها دشوار ساخته است و سبب متوقف شدن چندبارۀ مذاکرات گردیده است.
دور پنجم گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان طالبان و امریکا برای پنج روز ادامه یافته است و ممکن تا چند روز دیگر هم ادامه یابد، اما نمایندۀ امریکا در برابر شرایط طالبان روی ایجاد آتش‌بس و گفت‌وگو مستقیم دولت افغانستان و طالبان چانه‌زنی می‌کنند، ولی تا کنون روی این موارد به توافق نرسیده‌اند.
منبع همچنان می‌افزاید که پشت پردۀ گفت‌وگوهای طالبان با امریکا، پاکستان به ویژۀ سازمان استخباراتی این کشور قرار دارد و برنامه‌های گفت‌وگو با طالبان توسط جنرالان «آی اس آی» طرح و پیشکش می‌شود.
این در حالی است که برخی از رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که گفت‌وگوهای طالبان و امریکا در قطر زیر سایۀ این پرسش که «تروریسم چیست و تروریست کیست»؟ قرار دارد.
از سویی هم، مقامات امریکایی گفته‌اند که بالای گروه طالبان اعتماد ندارند. مایک‌ پامپیو، وزیر خارجۀ امریکا گفته است که گروه طالبان یک گروه تروریستی است. وزیر خارجۀ امریکا گفته است، امریکا در تلاشِ ایجاد یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران کنونی افغانستان هست.
پیش از این، مشاور امنیت ملی امریکا به سی‌ان‌ان گفته بود که به طالبان اعتماد ندارند. از سویی هم، ینس استولتنبرک، سرمنشی سازمان ملل متحد اظهار داشته است که ناتو و متحدانش در افغانستان فضایی را برای صلح ایجاد کرده‌اند. او گفته است که طالبان از طریق جنگ نمی‌توانند پیروز شوند و باید به روند گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان تمرکز کنند.
پنجمین دور گفت‌وگوهای امریکا با طالبان در دوحه روز دوشنبه، ۱۲ حوت از سر گرفته شد. این نشست که به مدت پنج روز ادامه پیدا کرد، دیروز جمعه، ۱۷ حوت متوقف شد و قرار است امروز شنبه، ۱۸ حوت از سر گرفته شود و به گفت‌وگوهای خود روی موضوعات از قبل تعین شده ادامه بدهند.
این در حالی که تا هنوز جزئیات رسمی این گفت‌وگوها با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است. اخیراً زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در تویترش گفته که مذاکرات با در نظرداشت منافع طرف‌های دخیل جریان دارد و آنان از حمایت کشورهای منطقه در این روند حمایت می‌کنند.
برخی از آگاهان باور دارند که مذاکرات دوحه میان طالبان و امریکا نتیجۀ ملموس در پی نخواهد داشت، زیرا طالبان تا هنوز حاضر نشده‌اند که با نماینده‌گان حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.