شکوه یک نماز جمعه

گزارشگر:کمال‌الدین حامد- استاد دانشگاه - ۰۳ حمل ۱۳۹۸

mandegarجمعۀ این هفته در نیوزیلند شکوه دیگری داشت. آنجا صدر اعظم به صورت محجبه با شمار دیگری از شهروندان غیرمسلمان نیوزیلند در کنار مسلمانان در مساجد حضور یافتند، این مراسم به صورت خاص توسط تلویزیون ملی نیوزیلند و سایر رسانه‌ها نشر شد و نیوزیلندی‌ها از خود یک نمایش خاصی را به‌جا گذاشت که قابل توجه بود.
به صورت گذرا می‌توان به نکاتی در این مورد اشاره کرد:
یک، این نوع واکنش از طرف غیرمسلمانان نشان می‌دهد که نباید فرضیه جنگ همه علیه همه را باور کرد. برخی گروه‌ها با استناد به فضای جنگ تبلیغاتی عصر جنگ سرد در صدد زنده نگه‌داشتن این ذهنیت است که گویا همۀ غیرمسلمانان شب و روز در صدد توطئه علیه مسلمانان می‌باشد و به خصوص علیه ما مردم افغانستان. قطعاً گروه‌ها و کشورهایی وجود دارد که اسلام یا سازمان‌های اسلامی را دشمن شان می‌دانند، اما این به حساب تمام مردم جهان نباید تلقی گردد. برخی گروه‌های اسلامی با طرح این ایده (جنگ همه علیه اسلام) شاید به فکر بیدار و در صحنه نگه‌داشتن مسلمانان باشد اما کم متوجه بوده اند به اینکه قراردادن مسلمانان در ذهنیت جنگ علیه همه، مسلمانان را در امر تعامل با بشریت به شدت ناموفق می‌گرداند و ذهنیت تنفر نسبت به انسانیت برای هرمسلمان به جا می‌گذارد.
دو، اسلام پیام‌آور تمدن است و با هر تمدن دیگر به ساده‌گی تعامل می‌کند مانند آنچه با تمدن ایران قدیم و روم شرقی انجام داد آنچه که اسلام غیر قابل جمع با او است، توحش، بدویت و قبیله‌گرایی می‌باشد. آنچه در قرآن به عنوان «جاهلیت» معرفی شده است، یک وضعیت تاریخی نیست بلکه یک ذهنیت حاکم ضد مدنیت است. واکنش ابوجهل در برابر اسلام یک عکس‌العمل جاهلی بود همانگونه که واکنش قیصر روم یک عکس‌العمل متمدنانه بود. امروز نیز عکس‌العمل سناتور استرالیایی نوعی جاهلیت و رفتار صدراعظم نیوزیلند متمدنانه است که امروز در یک مسجدی در نیوزیلند گفت: «پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و سلم گفته مومنان مانند اعضای یک بدن می‌باشد که با درد یکی آن دیگری متأثر می‌گردد.»
سه، نباید فکر کنیم که تمام غیرمسلمانان ما را «تروریست می‌داند» باید بدانیم که همانگونه ما مسلمانان قربانی تروریسمی تحت عنوان مسیحیت هستیم، دیگران نیز قربانی تروریسم تحت عنوان اسلام می‌باشند. همانطوری که داعش و امثالهم نماینده‌گی از اسلام نمی‌کند، راست‌گرایان افراطی نیز نماینده‌گی از ادیان و ملت‌های دیگر نمی‌کند.
چهار، در نیوزیلند این همه احترام برای مسلمانان ناشی از ساده‌گی غیرمسلمانان نبود بلکه ناشی از رفتار و زنده‌گی مسالمت‌آمیز و انسانی مسلمانان با دیگران بود، که این همه شکوه برای مراسم یک نماز جمعه بخشیده بود ورنه در الباغوز سوریه نیز کشتار کمتر از شهدای نیوزیلند صورت نگرفته است اما واکنش خیلی اندک بود؛ چرا؟
برای اینکه وحشی‌گری‌های گروه‌های تکفیری وضعیت را تا آن حد تنفرآمیز در برابر ترور شکل داده است که کشورها و گروه‌های ستمگر تحت عنوان مبارزه علیه تروریسم اطفال و زنان را نیز نابود می‌کنند در حالی که خون این مسلمان با آن مسلمان هیچ تفاوتی ندارد.
پنج، مطمیناً که اسلام با وحشی‌گری‌های چند قاتل افراطی نابود نمی‌شود، اما با نشان دادن چهرۀ تنفرآمیز از آن به قدر کافی بدنام گردیده و می‌گردد ورنه عقلانیت بشری امروز در مقایسه با هر زمان دیگری آمادۀ پذیرش اسلام به عنوان یک راه زنده‌گی و بدیل مادی‌گرایی معاصر می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.