مقامات امریکایی: راهبرد نظامی ما در افغانستان تغییر نکرده است

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/ منبع: رویترز-رودنیکل و حمیدشالیزی - ۱۳ حمل ۱۳۹۸

جنگ در فصل بهاری افغانستان، یکی از چالش‌های عمده است. در حالی که هر دو طرف {دولت افغانستان طالبان} برای کاهش چالش و پیدا کردن راه‌حل سیاسی، قمار می‌زنند، آگاهان از بدتر شدن وضعیت نگرانی دارند.

یک منبع غیر رسمی می‌گوید که در ماه مارچ صدها تن از سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحات شمالی، جنوبی و غربی افغانستان کشته شده‌‌اند.
mandegarگزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد، دو تن از سربازان نیروهای خاص امریکایی در حومه‌های ولایت کندز کشته و حملات دو طرف سبب تلفات افراد ملکی شده است. حملات بدون سرنشین نیروهای امریکایی به ‌شکل اشتباه نظامیان افغانستان را هدف قرار داده است.
یک مقام ارشد نیروهای امنیتی گفت که این برای نیروهای دولتی شرم‌آور است، ما انتظار مبارزۀ بیشتر داشتیم؛ اما تلفات افزایش یافته است.
گرهام اسمیت، مشاور در گروه بین‌المللی بحران، می‌گوید: با تغییر فصل، جنگ در تمام افغانستان شدت می‌گیرد، اکنون بیشتر طالبان در نزدیک خانه‌های‌شان می‌جنگند و در زیر برف در بلندی‌ کوه‌ها انتظار مسافرت به میدان جنگ را نمی‌کشند.
افزون بر آن، در آغاز هر سال طالبان دست به اعلام راه‌اندازی حملات می‌زنند مانند سال گذشت: «الخندق» این نام «غزوه» در زمان حضرت محمد (ص) است برای حفظ شهر مدینه در آغاز ظهور اسلام اعلام کرد.
در این سال نیروهای امنیتی دفاعی طالبان را با راه‌اندازی عملیات «خالد» واژۀ عربی (بی‌پایان) شکست دادند.
او گفت که هدف از راه‌اندازی این عملیات در سال جاری انکشاف اطلاعات استخباراتی و نظامی در برابر دشمن بوده است.
استراتژی «جنگ و صلح» برای تشریح جنگ افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری اوباما بیرون شده است. چالش افغانستان مانند حالت سودان جنوبی و کلمبیا پیش از رسیدن به راه‌‎حل سیاسی است. اما برای یک کشور ۱۷ سال جنگ را تجربه دارد، خوشایند نیست.
اسمت عضو گروه بین‌المللی بحران گفت که افزایش خشونت نیز یک اضطراب دیگر برای بدتر شدن وضعیت شده است.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، خواستار راهبرد عمیق است، او گفته که این خیلی ساده است؛ باید برای هر عملی ممکن آماده باشیم.
او به خبرنگاران گفت که اگر دولت و طالبان روی آتش‌بس توافق کنند، در آن صورت نیروهای نظامی به‌جای خود می‌مانند.
کولینل فاکین، سخنگوی پنتاگون گفته است که هیچ تغییر در راهبرد نظامیان امریکایی در افغانستان ایجاد نگردیده و این مهم است که در پهلوی نیروهای امنیتی افغانستان بجنگنیم.

طالبان تغییر می‌کنند
آخرین دور مذاکرات طالبان با امریکا در پایان ماه مارچ پیشرفت‌های را به دنبال داشت. آغاز دور دوم این گفت‌وگوها هر چند اعلام نشده، اما احتمال دارد که در ماه جاری صورت گیرد.
گفت‌وگوهای صلح در میان جنگ شدید از ولایت کندز در شمال، هلمند در جنوب و بادغیس در شمال غرب پیش ‌می‌رود.
کمتر از ۱۰۰ تن نیروهای امنیتی افغانستان در دو حملۀ جداگانه در بادغیس و هلمند کشته شدند. ۳۰ تن به شمول ۱۰ کودک در اثر حملات هوایی امریکایی در کندز کشته شدند و شمار زیاد افراد ملکی در استدیوم هلمند در حملۀ طالبان کشته شد.
به اساس معلومات حمایت قاطع، ۹۴ تن از طالبان در یک درگیری کوتاه در نزدیکی شهر کندز کشته شدند. جنگ در این ولایت جان دو تن از سربازان امریکایی را نیز گرفته است.
در عین حال، مسوولان ارشد طالبان از یک وضعیت نامعلوم صحبت می‌کنند که مشغول کمپاین برای آغاز جنگ فصل بهاری اند. آنان گفته اند که تمرکز ما بیشتر روی اهداف ماست و تلاش ما برای کاهش تلفات ملکی خواهد بود.
برخی از رهبران طالبان طرف‌دار ادامۀ حالت کنونی اند تا نتیجۀ گفت‌وگوهای صلح روشن شود، اما سایر گروه تصمیم بیشتر از آنچه دولت راه‌اندازی کرد (عملیات خالد) را دارند.
ذبیح‌الله مجاهد گفته است که گروه طالبان عملیات چند ماهه خود را بدون هراس آغاز می‌کنند.
یکی از دیپلومات‌هایی که کشورش در مأموریت حمایت قاطع به نیروهای امنیتی و دفاعی کمک می‌کند، می‌گوید که طالبان می‌خواهند که جنگ را توقف دهند؛ توانمندسازی نیروهای پراکندۀ شان ممکن نیست. دیپلومات دیگر گفت که توانایی طالبان فعالیت تروریستی‌شان است. هر دو طرف روی وضعیت نا معلوم صحبت می‌کنند، به‌خاطری که گفت‌وگوها حساس است.
انتونی نیل، عضو نهاد مهاجران ناروژی، در افغانستان می‌گوید که افزایش جنگ گراف نگرانی را بلند برده است، در سال گذشته ۳ هزار ۸۰۴ فرد ملکی کشته شده بود. او گفت که چالش‌ها سبب بیجا شدن نزدیک به ۴ هزار خانواده در سه ماه پسین شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.