عضو مجلس امریکا: القاعـده به شمال افـریقا رو آورده است

- ۰۹ دلو ۱۳۹۱

عضو کمیته ملی مجلس نماینده‌گان امریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت، گروه القاعده، پس از واقعه یازدهم سپتامبر که به تدریج از حالت مرکزیِ خود خارج و سپس به سراسر جهان منتشر شد، اکنون به شمال افریقا نفوذ کرده و از هر زمان دیگر برای امریکا خطرناک تر شده است.
مایک هاکبی، مجری شبکه فاکس نیوز ضمن نمایش بخشی از سخنرانی مراسم تحلیف باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا که در آن اوباما بر پایان یک‌دهه جنگ تأکید کرده بود گفت، هرچند رییس‌جمهور اوباما نیروهای نظامی امریکا را از عراق خارج کرده و به زودی همین کار را در افغانستان انجام خواهد داد، گروه القاعده کماکان به کشتن شهروندان امریکایی در منطقه ادامه می‌دهد. به عنوان مثال، سفیر امریکا در لیبیا، به همراه سه امریکاییِ دیگر در حمله تروریست‌ها به کنسولگری امریکا در بنغازی کشته شد. همچنین اخیراً سه شهروند امریکاییِ دیگر در تأسیسات گازی ان امیناس در الجزایر به دست گروگانگیرهای تروریستی، به قتل رسیدند. تروریست‌ها در الجزایر علت حمله خود را به تأسیسات ان امیناس، عملیات نظامی فرانسه در شمال مالی علیه گروه اسلام‌خواه در این منطقه اعلام کرده بودند.
پیتر کینگ، نماینده عضو حزب جمهوریخواه از نیویورک و همچنین عضو کمیته امنیت ملی در مجلس نماینده‌گان امریکا، طی گفت‌وگوی اختصاصی با مجری این شبکه درباره نفوذ فزاینده القاعده در افریقای شمالی و همچنین حمله این گروه به منافع امریکا در سراسر جهان گفت، اخیراً گروه القاعده به قاره افریقا، و به ویژه شمال این قاره علاقه فراوانی نشان داده و فعالیت‌های خود را در کشورهای این منطقه به شدت گسترش داده است. وی افزود، شرایط شمال افریقا برای دولت اوباما به طور فزاینده در حال تبدیل‌شدن به شرایطی مشابه افغانستان در دهه نود میلادی برای دولت بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین امریکا است، زیرا شبه نظامیان افراطی در حال تجمع در شمال افریقا هستند.
حملات امریکا به القاعده، بیش از آنکه منجر به شکست یا فرار این گروه شود، باعث پراکنده شدن اعضای این گروه در نقاط مختلف جهان شده است. مثلاً شبه نظامیان الشباب در سومالی، بوکو حرام در نیجریه و امثال آن، همگی از وابستگان به گروه القاعده در مغرب اسلامی هستند. آنان همچنین مورد حمایت شعبه‌های گروه القاعده در عراق و یمن و همچنین بقایای این گروه در افغانستان هستند.
او اضافه کرد، ما نباید وانمود کنیم که دوران جنگ علیه القاعده به پایان رسیده است. بله، القاعدۀ مرکزی و اولیه، در افغانستان، صدمه دیده است، اما اعضای این گروه در بسیاری از نقاط جهان منتشر شده اند، و در برخی از موارد، این گروه برای ما (امریکا) خطرناک‌تر از دورانِ پیش از ۱۱ سپتامبر شده است، زیرا این گروه اکنون کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کند و امکان دارد از هر نقطه‌یی از جهان سربرآورد.
وی افزود، افرادی که در بنغازی به سفارت امریکا حمله کردند و آنان که به تأسیسات ان امیناس در الجزایر یورش بردند، مانند ماهی‌های یک حوزچه هستند و اگر دقیقاً همان افراد نباشند، همگی وابسته به یک مسلک اعتقادی و همچنین از حامیان یا وابستگان به گروه القاعده هستند.
پیتر کینگ در خاتمه ضمن انتقاد به باراک اوباما گفت، هرچند کشتن رهبران بزرگ القاعده مانند اسامه بن لادن، کاری قابل تحسین بود، اظهارات مکرر اوباما مبنی بر عقب‌نشینیِ قریب‌الوقوع نیروهای امریکایی از افغانستان یا پایان دوران جنگ‌های طولانی، نشان می‌دهد که وی در این رابطه (جنگ علیه تروریسم) جدی نیست و در این خصوص کم کاری می‌کند. به نظر من، رییس جمهور نمی‌خواهد با مردم امریکا صادقانه صحبت کند، زیرا به عقیده من، این نبرد و مبارزه‌یی طولانی (علیه تروریسم) خواهد بود و نباید به مردم القاء کرد که دوران جنگ (علیه تروریسم) دیگر به پایان رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.