اگر بخواهیم، می‌توانیم! بررسـی مختصر راه‌های رسـیدن به موفقیـت

گزارشگر:مهسا طایع - ۲۵ حمل ۱۳۹۸

بخش دهم/

mandegarیادتان باشد؛ در جست‌وجوی هر چیزی که باشید، به همان دست خواهید یافت. پرسیدن موجب می‌شود پاسخ‌هایی که ظاهراً وجود ندارند، پیدا شوند. برای آنکه به سطحی تازه از موفقیت در هر یک از جنبه‌های زنده‌گی دست پیدا کنید، در جست‌وجوی کسانی باشید که قبلاً به هدف‌های مورد نظر شما رسیده اند. آنگاه پرسش‌هایی را که آنان از خودشان می‌کنند، الگوبرداری کنید. به یاد داشته باشید، پرسش کنید و به هدف‌های خود برسید!
لحظه‌یی صبر کنید تا استراحتی کرده یا نفسی تازه کنید. سازمان‌ها یا باید خودشان را مرتب تغییر دهند یا اینکه توسط محیط تغییر یابند. در شرکت‌ها و سازمان‌های پیشرفته، از شرکت‌های بازرگانی، تولیدی و خدماتی تا بخش مالی باید به این مسأله فکر کنند که: این ماه یا حتا این هفته چه چیزی را تغییر داده‌ایم؟
داشتن وقتِ کافی می‌تواند به ما کمک کند تا با آماده‌گی کامل در بهترین شرایط، مناسب‌ترین تصمیم را بگیریم. نداشتن وقت و دستپاچه‌گی بیش از حد، منجر به اخذ تصمیم‌های ناهنجار و مصیبت‌بار می‌گردد. اشخاصی که گله دارند «ما وقت نداریم»…. در اشتباه هستند. همه مردم هر چقدر که وقت هست، وقت دارند، در هر هفته ۱۶۸ ساعت و در هر دقیقه، ۶۰ ثانیه وقت موجود است.
از آن‌جایی که زمان را نمی‌توان کشید و آن را بلندتر کرد یا آن را پس‌انداز نمود و یا آن را ضمیمه چیزی کرد، تنها راهِ‌حلی که وجود دارد، این است که به صورت معقولانه از آن بهره‌برداری کنیم. ما می‌توانیم دقیقۀ بی‌رحم را با ۶۰ ثانیه پُر کنیم که به اندازۀ دویدن یک مسافت ارزش دارد.
نه‌تنها موفقیت شما، بلکه سلامتی جسمی و روانی شما نیز بسته‌گی به کسب مهارت‌های شما برای بهره‌وری از زمان دارد. امروزه تمام کارها روی رقابت می‌چرخد و کسی که می‌تواند به سرعت عمل کند، می‌تواند برندۀ این رقابت باشد. سازمان‌دهی خوب برای بهره‌وری از زمان، امری ضروری است، اما هرگز تصور نکنید که سازمان‌دهی، پایان کار است؛ بلکه وسیله‌یی است که می‌توانید با آن کار را تمام کنید. روی نتیجۀ کار تمرکز کنید، نه روی جریان کار.
در هر کاری، اهداف‌تان باید مشخص باشد. بدون داشتن اهداف مشخص، متوجه خواهید شد که وقت زیادی را صرف کار‌های بی‌اهمیت یا کم‌اهمیتی که از اولویت کمتری بر خوردار اند می‌کنید و به اندازۀ کافی وقتِ صرف کارهای با اولویت بالا و مهم نمی‌کنید. با تعیین اهداف، امکان این به وجود می‌آید که به توجیه سقراط عمل کنید. سقراط به مسافری که از او پرسید: چگونه می‌تواند به کوه المیپوس برسد، گفت: فقط مطمین باش هر قدمی را که بر می‌داری، در همان جهت است.
درسی بزرگ از داستانی کوچک
فراز از اردوگاه مرگ
یکی از راه‌های کسب موفقیت بیشتر این است که شما مشخص کنید بیش از هر چیز به چه علاقه‌مند هستید و سپس هدف‌ها و نقشه‌های خود را برای رسیدن به این هدف‌ها روی کاغذ بنویسد. باید به این نکته اعتراف کرد که رویا‌ها کم یا بیش در سر همه وجود دارد. مهم آن است که ما چه برخوردی با رویا‌های خود می‌کنیم. نحوۀ این برخورد سرنوشت‌ساز است. رویا را می‌توان به یک عنصر قوی و نیروبخش تبدیل کرد و نیز می‌توان در آن غرق شد و منتظر غریق نجات ماند.
یکی از اندیشمندان این موضوع را به شکل زیبا و دل‌پذیری بیان کرده است: اگر شما در هوا کاخی درست کرده‌اید، لزومی ندارد زحمت‌تان به هدر رفته باشد، به شرط آنکه در زیر این کاخِ آسمانی، شالوده‌یی هم بر آن بنا کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.