جنگ و صلحِ افغانستان

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/ منبع: دیپلومات - کاترین‌ پوتز - ۲۶ حمل ۱۳۹۸

مذاکرات و کشتار جریان دارد. همچنان ۱۸ سال می‌شود که جنگ در افغانستان قدم به قدم پیش ‌می‌رود.
یک مقام ارشد افغانستان به اسوشتید پرس گفته است که از تلاش‌های امریکا برای مذاکرات صلح که آتش‌بس را پیشنهاد کرده است، حمایت می‌کند. طالبان کسانی اند که نصف خاک افغانستان را در کنترل خود دارند و حاضر به گفت‌وگو با دولت خود نیستند.
mandegarداکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که در نشست مجمع جهانی اقتصاد(World Economic Forum) در اردون اشتراک کرده بود، در گفت‌وگو با اسوشتید پرس، گفته است که طالبان در صورتی می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری اشتراک کنند که از خشونت و جنگ دست بردارند.
انتخابات ریاست‌جمهوری، در ماه دسامبر ۲۰۱۸ از ماه اپریل به جولای ۲۰۱۹ و بعد از ماه مارچ ۲۰۱۹ به ۲۸ سبتمبر ۲۰۱۹ به تأخیر افتاد.
یک روز بعد داکتر عبدالله عبدالله کشته شدن سه تن از نیروهای خاص – مرین امریکایی در نزدیکی بگرام در ۱۵ کیلومتری فاصلۀ شمال کابل نزدیک یکی از مراکز بزرگ نظامی امریکا را تقبیح کرد. طالبان ادعا کردند که کاروان موترهای نظامی خارجی‌ها مورد حمله قرار داده‌اند.
با این حال، گزارش ربع اول [چهار ماهه‌یی] بازرس ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان که در ماه جنوری، در کانگرس امریکا ارایه کرد، نشان می‌دهد که دولت افغانستان تنها به ۵۳٫۸ درصد از کل ولسوالی‌های این کشور کنترل دارند و در حالی که ۳۳٫۹ درصد از ولسوالی‌ها در کنترل و یا تحت نفوذ گروه طالبان قرار دارد یا میان طالبان و دولت رد و بدل می‌گردد.
شب شنبه گذشته، در ولایت جنوبی قندهار نزدیک مرز سپین بولدک – پاکستان، گروه تروریستی با حمله بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی ۲۰ تن از سربازان افغانستانی را کشتند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفتند و سخنگوی این گروه گفت که افراد جنگی آنان سلاح و تجهیزات زیاد را از این جنگ به دست آوردند.
با این همه، طر‌ف‌های مختلف در افغانستان در تلاش راه‌اندازی نشست دیگر در قطر هستند. زلمی‌خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان روی ایجاد یک توافق با طالبان کار می‌کند که در ۷ اپریل یک روز پس از دیدار با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، در تویترش نگاشت که این نشست‌ها پیشرفت‌های خوبی را به دنبال داشته ‌است.
زلمی‌خلیل‌زاد یکی از چهره‌های بحث برانگیز در افغانستان است. روشنی که در آخرین خط‌های نمایان بود، اما به طرز ناخوشایند با حرکات حمدالله محب، مشاور شورای امنیت غنی برهم شد. محب در حال حاضر ممنوع دخول به واشنگتن است، اما نام او هنوز به عنوان یک عضو دولت افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح [شورای مصالحه] قرار دارد.
خلیل‌زاد، در یک اعلامیه‌یی گفته است که نماینده‌های دولت افغانستان و اعضای جامعه مدنی در نشست پیش‌رو که قرار است در دوحه برگزاری گردد، اشتراک می‌کنند.
برگزاری نشست قطر به تاریخ ۱۴ اپریل تعیین گردیده بود، ولی به تاریخ ۱۹ اپریل به تعویق افتاد.
طالبان تا هنوز از گفت‌وگوی مستقیم با مقامات دولت افغانستان خودداری کرده‌اند، این گروه هنوز دولت افغانستان را به عنوان یک حکومت دست نشاندۀ امریکا می‌دانند. در یک اعلامیه‌یی که هفتم اپریل از طرف طالبان بیرون داده شد، گفته شده است که کسانی که در نشست آتی قطر اشتراک می‌کنند، افراد حقیقی هستند که از دولت نماینده‌گی نمی‌کنند. در اعلامیه افزود شده که نشست قطر مذاکره نیست؛ بلکه تبادل افکار است.
این اظهارات بیشتر به جمناستیک زبانی می‌ماند، اما در اخیر گفته شده است که طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند.
ارزش‌های که زلمی‌ خلیل‌زاد در اعلامیه‌یی ۷ اپریل خود گفته بود که کاهش خشونت و جنگ در تمام کشور یکی از گزینه‌هاست، اما این موضوع هنوز روشن نشده است. قضاوت از روند گفت‌گوهای صلح و حمله در تمام افغانستان است و این‌که طالبان از مذاکرات استقبال می‌کنند یا حاضر اند تا به خشونت پایان دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.