کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: خشونت‌ها هنگام کسب اطلاعات افزایش یافته است/ وزارت اطلاعات و فرهنگ: خبـرنگاران بـی‌خبـر انـد

گزارشگر:رعنا نظری - ۳۱ حمل ۱۳۹۸

mandegarنهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گویند که خشونت‌ها و تهدیدها در برابر خبرنگاران افزایش یافته و ۶۰ درصد این خشونت‌ها زمان کسب اطلاعات صورت می‌گیرد.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ اما می‌گوید که عدم آگاهی خبرنگاران از نحوه کسب اطلاعات نیز در برخی موارد سبب بروز مشکل شده است.
دومین کنفرانس ملی تحقیقی خبرنگاران از سوی مرکز خبرنگاری تحقیقی «پیک» دیروز در کابل راه‌اندازی شد. در این کنفرانس شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها، اعضای کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات و مقام‌های دولتی حضور داشتند.
صدیق‌الله توحیدی، رییس کمیتۀ مصونیت خبرنگاران گفت که بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون چالش‌ها فرا راه خبرنگاران وجود داشته و با گذشت زمان محدودیت‌ها بر خبرنگاران، افزایش یافته است.
او گفت: «کار خبرنگاری تحقیقی در افغانستان دشوار و هزینه‌بر است، زیرا هر گزارش تحقیقی مبنی بر افشای فساد می‌باشد. کار روزنامه‌نگاری تحقیقی بعد از توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات آغاز شد اما به خاطر تهدید جانی رسانه‌های کمتر برای تحقیق علاقه‌مندی نشان می‌دهند.»
به گفتۀ او، عدم مصونیت و تهدیدهای امنیتی بزرگ‌ترین مانع کار گزارش‌گران تحقیقی و سایر خبرنگاران اند و آنان از مصونیت کاری شان اطمینان ندارند.
توحیدی خاطر نشان کرد: «۶۰ درصد خشونت‌ها زمانی صورت می‌گیرد که خبرنگار طالب معلومات می‌شود. اکثر خبرنگاران هنگام مراجعه برای کسب اطلاعات مورد توهین و خشونت قرار گرفته اند، و مقام‌های دولتی قانون دسترسی به اطلاعات را مورد تطبیق قرار نداده‌اند.»
به گفتۀ او، یک بخش دیگر مشکلات به خبرنگاران هم بر می‌گردد و آن اینکه گزارش‌های شان را مستندسازی نمی‌کنند و این مساله سبب دشمنی میان خبرنگار و نهادها می‌شود.
در همین حال، زهرا موسوی عضو کمیسیون دسترسی به اطلاعات می‌گوید، باوجود قانون دسترسی به اطلاعات، هنوز هم فرهنگ محرمیت اطلاعات در ادارات حکومتی پابرجا است.
بانو موسوی افزود: «ادارات حکومتی خود را مالک اطلاعات می‌دانند و این مساله همواره در تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات مشکل ایجاد می‌کنند.»
سید فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «شکی نیست که مراجع اطلاع‌دهی حکومت مشکلات جدی دارند؛ اما حکومت ارادۀ قوی دارد که اطلاعات را در دسترس مردم قرار دهد.»
آقای سانچارکی همچنان تأکید کرد که در نهادهای دولتی ظرفیت لازم وجود ندارد و تلاش‌ها جریان دارد تا مراجع اطلاع‌رسانی حکومت مدرن و معیاری شوند؛ تا هنوز ۶۰ اداره ارزیابی و نتایج آن به کمیته دولت‌داری باز ارگ گزارش شده تا در این ادارات ظرفیت سازی صورت گیرد.
او با تایید نارسایی‌ها در بخش اطلاع‌رسانی در حکومت گفت که عدم آگاهی خبرنگاران از نحوه کسب اطلاعات نیز در برخی موارد سبب بروز مشکل شده است. به گفتۀ او، در برخی موارد گزارش‌های منتشر می‌شود که پیچیده است و اتهاماتی را ایجاد می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.