احمدولی مسعود در سی‌ومین سالروز شهادت معلم نیک‌محمد: شهیـد نیک‌محمـد به‌عنـوان الگوی تقـوا، مبارزه و مجـاهدت زبان‌زد بود

گزارشگر:محمد امین سیرت - ۲۸ ثور ۱۳۹۸

سی سال پیش از امروز، در بیست و هشت ثور۱۳۶۸ خورشیدی، معلم نیک محمد، فرمانده عمومی جمعیت اسلامی در ولایت بادغیس به شهادت رسید.
شهید معلم نیک محمد به عنوان آموزگار مشغول تربیت فرزندان دیارش بود که کودتای کمونیستی هفت ثور ۱۳۵۷ خورشیدی در کشور رخ داد.
mandegarپس از این کودتا و هنگامی که استقلال کشور زیر سوال رفته، آزادی مردم سلب شده و حرمت باور و اعتقادات آنها شکسته و زیر پا شد، شهید معلم نیک محمد با درک مسوولیت ایمانی و میهنی، فعالیت‌های فکری و سیاسی خود را به هدف بسیج مردم در ولایت بادغیس به طور مخفیانه تشدید بخشید و برای مردمش می‌گفت خداوند منان ما را آزاد خلق کرده است و برای اینکه همیشه نسل‌های آینده ما آزاد بمانند، باید مبارزه کنیم.
در پی این تلاش‌ها، او با جمع دیگری از همفکرانش قیام سراسری ۲ حمل ۱۳۵۸ مردم بادغیس را سازمان‌دهی کرد که منجر به فتح مرکز ولایت بادغیس شد.
ولایت بادغیس در همان روز به تصرف مردم و مجاهدین درآمد، اما بعد از هفت روز حکومت مرکزی توانست بادغیس را از مردم و مجاهدین پس بگیرد و مجاهدین به کوه‌پایه‌ها پراکنده شدند. شهید نیک محمد معلم مجاهدین را دوباره منسجم ساخت و به جهاد مسلحانه در برابر نظام کمونیستی و متجاوزان روسی آغاز کرد و خطاب به مجاهدین می‌گفت: مجاهدین عزیز! در بین خود اتحاد و اتفاق داشته باشید و نگذارید که دشمن در بین تان رخنه وارد کند و باعث نفاق‌افکنی شما گردد.
شهید معلم نیک محمد به‌خاطر رشادت و فداکاری و همچنان توانایی مدیریتی‌اش، از سوی رهبری جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان فرمانده عمومی جبهات این حزب در ولایت بادغیس منصوب شد.
او تا آخرین لحظات زنده‌گی خود با فرماندهان دیگر جمعیت اسلامی در زون غرب کشور نظیر اسماعیل خان، شهید علاوالدین خان، شهید صفی‌الله افضلی در ارتباط بودند و مبارزه می‌کردند و تا هنگامی که به تاریخ ۲۸ ثور ۱۳۶۸ خورشیدی به شهادت رسید، این مسوولیت را به خوبی انجام داد.
احمدولی مسعود رییس بنیاد مسعود و کاندیدای ریاست جمهوری با نشر پیامی می‌گوید: معلم شهیدمان از سپاهیان اصیل جهاد بود که تا روز شهادت لحظه‌یی باز نایستاد و آرام نگرفت.
آقای مسعود در ادامه می‌گوید: نام وی در میان مجاهدین، به‌عنوان الگوی تقوا، مبارزه و مجاهدت زبان‌زد عام بود.
صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور به مناسبت سی‌ومین سالروز شهادت این فرمانده جمعیت اسلامی افغانستان در پیامی گفته است: او‌ تنها فرمانده نظامی نه، بلکه مدیر ‌توانا ‌و آموزگار خوب نیز بود و به همین دلیل، در مناطق تحت اداره‌اش، علاوه از جهاد مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر شوروی و رژیم دست نشانده آنها، به تنظیم ‌و مدیریت مسایل مختلف مردمی از جمله تعلیم و تربیه توجه جدی داشت.
آقای ربانی همچنان گفته است: با آنکه سی‌سال از شهادت این مجاهد بزرگ می‌گذرد، یاد و خاطرات نیک او در اذهان مردمش باقی است.
شهید معلم نیک محمد خان کی بود؟
معلم نیک محمدخان فرمانده عمومی جبهات در دوران جهاد به ولایت بادغیس و فرمانده جمیعت اسلامی در زون غرب کشور، فرزند میرکلان درسال۱۳۳۳ هجری شمسی در قریه تگاب اسماعیل مرکز ولایت بادغیس در یک فامیل مسلمان و متدین چشم به جهان هستی کشود و درسن هفت سالگی شامل مکتب ابتدایه حنظله بادغیسی گردید.
بعد از فراغت از صنف دوازدهم از مکتب لیسۀ حنظله بادغیسی به درجۀ اعلی و پایان موفقانۀ دارالمعلمین عالی هرات وظیفه مقدس معلمی را به منظور خدمت به جامعه آغاز کرد. به مدت چهارسال به عنوان معلم و سرمعلم در ولسوالی غورماچ، منطقۀ آبکمری و مرکز بادغیس ایفای وظیفه نمود. موصوف که از اخلاق نیک و عقیده راسخ به دین اسلام برخوردار بود همواره مردم را تشویق به حرکت انقلابی علیه نظام کمونستی وقت می‌کرد.
او بعد از وقوع کودتای هفت ثور۱۳۵۷ یک سازمان جهادی را تشکیل و به فعالیت‌های مخفیانه آغاز کرد و در پی همین تلاش‌ها، او با جمع دیگری از همفکرانش قیام سراسری ۲ حمل ۱۳۵۸ مردم بادغیس را سازمان‌دهی کردند که منجر به فتح مرکز ولایت بادغیس شد.
شهید معلم نیک محمدخان در طی مدت ده سال از جهاد مقدس مردم افغانستان فداکاری‌ها و جان نثاری‌های زیادی از خود نشان داد و تشکیلات عظیم جهادی را در سطح فرقه به وجود آورد.
قابل یادآوری است که تشکیل فرقه سیدالمرسلین در ولایت بادغیس سه غند داشت که عبارت از: غند حضرت خالد بن ولید، غند ابو دجانه و غند حضرت یاسر که در حدود هفتاد کمیتۀ جهادی تحت این تشکیل قرار داشت.
تشکیل امارت اسلامی دربخش ملکی، چاپ و نشر جریدۀ رسمی فروغ انقلاب که فعالیت‌های مجاهدین را انعکاس می‌داد، اعمار۲۰ محراب مسجد و۵۰مدرسه علوم دینی به‌خاطر فرا گرفتن درس‌های دینی، از فعالیت‌های دیگر او به شمار می‌آیند.
این مجاهد نام‌دار و شجاع به تاریخ ۲۸ ثور سال ۱۳۶۸در یک جنگ رویاروی توسط فیر هاوان در پنج کیلومتری شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس جام شهادت نوشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.