وزارت صحت: ۱۷۰۰ زن در سـال گـذشته به دلیـل سـرطان سینه جـان‌های‌شـان را از دست داده‌انـد

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۸

mandegarوزارت صحت عامه کشور می‌گوید که در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۳۰۰۰ خانم به سرطان سینه مصاب گردیده که بیش از ۱۷۰۰ آنان، جان‌شان را از دست داده‌اند.
وزارت صحت عامه، دیروز نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه را در کابل راه‌اندازی کرد.
این سمپوزیم به هدف معیاری ساختن خدمات تشخیص و تداوی سرطان سینه، با اشتراک متخصصان (داخلی و خارجی) و شماری داکتران از تمام ولایات کشور راه‌اندازی گردید.
داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، سرطان را دومین علت مرگ و میر در جهان عنوان کرده، گفت که سرطان بعد از امراض قلبی، دومین علت مرگ و میر در جهان است. در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۱۸ میلیون انسان به سرطان‌های گوناگون مبتلا گردیدند، که در این میان ۱۰ ملیون آن جان‌های خود را از دست داده‌اند.
هم‌چنان معین عرضه خدمات صحی تأکید کرد: در افغانستان۳۰ تا ۴۰ هزار شهروند افغانستان، به امراض سرطانی مبتلا هستند که تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، ما شاهد ۲۰ هزار واقعات جدید سرطان در کشور بودیم، که با تأسف بیش از ۱۵ هزار آن، جان‌های‌شان را از دست داده اند.
براساس معلومات وزارت صحت عامه، شایع‌ترین نوع سرطان در افغانستان، سرطان معده، روده، جوف دهن و پروستات در مردان بوده و در زنان سرطان سینه می‌باشد. در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۳۰۰۰ خانم به سرطان سینه مصاب گردیده و بیش از ۱۷۰۰ آنان، جان‌شان را از دست داده اند.
قابل یادآوری است که وزارت صحت عامه برای تشخیص و تداوی امراض سرطان در کشور، بخش‌های تشخیص و تداوی امراض سرطانی را در شفاخانه های جمهوریت، استقلال، صحت طفل اندارگاندی و نیز مرکزهستوپتالوژی (تشخیص امراض سرطانی) را در لابراتوارهای مرکزی کابل ایجاد کرده است. هم‌چنان این وزارت در نظردارد تا دو باب مرکز صحی تشخیص و تداوی امراض سرطانی را با ظرفیت ۱۰ بستر در ولایت‌های هرات و بلخ در سال جاری ایجاد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.