تـرامپ از فـردای خـروج امریـکا از افغـانستان ابـراز نگـرانـی کـرد آگـاهـان: امریکا در تلاش ایجاد نظامی شبیه عربستان در افغانستان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۱ سرطان ۱۳۹۸

رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا از خروج احتمالی نیروهای این کشور از افغانستان ابراز نگرانی کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی فاکس‌نیوز از آماده‌گی کشور برای بیرون کردن نیروهایش از افغانستان سخن گفته و اما افزوده است که در صورت خروج ناتو و نیروهای امریکا از افغانستان، امریکا با دیگر از این کشور تهدید می‌شود.
mandegarاو بیان کرده که نگران فردای پس از خروج نیروهای کشور از افغانستان است که در فردای آن روز، افغانستان به «دانشگاه» و «آزمایشگاه تروریستان» بدل خواهد شد. ترامپ بیان داشته که او این دانشگاه را «دانشگاه هارورد» می‌نامد. گفتنی است که دانشگاه هارورد، یکی از دانشگاه‌ها معتبر جهان است که در امریکا موقعیت دارد.
ترامپ به شبکۀ فاکس نیوز گفته که فرماندهان نظامی امریکا به او مشوره داده اند که جنگیدن به تروریستان در خاک افغانستان بهتر از جنگیدن با این گروه در خاک امریکا است. به گفتۀ ترامپ، حکومت امریکا پس از بیرون کردن نیروهایش از افغانستان، بازهم حضور استخباراتی و اطلاعاتی در این کشور خواهد داشت.
رییس‌جمهور امریکا در حالی از تبدیل شدن افغانستان به «آزمایشگاه» و «دانشگاه تروریستان» پس خروج نیروهای نظامی این کشور ابراز نگرانی می‌کند که نمایندۀ ویژۀ امریکا در قطر مصروف چانه‌زنی با گروه طالبان بر سر بیرون شدن از افغانستان است. سخنگوی طالبان نیز دو روز پیش در توییتی نوشت که این گروه بر مواضع پیشین خود هنوز هم پای‌بند اند و در صورتی با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو می‌شوند که امریکا از بیرون کردن نیروهایش از افغانستان، تضمین بین‌المللی بدهد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان در تازه‌ترین ابراز نظرش گفته است که نشست بعدی «بین‌الافغانی» هفتۀ آینده با میزبانی آلمان و قطر برگزار خواهد شد. آقای خلیل‌زاد این نشست را گام مهم در جهت پیشرفت پروسۀ صلح دانسته و افزوده است: «می‌خواهم از توافق آلمان و قطر برای میزبانی از نشست بین‌الافغانی که به تاریخ ۷ و ۸ جولای برگزار خواهد شد تشکری کنم. این نشست یک عنصر مهم چارچوب صلح است.»
«ترامپ از پالیسی رسمی امریکا سخن نمی‌گوید»
شماری از آگاهان می‌گویند که آنچه ترامپ در در بسیاری از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش می‌گوید، پالیسی‌ها رسمی و واقعی امریکایی‌ها نمی‌باشد. محمداکرام اندیشمند، آگاه سیاسی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تصمیم‌گیری در نظام امریکا تنها به رییس‌جمهور آن کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه در امریکا نهادهایی دیگری نیز وجود دارد که قدرت در این کشور را تقسیم و متعادل ساخته است.
آقای اندیشمند افزود که ترامپ برخی اوقات بدون هماهنگی و مشوره با این نهادها مصاحبه و ابراز نظرهای بی‌ربط و متناقض می‌کند. او بیان داشت که امریکایی‌ها به‌زودی افغانستان را ترک نمی‌کنند، زیرا این کشور منافع زیادی در افغانستان دارند.
به باور این آگاه سیاسی، امریکایی‌ها در نشست فعلی قطر در پی توافقی با طالبان هستند که نظامی به مانند عربستان سعودی در افغانستان ایجاد شود و در آن صورت، امریکایی‌ها هم در افغانستان پایگاه داشته باشند و هم این کشور متحد امریکا باشد. اندیشمند تصریح کرد: «امریکایی‌ها تلاش دارند طالبان را قانع بسازند که منافع و دستاوردهای امریکا در هجده سال گذشته در افغانستان را اگر نه به صورت کُلی، به صورت نسبی حفظ و تأمین کنند».
گفتنی است که دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان روز شنبه، ۸ سرطان در قطر آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. نماینده‌گان دو طرف این نشست را مهم و سرنوشت‌ساز خوانده‌اند. پیش از برگزاری دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان، مایک پمپیو وزیر خارجۀ امریکا در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد. وزیر خارجۀ امریکا گفت که امریکا امیدوار است تا دو ماه دیگر به یک توافق صلح با گروه طالبان دست یابد.
بیرون شدن نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و تضمین تهدید نشدن امریکا و متحدانش از افغانستان در صورت بیرون شدن این نیروها از افغانستان، محور اصلی گفت‌وگوی نماینده‌گان طالبان و امریکایی‌ها را تشکیل می‌دهد. طالبان از امریکایی‌ها می‌خواهند تا از افغانستان بیرون شوند و در مقابل، امریکایی‌ها از طالبان تضمین می‌خواند که پس از خروج امریکا از افغانستان، امریکا و متحدان این کشور از افغانستان تهدید نشوند.

امریکا به دنبال منافع خود است
شماری از سناتوران نیز به این باوراند که امریکایی‌ها در گفت‌وگوهای‌شان با طالبان به دنبال تأمین منافع خود اند. سناتوران در نشست دیروزشان از حکومت خواستند تا ابتکار عمل داشته باشد و منافع مردم افغانستان را تأمین کند. او اظهار داشت که از نشست آتی «بین‌الافغانی» حکومت افغانستان خبر ندارد.
سناتوران می‌گویند که خلیل‌زاد حتا حاضر نیست جزئیات گفت‌وگوهایش با طالبان را با حکومت افغانستان در میان بگذارد. محمدعلم ایزدیار، معاون نخست این مجلس گفت که سیاست‌مداران بیرون از حکومت باید با دولت همکار شوند و در مقابل سرنوشت مردم افغانستان با ابتکار عمل و حساسیت بیشتر عمل کنند.
زلمی زابلی، عضو دیگر مجلس سنا می‌گوید که امریکایی‌ها در مسألۀ مذاکرات صلح، با افغانستان صادق نیست. آقای زابلی افزود که با توجه به اظهارات دونالد ترامپ این کشور به بهانۀ مذاکره با طالبان، در پی ادامۀ جنگ استخباراتی خود است.
برخی دیگر از سناتوران در نشست دیروزشان به شکل‌گیری اجماع سیاسی برای گفت‌وگو با طالبان سخن زدند و گفتند که باید رشتۀ اصلی گفت‌وگوهای صلح به دست حکومت و سیاست‌مدران افغانستان باشد. آنان از حکومت خواستند تا یا جلو نشست‌های «بین‌الافغانی» که در آن حکومت حضور نمی‌داشته باشد را بگیرد و یا هم ابتکار عمل در مسألۀ صلح را به دست گیرد.

«امارت طالبانی نمی‌خواهیم و انتقام می‌گیریم»
جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست حکومت وحدت ملی در دیدار با رییس اجرایی در ولایت فاریاب گفته است که مردم افغانستان امارت طالبانی نمی‌خواهند. او در این نشست خواهان انتقام‌گیری از طالبان شده است. آقای دوستم امریکا، پاکستان، روسیه و عربستان سعودی را مخاطب قرار داده و گفته است، این کشورها باید بدانند که طالبان را شکست می‌دهیم.
معاون نخست رییس حکومت همچنان گفته است که صلح با «گدایی» به دست نمی‌آید. به گفتۀ او: «وعده‌های نشست‌های که دربارۀ صلح برگزار می‌شود، دروغین است». جنرال دوستم در حالی که از نامزد مشخصی نام نمی‌برد، اما می‌گوید که برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به گونۀ پنهانی به کارزارهای انتخاباتی می‌پردازند. دوستم تصریح کرده است که او به صورت آشکار می‌خواهد از یک تیم خاص حمایت کند.
معاون نخست ریاست حکومت وحدت ملی در حالی از انتقام‌گیری از طالبان سخن می‌گوید که بیش از یک سال است که به دفترش نرفته است. او در این مدت یا در خانه‌اش در کابل و یا هم در ولایت فاریاب حضور داشته است و کارهای سیاسی و حکومتی انجام نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.