سخنگوی طالبان در قطر: گفت‌وگوها پیشرفت داشته اما زمان خروج هنوز مورد اختلاف است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۴ سرطان ۱۳۹۸

نماینده‌گان طالبان از نزدیک شدن به امضای یک توافق صلح با نماینده‌گان امریکا در هفتمین دور گفت‌وگوهای شان در قطر خبر می‌دهند. سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر به شبکۀ الجزیره گفته است که در گفت‌وگوهای صلح با امریکا، به پیشرفت‌‌های چشم‌گیر و ملموسی دست یافته اند.
mandegerآقای شاهین می‌گوید که گفت‌وگوهای این گروه با نماینده‌گان امریکا، هشتاد تا نود درصد پیشرفت داشته، اما اختلاف بر سر زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هنوز پابرجا است. او می‌افزاید که دور هفتم مذاکرات قطر تا ناوقت‌های چهارشنبه شب، ۱۲ سرطان ادامه یافت و قرار است امروز شنبه، ۱۵ سرطان دوباره از سر گرفته شود.
یک عضو دیگر طالبان به الجزیزه گفته است که ایالات متحدۀ امریکا از طالبان خواسته است تا توافق کنند که نیروهای امریکا در مدت هجده ماه پس از توافق با این گروه از افغانستان خارج شود. دنالد ترامپ، رییس جمهور امریکا نیز هفتۀ گذشته به فاکس نیوز گفته بود که به صورت پنهانی عده‌یی از سربازانش را از افغانستان بیرون کره است.
دنالد ترامپ افزوده بود که آمادۀ خارج کردن نظامیان امریکا از افغانستان است، اما نگران دارد که در صورت خروج، افغانستان بار دیگر به «دانشگاه» و «آزمایشگاه تروریستان» بدل شود.
در عین حال، شماری از مقام‌های امریکایی به دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان خوشبین اند و می‌گویند که فرصت تأمین صلح در افغانستان فرا رسیده است. مایک پمپئو، وزیر خارجۀ امریکا در توییتی نگاشته است: «وقت آن رسیده که صلح در افغانستان تأمین شود. مردم افغانستان حق دارند تا به خشونت‌های بی‌معنا در کشورشان پایان داده شود».
جان بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل هم با اشاره به اهمیت روند مذاکرات نمایندۀ امریکا با طالبان در قطر گفته است که گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» هفته جاری «سرنوشت‌ساز» است. سفیر امریکا می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان تلاش می‌کند تا با طالبان در مور اولویت‌های امریکا، فراهم کردن گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» و پایان جنگ در افغانستان به تفاهم برسد.
آقای بس اظهار می‌دارد: «ما باور داریم که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هفتۀ آینده در دوحه، یک قدم بسیار مهم برای هدف ما (صلح) که خواهان آن هستیم در این کشور است». جان بس‌‎ بیان داشته که چالش‌های داخلی افغانستان باید توسط خود شهروندان افغانستان حل شود، زیرا امریکا و ناتو نمی‌توانند در مسایل داخلی این کشور مداخله کند.
همزمان با این، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در آخرین توییت خود نگاشته است که تلاش‌هایش برای ایجاد تأمین صلح در افغانستان ادامه دارد.
خوشبینی‌ها در پیوند به موفقیت دور هفتم گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان در حالی بیشتر شده که قرار است، یک نشست «بین‌الافغانی» به میزبانی آلمان در قطر هفتۀ آینده برگزار شود. گفته می‌شود که در این نشست، برخی از شخصیت‌های سیاسی و مدنی افغانستان دعوت شده‌اند که با طالبان گفت‌وگو می‌کنند. اما هیچ نماینده‌یی از حکومت و چهره‌هایی که در نشست‌های «بین‌الافغانی» پیش از این اشتراک کرده بوند، به این نشست دعوت نشده اند.
سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی هم گفته است که کسی به نماینده‌گان از حکومت در این نشست اشتراک نخواهد کرد. اما عطاالرحمن سلیم، معاون شورای عالی صلح گفته است: «هیات کابل که قرار است در نشست دوحه اشتراک کنند، متشکل از جامعۀ مدنی، فعالان حقوق زنان می‌باشد».
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به آسوشیتدپرس گفته است که ۶۰ تن را در کنفرانس صلحِ دوحه دعوت کرده اند.
گفتنی است که تلاش‌ها برای گفت‌وگو و خاموش ساختن تفنگ‌های طالبان در حالی صورت می‌گیرد که هفتۀ گذشته مهاجمان این گروه یک موتر مملو از مواد انفجاری را در ساحۀ حوزۀ دوازهم شهر کابل منفجر ساختند که در کنار برخی نظامیان، ده‌ها طفل و غیرنظامی را کشته و زخمی ساخت.
مقامات حکومت وحدت ملی در واکنش به این حمله، طالبان را «پیام‌آور وحشت و انزجار» خواندند. مقامات امریکایی نیز به این رویداد واکنش نشان داده و گفتند که فرصت آن رسیده است تا افغانستان به صلح برسد. زلمی خلیل‌زاد در واکنش به این حمله گفت: این حمله نشان داد که نیاز است مسایل باقی‌مانده در دوحه حل شود.
گفتنی است که پیش از این نیز نشست‌های «بین‌الافغانی» به میزبان برخی از کشورهای منطقه میان طالبان و شخصیت‌های سیاسی و مدنی کشور برگزار گردید. دو دور این نشست‌ها در مسکو برگزار گردید، اما نتیجۀ ملموسی در پی نداشت.
گفت‌وگوهای امریکا برای پایان جنگ افغانستان با طالبان نزدیک به یک سال پیش آغاز شد. شش دور این گفت‌وگوها سپری شد و در این شش دور، دو طرف روی چهار موضوع: خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، آتش‌بس، آغاز گفت‌وگوها داخلی میان دولت افغانستان و طالبان و همچنان مبارزه با تروریسم و ضمانت امنیتی خاک افغانستان مذاکره کردند، اما طالبان تاکنون حاضر به گفت‌وگو با نمایندۀ دولت افغانستان نشدند. دور هفتم این گفت‌‎وگوهای هم روز شنبه هفتۀ گذشته ۲۹ جون/۷ سرطان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.