نهادهای ناظر: جـامعۀ بیـن‌‎المللی و نهـادهای حامـی بـه انتخـابات بـی‌میـل انـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ سرطان ۱۳۹۸

مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که نهادهای حامی انتخابات و جامعۀ بین‌المللی نسبت به انتخابات، بی‌علاقه شده‌اند.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با نگرانی از این موضوع تأکید می‌کنند تا هنوز پرداخت هزینۀ انتخابات، از طرف حامیان بین‌المللی تثبیت نشده است.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات می‌گوید که برای تأمین هزینۀ انتخابات هیچ چالشی وجود ندارد و وزارت مالیه و نهادهای حامی انتخابات، تعهد کرده‌اند که هزینۀ انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را پرداخت می‌کنند.
mandegarیوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا)، می‌گوید: میان حکومت به‌ویژه وزارت مالیه و کمیسیون انتخابات، هماهنگی وجود ندارد، هفتۀ گذشته کمیسیون انتخابات از نبود هزینه و امکانات برای برگزاری انتخابات هشدار داد، اما وزارت مالیه می‌گوید که درصد بیشتر هزینۀ انتخابات را می‌پردازد.
آقای رشید با اشاره به نقش جامعۀ جهانی در تمویل انتخابات و نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گوید: پیش از این هزینۀ کُلی انتخابات را جامعۀ جهانی و نهادهای تمویل کننده می‌پرداختند، اما در حال حاضر این علاقه‌مندی کاهش یافته است.
آقای رشید می‌گوید که نهادهای حمایت کنندۀ انتخابات افغانستان، نسبت به انتخابات بی‌علاقه‌شده‌اند، اما دلیل آن روشن نیست؛ روشن نیست هدف و اولویت‌شان ‌ صلح است و یا کدام موضوع دیگر سبب این دل‌سردی شده است؟
رییس اجرایی نهاد فیفا، می‌گوید: پس از داغ شدن روند گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان، در میان حامیان افغانستان، اولویت برای صلح است و انتخابات در صدر جدول نیست، اما گاه‌‌گاهی به دلیل این‌که روند صلح با کُندی و چالش مواجه می‌شود، انتخابات هم در صدر قرار می‌‎گیرد، اما به صورت کُل انتخابات در اولویت نیست و تمرکز بیشتر روی صلح است؛ به همین دلیل نهادهای حامی انتخابات، روی انتخابات هزینۀ نمی‌کنند.
به گفتۀ او، روند صلح، نگرش جامعۀ جهانی، کشورهای و نهادهای حامی انتخابات را زیر سایه خود قرار داده است، اما در انتخابات‌های سال‌های گذشته – ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ – علاقمندی حمایت از انتخابات بیشتر بود،اکنون این نگرش تغییر کرده است و در این گیردار، روند انتخابات کم اهمیت جلوه می‌کند.
آقای رشید، می‌گوید: نهادهای حامی انتخابات در گذشته روی شفافیت انتخابات، سرمایه‌گذاری می‌کردند و نهادهای ناظر انتخاباتی را حمایت می‌کردند، اما در حال حاضر چنین نیست، حتا نهادهای ناظر انتخاباتی هزینۀ کافی برای نظارت از انتخابات پیش‌رو را ندارند.
او گفت که شگردهای جامعۀ جهانی و نهادهای حامی انتخابات، نشان می‌دهد که انتخاباتی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، قابل اهمیت نیست.
این در حالی است که پیش از این، نیز کمیسیون انتخابات، گفته بود که نهادهای حامی انتخابات کشور، آماده‌گی برای پرداخت هزینۀ انتخابات را ندارند.
به اساس برآوردهای کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی که نزدیک به صد میلیارد دالر هزینۀ برمی‌دارد. در انتخابات‌های گذشته، بیشتر این هزینۀ از طرف جامعۀ بین‌المللی تأمین می‌گردید، اما اکنون نهادهای حامی انتخابات از پرداخت این هزینه خود داری کرده اند و بیشتر آن به گردن حکومت افغانستان است.
وزارت مالیه اعلام کرده است که ۴۰ درصد هزینۀ انتخابات را نهادهای حامی و شصت درصد آن را حکومت افغانستان می‌پردازد.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات از پرداخت هزینۀ، انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو توسط وزارت مالیه و برخی از نهادهای حامی خبر می‌دهد.
ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که وزارت مالیه تعهد کرده است که درصدی بیشتر هزینۀ انتخابات را تأمین کند.
آقای سادات افزود که وزارت مالیه به ادارۀ تدارکات ملی، حکم داده است که هزینۀ خریداری وسایل انگشت نگاری را برآورد کند تا هزینۀ آن تمویل کند.
به گفتۀ او، وزارت مالیه از کمیسیون انتخابات نیز خواسته است تا جدول بودجه‌یی خود را به این وزارت شریک سازد، هزینۀ آن تمویل گردد.
نگرانی از تمویل هزینۀ انتخابات در حال افزایش یافته است که روند گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر به نتیجه‌های دست یافته است. مسوولان ارشد حکومت امریکا در کابل گفته‌اند که انتخابات و صلح دو روند مهم است، اما صلح در اولویت برنامه‌های ایالت متخدۀ امریکا قرار دارد. اما هفتۀ گذشته یکی از مقامات اروپایی در کابل گفته است که گفت‌وگوهای صلح نباید بالای روند برگزاری انتخابات سایه افگند.
این در حالی است که دور هفتم مذاکرات صلح به دلیل گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» در قطر برای دو روز متوقف شد و در نهم ما جاری میلادی از سر گرفته شد که تا هنوز نتیجۀ آن روشن نیست. زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص امریکا در امور صلخ افغانستان، گفته‌ است که در دیدار چهار جانبه با روسیه، چین و پاکستان، روی ایجاد آتش و آغاز گفت‌وگوهای داخلی با دولت افغانستان توافق صورت گرفته است.
گفتنی است که انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، قرار است در ۶ میزان سال جاری برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.