پرده‌برداری یک عضو مجلس از فساد انتخاباتی: قیمت شامل ‌شدن در فهرست برنده‌گان مجلس دوصدهزار دالر بود

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۸

ماندگار: یکی از وکلای پارلمان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که فساد مالی در گزینش و کامیاب ساختن نامزدان انتخابات پارلمانی وجود داشته و خودش نیز با دادن پول به مجلس نماینده‌گان راه یافته است.
این عضو مجلس که نمی‌خواهد در این گزارش نامش ذکر شود، داستان شامل شدن در فهرست کامیابان را روایت می‌کند. او می‌افزاید که وقتی خبر شد فضل محمود فضلی، مشاور و یکی از دستیاران محمداشرف غنی در وزیر اکبر خان دفتری برای گزینش و انتصاب نامزدان پارلمانی mandegarساخته است، بی‌درنگ به آن دفتر شتافته و با آقای فضلی وارد معامله شده است.
این وکیل می‌گوید، مطمین بود که می‌تواند رأی بیاورد، اما وقتی از فیسبوک امرالله صالح، از موجودیت این دفتر خبر می‌شود، اطمینانش از برنده شدن با رأی مردم را از دست می‌دهد و به این دفتر مراجعه می‌کند. او می‌گوید که دفتر فضل محمود فضلی شرایطی را برای گزینش و انتصاب نامزدان برای پارلمان در نظر گرفته بود و یکی از شرایط، سپرده پول بود. این نمایندۀ مردم تصریح می‌کند که نامزدان انتخابات پارلمانی پیش از همه، با برخی از همکاران مشاور و دستیار محمداشرف غنی می‌دیدند و در صورتی که از فلتر این‌ها می‌گذشت، با خود آقای فضلی می‌دیدند.
این عضو مجلس می‌گوید که نرخ کامیاب ساختن نامزدان انتخابات پارلمانی در دفتر فضل محمود فضلی، دوصدهزار دالر امریکایی بود. او می‌افزاید، فهرست نامزدانی که آمادۀ پرداخت این مبلغ می‌شدند به سلام رحیمی، رییس دفتر رییس حکومت فرستاده می‌شد تا آقای رحیمی تاییدی محمداشرف غنی را می‌گرفت. این وکیل می‌گوید که تنها از آقایان پول گرفته می‌شد و رویکرد آقای فضلی و همکارانش در مواجه با بانوانی که نامزد بودند را نمی‌داند که چگونه بوده است.
او همچنان بیان می‌دارد که در دیدارش با همکاران فضل محمود فضلی، با خود دستگاه شنود برده بود. محاسبۀ وکیل این بوده که اگر این‌ها زیر قول‌شان بزنند، باخود سندی داشته باشد تا با تهدید همکاران فضلی و خود آقای فضلی، پولش را دوباره مطالبه کند.
او اظهار می‌دارد: «وقتی در جریان اعلام نتایج انتخابات بحث فساد و رشوه‌ستانی برای کامیاب ساختن نامزدان مطرح شد، اندکی شاکی شدم و همکاران دستیار آقای فضلی گفتم که از جریان گفت‌وگوهای‌مان صدا و تصویر گرفته‌ام و در صورتی که زیر قول‌شان بزنند، این سندها را فاش می‌کنم. آنان پس از بیشتر شدن تهدیدهایم، پولم را برایم بازگرداندند و در مقابل کامیاب شدن، از من سندهای را خواستند و من هم سندها را برای‌شان سپردم». این نمایندۀ مردم بیان می‌دارد که بسیاری از وکلای کابل و شماری از ولایت‌ها از همین طریق وارد مجلس نماینده‌گان شده‌اند.
گفتنی است که پیش از این، امرالله صالح، رییس روند سبز و معاون کنونی تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی، از وجود دفتری زیر ادارۀ فضل محمود فضلی، دستیار محمداشرف غنی خبر داد و گفت که آقای فضلی نامزدان را به این دفتر می‌خواهد و از آنان تهد پولی و سیاسی می‌گیرد. آقای صالح در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته بود: «از دفتر سلام رحیمی، رییس دفتر غنی و فضل فضلی مشاور ارشد غنی به شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی تلفن می‌شود و به آن‌ها گفته می‌شود که اصل فیصله (تصمیم) را ما انجام می‌دهیم. اگر می‌خواهید که وکیل شوید باید به دفتر ما در وزیر اکبرخان بیایید و با شماری هم که فکر می‌کنند باید هر نوع توهین و ذلت را به‌خاطر احراز کرسی متقبل شوند، ملاقات کرده‌اند».
در مقابل، آقای فضلی در پاسخ به این نوشتۀ آقای صالح در صفحۀ رسمی خود نوشت: «امرالله صالح مانند یک چریک همیشه بدون خریطه فیر می‌کند. ادعای تماس گرفتن با کاندیداهای ولسی جرگه از دفتر خودم و دفتر آقای رحیمی بی‌اساس است».
انتخابات پارلمان سال گذشته با تقلب‌های فراوانی همراه بود. پس از این انتخابات، اتهام‌های زیادی مبنی بر فساد پولی و مالی بر مقام‌های ارشد حکومت، کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و نامزدان مطرح شد. در کنار این، اتهام‌هایی مبنی بر کامیاب ساختن برخی از نامزد بانوان در بدل سکس نیز بر مقام‌های حکومتی و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی مطرح شد. اما تا کنون هیچ کسی صحت و سقم این اتهام‌ها از سوی هیچ نهاد و شخصی بررسی و مستندسازی نشده است.
در آخرین مورد، شماری از بانوانی که نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی معترض بودند، در مقابل دروازۀ ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی چادر تحصن برپا کرده بودند و ادعا داشتند که از فهرست ابتدایی برنده‌گان پس از آن حذف شدند که به حاضر به پرداخت روشوه نشده بودند. این بانوان مدعی بودند که پس از نشر فهرست ابتدایی، کسانی در کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت با آنان در تماس شده و خواهان پرداخت پول برای راهیابی در فهرست نهایی شده بوندند. نهادهای ناظر نیز وجود فساد مالی و اخلاقی در راهیابی برخی نماینده‌گان مجلس به پارلمان را تایید کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.