آگاهان و اعضای مجلس: مـردم افغـانستان نگـران نتـایج صلـحِ «اجبـاری» انـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۲ اسد ۱۳۹۸

صلح افغانستان و روند گفت‌وگو با طالبان هر روز سناریوی تازه‌یی به خود می‌گیرد. حکومت در تلاش ایجاد هیأت مذاکره کننده است و گفته که فهرست جدیدی را آماده می‌کند، زلمی خلیل‌زاد دو هشتم گفت‌وگوها را آغاز کرده و در گفته می‌شود در شهر اسلو توافق‌نامه‌یی میان طالبان و امریکا به امضا خواهد رسید.
mandegarدر این میان، شماری از آگاهان سیاسی-نظامی و فعالان مدنی می‌گویند، هدف اروپایی‌ها از نشست اسلو حمایت از برگزاری انتخابات نیست، بل فشار وارد کردن بالای طالبان برای امضا توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان است.
آنان این نشست را با دست‌آورد می‌خوانند و تأکید دارند که هدف این نشست، نزدیک شدن دیدگاه‌های متفاوت مردم افغانستان در مورد گفت‌وگوهای صلح باطالبان و امضا توافق‌نامه میان امریکا و طالبان است.
براساس گزارش‌ها مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و طالبان هفتم ماه آینده میلادی، یعنی حدود یک هفتۀ دیگر در اسلو پایتخت ناروی، برگزار خواهد شد.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی و سیاسی، نشست اسلو را یک نشست با دست‌آورد عنوان کرده و می‌گوید که هدف و تلاش اروپایی‌ها از این نشست برگزاری انتخابات نیست، بل هدف اصلی حمایت از گفت‌وگوهای صلح است.
به باور او، این نشست دیدگاه‌های متفاوتی را از فعالان مدنی و جریان‌های سیاسی جمع‌آوری می‌کند و در کل هدف از این نشست فشار وارد کردن برطالبان است تا دیدگاه و خواست مردم افغانستان را شنیده و به آن ارزش قایل شوند.
آقای کوهستانی که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: در کل هدف از این نشست، نزدیک شدن دیدگاه‌های متفاوت مردم افغانستان در مورد گفت‌وگوهای صلح باطالبان و امضا توافق‌نامه میان امریکا و طالبان است.
به باور او، نشست‌های روسیه، قطر و پاکستان سبب شد تا زمینه برای گفت‌وگوها و نظریات دو طرف ایجاد شود و اکنون طالبان وضعیت را درک کردند. تا اندازۀ زیادی خوش‌بینی برای پایان جنگ و امضا توافق‌نامه میان امریکا و طالبان به میان آمده است و طالبان در بسیاری از موارد عقب‌نشینی کرده اند.
او دلیل نشست در ناروی را نزدیکی طالبان بااین کشور عنوان کرده می‌گوید، چون طالبان طی سالیان گذشته با کشوری ناروی و آلمان روابط نزدیک داشتند؛ اکنون ناروی می‌خواهد نقش خود را در زمینۀ ایجاد صلح در افغانستان بارزتر بازی کند.
آقای کوهستانی افزود، چون نشست‌های در روسیه، قطر و پاکستان صورت گرفته بود، بنابراین خارجی‌ها خواستند تا نشستی در اروپا نیز داشته باشند.
مورد صلح باعث شد تا نماینده‌گان مجلس در نشست دیروز خود روی آن صحبت داشته باشند.
ناهید فرید یک عضو مجلس می‌گوید: «طرف‌های امریکایی و طالبان روی نیازها و حفظ دست‌آوردهای مردم افغانستان همانند تأمین حقوق بشری مندرج قانون اساسی مذاکره نکرده‌اند؛ بناءً نگرانی اصلی مردم افغانستان پس از توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان‌ است.»
بانو فرید همچنین افزود که نگرانی اصلی مردم این است که سرنوشت جنگجویان طالبان پس از توافق صلح چه خواهد شد. به گفتۀ او، نگرانی از احتمال پیوستن جنگجویان طالبان به داعش بسیار واقع‌گرایانه است.
غلام فاروق مجروح دیگر عضو مجلس نیز بر این باور است که صلح امریکا با طالبان از روی ناچاری این‌ کشور است و همین مساله مردم افغانستان را نیز نگران کرده است.
آقای مجروح افزود، توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان در کوتاه مدت سبب کاهش خشونت و جنگ در کشور خواهد شد؛ اما اینگونه توافق در دراز مدت سبب قطع جنگ نخواهد شد.
با این حال، فضل‌الرحمان ارویا آگاه سیاسی می‌گوید، نشست اسلو نقش تعیین‌کننده برای مذاکرات بین‌الافغانی دارد و می‌تواند زمینۀ مذاکره مستقیم و رو در رو طالبان، جریان‌های سیاسی و حکومت افغانستان را فراهم کند.
این آگاه سیاسی نشست اسلو را یک گام مثبت در راستایی تأمین صلح در افغانستان عنوان کرده می‌گوید، نشست اسلو آغاز رسمی گفت‌گوهای بین‌الافغانی است و نتیجه آن تأمین صلح در افغانستان خواهد بود.
آقای اوریا تاکید کرد، دراین نشست طالبان و امریکا به توافق می‌رسند و توافق‌نامه میان امریکا و طالبان به امضا می‌رسد؛ بنابراین نشست اسلو برای مردم افغانستان یکی از نشست‌های مهم و حیاتی است.
این در حالی ا‌ست که وزارت دولت افغانستان در امور صلح اعلام کرد که تا یک هفته آینده مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و طالبان در یکی از کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد.
به گفته سلام رحیمی، وزیر امور صلح، تعیین هیأت ۱۵ نفره دولت افغانستان در حال انجام است و ترکیب این هیأت به زودی اعلام خواهد شد.
در همین حال ماه گذشته و در اجلاسی در قطر گروه طالبان و هیأتی رفته از افغانستان شامل نماینده‌های دولت، افراد سرشناس و رهبران سیاسی بر روی «نقشه راه صلح» توافق کردند.
بیانیه پایانی مورد توافق طالبان و گروه‌های رفته از افغانستان شامل هشت بند و تبصره‌هایی بود که مهم‌ترین آنها التزام طرفین برای به صفر رساندن تلفات غیرنظامی، پایان دادن به ادبیات تهدید و انتقام‌جویی، آزادی بی‌‌قید و شرط زندانیان مسن و معلول، تضمین امنیت مکان‌های عمومی مانند بیمارستان، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.