دست پنهانِ طالبان پشت حمـلاتِ داعش در افغانسـتان

گزارشگر:عبدالجلیـل سروش، روزنامه‌نگار - ۲۹ اسد ۱۳۹۸

شنبه‌شبِ این هفته (۲۶ اسد) یک حملۀ بزرگ تروریستی، غیرنظامیان را در یک مراسمِ عروسی در شهر کابل هدف قرار داد که دست‌کم ۲۴۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. گروه طالبان مسوولیتِ این حمله را نپذیرفت اما مدتی بعد تصویری منتسب به یک عضو گروه داعش منتشر شد که گویا این حمله را سازمان‌دهی کرده است.
mandegarحملۀ یاد شده به دلیل هدف قرار دادنِ مستقیم غیرنظامیان، واکنش‌های گسترده‌یی را برانگیخت. رهبرانِ حکومت اما به جای نشانه رفتن آدرس مبهمِ داعش، طالبان را در این حمله مقصر دانستند. آن‌ها هرچند نگفتند که جنگجویانِ طالب این حمله را راه‌اندازی کرده‌اند، ولی تأکید کردند که شبکه‌های تروریستیِ طالبان در شهرهای افغانستان زمینۀ بروز حملات پیچیدۀ تروریستی را مساعد کرده‌اند.
هرچند رد شدنِ مسوولیتِ این حمله از سوی گروه طالبان، باعث شد کمتر انگشت‌هایِ اتهام به سمت این گروه نشانه رود؛ اما عوامل و نشانه‌ها یا دست‌کم اتهاماتِ سنگینی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان در راه‌اندازی حملاتِ منتسب و موسوم به گروه داعش در افغانستان دخیل هستند و به دلیل میزانِ گستردۀ تلفاتی که این حملات از غیرنظامیان می‌گیرد، طالبان از پذیرش مسوولیت آن خودداری می‌کنند.
تردیدی وجود ندارد که طالبان برخلاف ادعای رسمی‌شان، نسبت به قربانی شدنِ غیرنظامیان در حملات تروریستیِ‌ِ این گروه پروایی ندارند. در اکثر حملاتی که از سوی این گروه عمدتاً در شهرهای افغانستان راه‌اندازی شده‌اند، به بهانۀ اهداف نظامی، غیرنظامیان به پیمانۀ وسیع قربانی شده‌اند. گذشته از این، اتفاق افتاده است که در برخی حملاتی که اهداف غیرنظامی داشته‌اند، طالبان ابتدا مسوولیت را به گردن گرفته و سپس به دلیل بلند بودنِ آمار تلفات غیرنظامیان، از خود رفعِ مسوولیت کرده‌اند. در یک حملۀ تروریستی که سال گذشته بر «جمعیت احناف» در شهر کابل صورت گرفت، ابتدا طالبان مدعی راه‌اندازی آن شدند و سپس از خود ردِ مسوولیت کردند.
برخی زوایای حملۀ مرگبارِ چند شبِ قبل منتسب به داعش، دست پنهانِ گروه طالبان را در پشتِ خود آشکار می‌سازد. اطلاعاتی که نهادهای استخباراتی افغانستان در اختیار برخی رسانه‌ها گذاشته، نشان می‌دهد که قرار بوده است فرد انتحارکننده مراسم صدساله‌گی استقلال را که می‌بایست در قصر دارالامان راه‌اندازی می‌شد، هدف قرار دهد. این حمله‌کننده پس از آن‌که تحت تعقیب امنیت ملی قرار می‌گیرد، تلاش می‌کند در چندصدمتری محل اختفا، خود را بین جمعیتِ اشتراک‌کننده در مراسم عروسی پنهان کند و سرانجام انتحار می‌کند.
آگاهان افغانستان به این باور اند که گروه داعش شبکه‌های نفوذیِ گسترده در شهر کابل برای راه‌اندازی حملاتِ پیچیده در اختیار ندارد، از همین رو بعید به نظر می‌رسد که حملۀ چند شبِ قبل از سوی داعش راه‌اندازی شده باشد. سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان نیز مدعی است که تنها گروه طالبان شبکه‌های پیچیدۀ تروریستی را در شهرهایِ افغانستان ایجاد کرده‌اند و برای وقوع حملات مرگبار تروریستی در شهرها زمینه‌سازی می‌کنند.
هم‌زمان، رحمت‌الله نبیل رییس پیشینِ امنیت ملی افغانستان نیز مدعی شده است که حملۀ شبِ شنبه‌ از سوی شبکۀ حقانی – قوی‌ترین بازوی نظامی طالبان – که هرازگاهی حملاتی را در کشور راه اندازی کرده و به داعش ارجاع می‌دهد، راه‌اندازی شده است.
ادعاها و شواهد یاد شده، فرضیۀ غیرواقعی بودنِ حضور داعش در افغانستان یا دست‌کم همسانیِ فعالیت داعش و طالبان را در کشور شدت بخشیده و این احتمال را تقویت می‌کند که حملاتِ منتسب به داعش که در جریان سه سالِ گذشته به پیمانۀ وسیع از غیرنظامیان قربانی گرفته‌ و نگاه‌ها را نیز به خود معطوف کرده‌، از سوی شبکه‌های هراس‌افگنانۀ طالبان راه‌اندازی شده و در حول‌‌وحوشِ آن تلاش می‌شود طالبان یک «گروه سیاسی با چهرۀ قباحت‌زدایی‌شده» جلوه داده شود. در غیر این صورت، رد مسوولیتِ حملات تروریستی با بیشترین تلفات از غیرنظامیان توسط طالبان درحالی‌که این گروه در گذشته و حال کمترین تدابیری برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان به خرج نداده و بلکه اخیراً تلاش کرده‌ کشتار افراد ملکی را وسیلۀ امتیازگیری در مذاکرات با امریکا بسازد، مفهومی ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.