نهادهای ناظر و آگاهان: جلو سوءاستفاده از امکانات دولتی گرفته شود

- ۰۳ سنبله ۱۳۹۸

سوءاستفاده از امکانات دولتی برای مبارزات انتخاباتی توسط مقامات بلند پایه دولتی به خصوص تیم دولت‌ساز انتقادات زیادی را به همراه داشته است.
به تازه‌گی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد اعضای تیم انتخاباتی محمداشرف غنی با استفاده از چرخ‌بال‌هایی که مخصوص رییس‌جمهور است، به هرات رفته‌اند.
mandegarاز سویی هم استفاده و بهره‌گیری از خیمه لویه ‌جرگه، تلویزیون ملی و نیروهای امنیتی توسط تیم انتخاباتی غنی نشان دهندۀ بی‌عدالتی و نابرابری مبارزات انتخاباتی است و برخلاف نامزدان دیگر، نیروهای امنیتی به شمول گارد محافظت ویژه ریاست‌جمهوری (پی‌پی‌اس) در پیکارهای انتخاباتی آقای غنی زمینه‌سازی می‌کنند.
شماری از نهادهای ناظر، نماینده‌گان مجلس و آگاهان سیاسی با انتقاد از این عملکرد غنی تأکید دارند که ادامۀ چنین وضعیت شفافیت و مشروعیت انتخابات را صدمه می‌زند؛ بنابراین باید نامزدانی غیر حکومتی جلو چنین تخلفات را بگیرند.
غلام فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که در رأس دولت قرار دارند با خیال آسوده از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی استفاده می‌کنند و مقامات ذیصلاح که زیردستان آنان اند، نمی‌توانند از آنان حساب بپرسند.
او تأکید کرد، مقامات ذیصلاح که باید به تخلفات نامزدانی که از امکانات مالی دولتی سوءاستفاده می‌کنند، باید رسیده‌گی کنند، برخلاف اصول و قانون انتخابات با آنان همنوا شده و آنان همکاری می‌کنند.
وی افزود، افغانستان کشوری است که با متخلفان که مقامات ارشد حکومتی اند، برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد و کسی جرأت و جسارت این را ندارد که از این مقامات حساب پرسان کنند.
این عضو مجلس به این باور است که ادامه چنین وضعیت شفافیت و مشروعیت انتخابات را صدمه می‌زند؛ پس باید نامزدان غیرحکومت، جلو چنین تخلفات را بگیرند.
او خاطر نشان کرد، نامزدان غیرحکومتی می‌توانند با درج شکایات و تحت فشار قرار دادن نهادهای بین‌المللی ناظر در افغانستان، جلو سوءاستفاده‌های مقامات حکومتی به خصوص تیم دولت‌ساز را بگیرند.
آقای مجروح گفت، در کنار نامزدان انتخابات، نهادهای بین‌المللی ناظر می‌توانند مانع سوءاستفاده مقامات دولتی به‌ویژه تیم دولت‌ساز که از امکانات دولتی سوءاستفاده می‌کنند، شوند.
اما مسوولان در نهادهای ناظر می‌گویند که نامزدان به دلایل نامعلومی از مقامات دولتی که نامزد انتخابات اند، شکایت نمی‌کنند و کاپی این شکایات را با نهادهای ناظر شریک نمی‌سازند تا جلو سوءاستفاده‌های نامزدان حکومتی گرفته شود.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، از یک سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی که به هدف رسیده‌گی به شکایات ایجاد شده است، به شکایات رسیده‌گی نمی‌کنند و از نامزدان علاقۀ به درج شکایت ندارند.
او افزود، کار کمیسیون شکایات شفاف نیست و هرازگاهی در رسانه‌ها ظاهر شده و از رسیدن چند شکایت به کمیسیون خبر می‌دهند؛ اما از شریک کردن آن با نهادهای ناظر خودداری می‌کنند و این‌که آیا به این شکایات رسیده‌گی شده است یا خیر، معلوماتی در اختیار مردم، رسانه‌ها و نهادهای ناظر قرار نمی‌دهند.
آقای رشید همچنان می‌گوید، درحالی ‌که مقررات ایجاب می‌کند تا این شکایات با نهادهای ناظر شریک ساخته شود، اما کمیسینون از این همکاری خودداری می‌کند.
او خاطر نشان کرد، طبق قانون انتخابات زمانی‌که کمیسیون متوجه می‌شود تخلفی صورت گرفته یا نامزدی مرتکب تخلف شده‌است، بدون این‌ که شکایاتی درج شده باشد، باید فوراً به آن رسیده‌گی کند، اما متاسفانه ما تاکنون شاهد چنین اقدامی از سوی کمیسیون شکایات نبوده‌ایم.
وی تاکید کرد، نهادهای ناظر شدیداً از عدم شفافیت در کار کمیسیون شکایات انتخاباتی و برخورد غیرمسلکی شان نسبت به قضایا نگران هستند و هراس ما این است که عدم رسیده‌گی به شکایات شفافیت و سلامت انتخابات را پیش از برگزاری صدمه بزند.
این در حالی است که شماری از تیم‌های انتخاباتی، مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کردند، زیرا به گفته آنها این مبارزات عادلانه نبوده و تیم‌های محمداشرف غنی از امکانات دولتی استفاده می‌کند.
مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری حدود یک ماه پیش آغاز شد. ۶۰ روز زمان برای این مبارزات در نظر گرفته شده و قرار است انتخابات در تاریخ شش میزان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.